Wednesday, December 1, 2010

NASIHAT TENTANG CINTA - 7 (REZEKI)

NASIHAT TENTANG CINTA – 7 (rezeki)

Dedikasi untuk pelajar ex-STEP, Kedah tahun 2004 -2009.

Rezeki adalah bahagian rahsia Allah yang sering dibincangkan dalam kehidupan kita. Rezeki dan jodoh memang ada kaitannya, kelebihan rezeki seseorang akan membawa jodoh yang baik (ini kena buat kajian master). Rezeki kurang, mungkin akan lambat jodoh dan kita kena ingat jodoh itupun satu rezeki.

Nikmat mata, nikmat pendengaran, nikmat kesihatan adalah termasuk dalam rezeki yang Allah kurniakan. Terpandang aurat haram – Alhamdulillah rezeki – boleh ke ?

Al Munafiqun : 9

“Hai sekelian orang-orang yang beriman, janganlah kamu di lalaikan oleh harta kekayaanmu dan anak-anak mu dari mengingati Allah. Barang siapa yang melakukan demikian, maka itulah orang-orang yang merugi”

Al Baqarah : 172

“Wahai orang – orang yang beriman, makanlah yang baik-baik (yang halal) dari rezeki yang kami berikan kepada mud an bersyukurlah kepada Allah jika benar kamu hanya beribadat kepada Nya”

Ali Imran : 37 – kisah Nabi Isa A.S.

“ Tuhan nya menerima anak itu dengan baik dan di besarkan dengan baik pula dan Zakaria yang mengasuhnya, Setiap kali Zakaria masuk ke kamarnya, ia selalu mendapati rezeki di sampingnya. Zakaria bertanya “ Wahai Maryam dari mana semua ini?”. Jawab Maryam “ itu dari Allah” Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang ia kehendaki tanpa batas”.

Allah memberi rezeki tanpa batas kepada sesiapapun lelbih-lebih lagi orang yang bertakwa. Mari kita sama-sama bertakwa kepada Allah dengan cara mengelakan dosa.

At Talaq : 2 - 3
“ Dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhannya dan meninggalkan larangan), nescaya akan dijadikan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang mneyusahkannya) serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (ingatlah) sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya ( untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakinya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.


..8

No comments:

Post a Comment