Tuesday, November 30, 2010

NASIHAT TENTANG CINTA - 6 (MAUT)

NASIHAT TENTANG CINTA – 6 (maut)

Dedikasi untuk pelajar ex-STEP, Kedah tahun 2004 -2009.

Maut jarang dibincangkan berbanding dengan jodoh dan rezeki. Ramai yang takut maut termasuk saya, walaupun takut tetapi buat-buat tak endah dengan maut yang boleh dating pada bila-bila masa.

Ayat-ayat cinta

1. Aku ingin sehidup dan semati bersamamu
2. Ku nanti mu di pintu syurga
3. Langkah mayat aku jika kamu mahu memperisterikan dia.

Anak-anak muda merasakan diri mereka belum hampir dengan mati, lambat lagi hendak dijemput oleh Malaikat maut, tak kan cinta belum kesampaian sudah dipanggil pulang.

Sabda Nabi SAW.

“ Perbanyakkan mengingati mati, kerana yang demikian itu akan mengurangkan seseorang itu melakukan dosa dan menjadikannya berzuhud dalam urusan dunia”

Surah Al Jumu’ah :8

“Katakanlah bahawasanya maut yang kamu sekalian ingin lari darinya itu pasti akan menemui kamu, kemudian kamu sekelian adan di kembalikan kepada Zat yang maha mengetahui segala yang ghaib serta yang nyata. Kelak Dia akan memberitahu kamu segala yang apa telah kamu lakukan”.

Hai, bayangkan segala yang kita lakukan ditayangkan semula, dilihat oleh ibu, bapa, anak-anak, dan orang lain, peristiwa kita berdating berdua-duaan, malunya.

Cinta dan asmara aadalah berbeza, bayangkan jika maut dating ketika kita berasmara haram, ketika kita melakukan dosa, tidak sempat bertaubat, hanya tahu buat, Masya Allah.
Atau jika maut datang juga , adakah kita akan menanti si dia dipintu syurga ?, atau dia akan berkata “ aku ingin mati bersama mu”.

Lagu cinta.

Kelmarin kau masih bersamaku
Bercumbu dan merayu
Adakah hari esok untuk kita bersama
Seperti yang telah kita lalui..

..7

No comments:

Post a Comment