Thursday, July 24, 2014

Ramadhan Bulan bersedekah


Ramadhan bulan bersedekah , ramadhan bulan rahmat.

Assalamualaikum wbt.

Ketika bulan Ramadhan ramai orang tidak lokek untuk bersedekah, organisasi/NGO/masjid surau/ sekolah yang ‘bussines oriented’ mengambil peluang mencari penyumbang untuk projek mereka, jadi mereka dapat mengumpull sumbangan yang lebih besar hanya pada bulan Ramadhan.

Anak-anak yatim di pusat / rumah jagaan lebih bernasib baik, walau pun perlu lalui sedikit ‘siksaan’ sebelum menerima bantuan melimpah ruah, berbanding anak yatim yang dipelihara oleh bapa saudara. Nenek, datuk atau individu dikampung, mereka jarang sekali mendapat bantuan, kadang masyarakat tidak sedar yang mereka anak yatim.  Orang yang menjaga mereka pula bukan lah orang senang sangat.

Suasana di kampong penuh dengan ‘politik kampung’, orang tertentu disenaraikan sebagai penerima bantuan, orang ini tak disenaraikan sebagai penerima atas alasan  ketua/ ajk, cadangan individu tertentu yang bertindak sebagai penapis tak bertauliah. Yang tak tersenarai terpaksa redo sahaja walaupun pada hakikatnya mereka amat memerlukan.

Ibu tunggal selalunya bernasib baik, kerana mereka kerap di’layan’  sebagai penerima bantuan. Cukupkah bantuan yang diberi. Sebagai contoh seorang ibu tunggal dipanggil ke majlis bantuan untuk menerima RM 100, kadang RM50, majlis dibuat untuk serampang berpuluh mata, ada aturcara, ada perasmian, ada cek besar , ada wartawan,  ada TV dan macam-macam. Tersiksa para penerima yang dipanggil, dilayan sebegitu rupa untuk diberi sumbangan RM100.

Kalau acara di Alor Setar, penerima dari K. Nerang, naik bas RM 10 pergi balik, pergi nak kena berteman, sekurang-kurangnya seorang , tambang saja sudah RM20. Kalau terima RM50  tinggallah RM30. Walau RM 30 ia tetap satu nilai yang besar, pekerjaannya sehari tidak mencapai RM30, perbelanjaannya sehari hamper RM 30 walau berjimat cermat, anak RM3 seorang darab 3 orang, minyak motor buruk RM 2 sehari, beras,  gas, minyak, tepung, gula, garam, kopi……, minyak angin…

Satu pendekatan khusus perlu dibuat bagi membantu mereka yang memerlukan bantuan, bantuan bukan diperlukan dibulan ramdhan, bulan-bulan lain pun mereka memerlukan bantuan. (kalau macam ni siapa nak bagi bantuan?, seronok terima bantuan malas buat kerja pula !), itu hanya persepsi kita yang berkira untuk menghulur bantuan, kita pun bukan orang senang sangat, kitapun boleh disenarai sebagai penerima bantuan !. pulak dah...

Jika kita boleh menubuhkan Aman Pelastin, Aqsa Syariff (bukan nak dengki kepada saudara Pelastin) dengan pengurusan tersusun, mengapa kita tidak boleh buat organisasi yang fungsi beri bantuan, sama seperti itu. Bantuan bulana, mingguan dan harian. Dana diperolehi dari sumbangan orang ramai yang dikutip pada bulan ramadhan, tapi diagihkan sepanjang 12 bulan. (syok le penerima, tiap bulan dapat.., wujud pula rasa dengki dalam diri kita..).

Pengurusan secara teratur, maka setiap fakir miskin akan menerima bantuan secara tetap bagi menampung keperluan mereka, sekurang-kurangnya wang saku untuk anak kesekolah kalaupun kita rasa ‘dengki’  kepada mereka.

Dari sudut lain,

Dengki dari sudut lain.. , saya ingin memberi bantuan, tapi si penerima bantuan tak pernah muncul di masjid !, saudaraku.. jika kita miskin harta, datanglah ke masjid insya Allah banyak rezeki yang diperolehi di Masjid.

Orang Islam ‘berkira’ nak sedekah kerana dia harap sipenerima menggunakan secara ‘betul’. Jadi insan yang tidak ke masjid sukar untuk kita beri sedekah, yang datang ke masjid pula selalunya orang yang tak layak terima sedekah.

Dia parti lain… sudah tentu saya mencari penyokong saya untuk diberi bantuan. Maka setiap parti peringkat kampong kena aktif mengumpul dana untuk dihulurkan kepada mereka yang memerlukan. Masalh parti UMNO dia nak beri bantuan, dia perlu dapat bantuan dari orang atasanya, dan menganggap bantuan yang diberi oleh bank, zakat, JKM,  Yb adalah dari OMNO. Maka ngo umno hanya tunggu duit turun saja baru nak hulur bantuan. (mengata pula di bulan posa ni..maafkan saya).

Awal ramadhan dulu sempat saya membawa seroang rakan yang berhasrat menyampaikan bantuan, di kawasan Sg kertah, Pengkalan Balak, Melaka. Itu adalah sumbangan peribadi beliau sendiri.. tidak pilih mana-mana parti, main terjah saja… Alhamdulillah. Bila balik rumah.. awatlah aku tak hulur sama….

 

  

Tuesday, July 22, 2014

Sultan terakhir yang mempertahan tanah Pelastin


Assalamualaikum wbt.

Sultan Abdul Hamid 2, mempertahankan Pelastin sedaya upaya baginda, jangan kita marah apabila membaca sejarah yang memperkecilkan baginda, sejarah yang ditulis oleh barat semuanya memburukkan sultan-sultan Islam termasuk sultan di sayap timur khalifah othmaniyah (Sultan- Sultan Alam Melayu), Sultan-Sultan Empayar Mughal)
 
Mari kita lihat sedikit jiwa Sultan Abdul Hamid 2, ini bukan Sultan Abdul Hamid Kedah, yang gambarnya dijadikan pelaris di kedai-kedai Cina , Melayu dan Petani
 
Pada hari Isnin 14 Ogos 1876 bersamaan 23 Rejab 1293 H, Sultan Abdul Hamid dibai’at sebagai Khalifah ketika itu Baginda berusia 34 tahun. Kebijaksanaannya menguruskan urusan seluruh kaum Muslimin membuatkan ia semakin popular. Sokongan padu kaum Muslimin dan kesetiaan mereka terhadap Sultan Abdul Hamid II ini berhasil mengurangi tekanan Eropah terhadap Daulah Utsmaniyyah.

Sultan Abdul Hamid II telah memimpin sebuah kerajaan yang luasnya terbentang dari timur hinggalah ke barat. Pemerintahannya selama 30 tahun sentiasa dikelilingi konspirasi serta fitnah dari dalam dan luar negeri.

Ini termasuk usaha jahat yang dilakukan oleh kaum Yahudi untuk mendapatkan sebidang tanah di bumi Palestin yang ketika itu menjadi sebahagian dari empayar Kerajaan Utsmaniyyah. Pelbagai langkah dan strategi dilancarkan oleh kaum Yahudi agar mereka dapat memasuki Palestin.

1. Sekelompok Yahudi Rusia mengajukan permohonan pada tahun 1892 kepada Sultan Abdul Hamid, untuk mendapatkan keizinan untuk tinggal di Palestin.

2. Theodor Hertzl, penulis Der Judenstaat (Negara Yahudi), pengasas negara Israel sekarang menemui Sultan Abdul Hamid pada tahun 1896 sambil meminta izin mendirikan perniagaan di al Quds

3. Melakukan Konferensi Basel di Switzerland, pada 29-31 Ogos 1897 dalam rangka merumuskan strategi baru menghancurkan Khilafah Ustmaniyyah.

Oleh kerana peranan dan aktiviti Yahudi Zionis yang terlalu mendesak dan semakin menjadi-jadi, akhirnya Sultan pada tahun 1900 mengeluarkan arahan melarang rombongan penziarah Yahudi untuk tinggal lebih dari tiga bulan di Palestin, pasport Yahudi harus diserahkan kepada petugas khilafah yang berkaitan. Seterusnya pada tahun 1901 Sultan mengeluarkan arahan mengharamkan penjualan tanah di Palestin kepada Yahudi.

Pada tahun 1902, Hertzl untuk kesekian kalinya mengadap Sultan Abdul Hamid untuk melakukan penyogokan (rasuah). Di antara sogokkan yang Hertzl tawarkan kepada Sultan adalah

1. 150 juta pound sterling Inggeris khusus untuk Sultan.
2. Membayar semua hutang pemerintah Ustmaniyyah yang mencecah 33 juta pound sterling
Inggeris.
3. Membangun kapal induk untuk pemerintah, dengan biaya 120 juta Frank
4. Memberi pinjaman 5 juta pound sterling tanpa bunga.
5. Membangunkan Universiti Ustmaniyyah di Palestin.

Semuanya ditolak Sultan, bahkan Sultan tidak mahu menemui Hertzl, diwakilkan kepada Tahsin Basya, Perdana Menterinya, sambil menberikan pesanan, “Nasihati Mr Hertzl agar jangan meneruskan rancangnya. Aku tidak akan melepaskan walaupun sejengkal tanah ini (Palestin), kerana ia bukan milikku. Tanah itu adalah hak umat Islam. Umat Islam telah berjihad demi kepentingan tanah ini dan mereka telah menyiraminya dengan darah mereka”.

Sejak saat itu kaum Yahudi dengan Zionisme melancarkan gerakan untuk menumbangkan Sultan. Dengan menggunakan pelbagai kempen dan istilah seperti “liberation”, “freedom”, dan sebagainya, mereka menyebut pemerintahan Abdul Hamid II sebagai “Hamidian Absolutism”, dan sebagainya.

Pada malam 27 April 1909 ( Selasa 6 Rabiul Akhir 1327H ), Sultan Abdul Hamid telah didatangi beberapa orang tamu yang tidak diundang. Kedatangan mereka ke Istana Yildiz menjadi catatan sejarah yang tidak akan pernah dilupakan. Mereka datang atas nama perwakilan 240 anggota Parlimen Utsmaniyyah yang bersetuju dengan penggulingan Abdul Hamid II dari kekuasaannya.

Senator Sheikh Hamdi Afandi Mali turut mengeluarkan fatwa tentang penggulingan tersebut dengan persetujuan oleh anggota senat yang lain.

Keempat utusan itu adalah
1. Emmanuel Carasso, seorang Yahudi warga Itali dan wakil rakyat Salonika (Thessaloniki) di Parlimen Utsmaniyyah (Meclis-i Mebusan)
2. Aram Efendi, wakil rakyat Armenia,
3. Laz Arif Hikmet Pasha, anggota Dewan Senat yang juga panglima Ketenteraan Utsmaniyyah,
4. Arnavut Esat Toptani, wakil rakyat daerah Daraj di Meclis-i Mebus

Sultan Abdul Hamid tidak selesa menerima kedatangan mereka yang kelihatannya begitu tiba-tiba dan mendesak. Tidak ada simpati di raut wajah mereka. Dengan nada angkuh, Esat Pasha menyampampaikan berita pemecatan ini.


 

“Negara telah memecatku, itu tidak ada masalah,…. tetapi kenapa kalian membawa serta Yahudi ini ( Emmanuel Carasso ) masuk ke tempatku?” Jawab Sultan dengan nada yang amat murka. Emmanuel Carasso adalah orang yang pernah bersekongkol dengan Theodor Herzl ketika ingin mendapatkan keizinan menempatkan Yahudi di Palestin.

Pendirian tegas Sultan Abdul Hamid ini telah menyebabkan Yahudi sedunia mengamuk dan Sultan Abdul Hamid II sendiri telah kehilangan kuasa dan diturunkan dari takhta.

Monday, July 21, 2014

Kebodohan Bangsa Melayu


Assalamualaikum wbt.

Beberapa kejadian yang berlaku , bermula dengan kiki (untuk makluman,  saya adalah penyokong kiki, meskipun ramai warga Melayu rasa malu kerana ‘kebiadapan’ yang ditunjukkan. Kiki adalah seorang  yang berani mempertahankan hak sendiri, bukan wanita  yang penakut,  yang boleh dibuli. Siapa membuli siapa dalam kes tersebut ?. Adakah anda dengar kata-kata si ‘cool’ dan komen  waris si’cool’ ?

Bangsa Melayu yang bodoh telah menyebelahi seseorang yang kononnya ‘cool’ termasuk ketua polis pun teruja dengan kegarangan kiki. Dan sedia mengambil tindakan berdasarkan rakaman yang dilihatnya. Maka satu Malaysia menganggap kiki tidak bermoral. Kononnya kerana seorang kiki habis wanita Melayu terakhir tak bermoral/ biadap.

Adakah ‘orang lain’ cukup bermoral ?.

Sokongan yang tak diberikan kepada kiki akan membawa padah kepada bangsa Melayu sendiri. Berapa ramai orang mengutuk penghina-penghina Melayu yang berleluasa di f b, twitter atau blog?. Berapa ramai memarahi ‘orang lain’ yang saban hari mempermainkan Melayu dan Islam ?.

Nah , kerana bodohnya Melayu, Melayu dibuli dimana-mana. Melayu yang ‘bangun’ dikatakan rasis. ‘orang lain’ yang bangun dikatakan mempertahankan hak.

Adakah orang yang tidak menyebelahi  Kiki cukup bermoral dan berani mempertahankan bangsanya?

Beranikah anda memaki hamun ‘orang lain’ yang tak bermoral, saya gerenti anda tidak seberani kiki, anda penakut, kerana anda sayangkan nya sendiri, anda bimbang itu adalah ahloong. Itu adalah gangster.

Apa tidak bodohnya orang Melayu.

Bermula dari sekolah lagi, Saya beri satu contoh kebodohan bangsa Melayu,  dalam kelas  18 pelajar Melayu perempuan, 2 pelajar Melayu lelaki dan seorang Pelajar Cina perempuan,  Mereka bersetuju memilih pelajar cina perempuan sebagai ketua kelas. Tindakan itu amat bodoh, mereka bersetuju memilih pelajar cina perempuan sebagai ketua kelas kerana, masing-masing termasuk dalam golongan bodoh , malas untuk membuat kerja-kerja sebagai ketua kelas, tak pandai untuk berkomunikasi dan sebagainya. Saya percaya Sikap itu tidak sama dengan Kiki, Kiki akan pastikan yang dia yang patut menjadi ketua kelas kerana dia adalah majority.

Saya hendak salahkan pentadbiran yang juga terdiri dari orang Melayu, tumpang sekaki bodoh kerana takut sangat dikatakan rasis untuk memberi  tunjuk ajar bagai mana memilih ketua.  Saya juga akan menyalahkan pentadbiran termasuk menteri sekali yang leka,  gagal memberi  kesedaran untuk memperkasakan lelaki melayu dan wanita melayu.  Kalau anda tidak percaya datang lihat sendiri.

Mari kita pergi ke bank. Kebanyakan wanita-wanita Melayu amat mesra dengan apek –apek yang datang, boleh berbual  I, you, I you dengan apek-apek dan amat serius bila berurusan dengan pak cik-mak cik Melayu . Saya lalui pengalaman ini, tersentak dalam hati , Bangsa Melayu tiada sebarang rasa diskriminasi atau tiada rasis. Kebodohanya ialah mengutamakan pelanggan yang berbangsa Cina, memberi  layanan tidak sama rata. Apa yang diharapkan dengan layanan mesra tersebut. Adakah mengharap dua biji limau mandarin sempena Tahun Baru Cina ?.

Kegagalan pihak berkuasa menangani Cina kerana mulut manis cina dan tepuk belakang oleh cina membuat mereka boleh menikmati kesenangan hidup bila berhadapan dengan penguatkuasaan undang-undang. Kenapa penguatkuasa begitu cair ?, sama lah… mengharap dua biji limau mandarin sempena tahun baru cina. Kebodohan Melayu menyebabkan mereka terpaksa mengalah, penjaja dihalau kekawasan yang tak dilalui orang, dihalau kerana mencacatkan pemandangan kota raya. Yang menghalaunya adalah Melayu bodohnya sendiri.

 

Penguatkuasa, tak kiralah polis, Majlis bandaran, nurse, doctor sering menjadi bahan herdi k oleh bangsa Cina, dituduh berbagai , tak pandai kerja, pandai rasuah, si bodoh melayu yang ada ketika itu sudah tentu tidak berani mengangkat muka dan pasti akan mengia sajaka herdikan tersebut, si penguatkuasa tidak mampu membalas, tambah-tambahan lagi kalau tuduhan itu memang tepat kena pada dirinya. Si bangsa Cina hanya mahu dia didahulukan, walaupun dia datang lambat. Kita pergi ke klinik, hospital dia awal pagi, bangsa mana yang berebut meletakkan kadnya terlebih dahulu, walaupun dia datang lamabat. Kebodohan  Melaya yang bersikap ‘ tak apa’ menyebabkan mereka diperbodohkan sampai bila-bila. Jika berebut nanti orang kata biadap tak bermoral, orang melayu ke sopan santun.  Ada ‘orang lain’ layan sopan santun anda ?.

Saya tidak mengajar anda supaya tidak bersopan santun, saya ajar anda ‘ketegasan’ dan kebijaksanaan membuat keputusan. Jika anda datang awal, anda layak dilayan awal.

Seorang budak lelaki Melayu disepak dan dipijak oleh Cina kerana mengambil sesuatu, saya amat berharap Ketua Polis Negara  ‘ teruja amat sangat’ untuk mengambil tindakan terhadap pelaku keganasan, ganas kerana rasis. Setelah melihat rakaman yang dimuat naik di alam siber.

Ahli parlimen yang biadap patut dikenakan hukuman yang diperuntukan, tak perlu pilih kasih dalam melaksanakan undang-undang.

Melayu penuh dnegan sopan santun, bangsa yang bersaing tak akan menghormati sopan santun saingannya, hanya pelancong tertarik dengan sopan santun dan ramah mesra. Ketegasan sahaja yang mampu membuat orang lain menghormati kita.

Wednesday, July 16, 2014

Nasihat Fidel Castro kepada Israel

Assalamualaikum wbt.

Saya petik nasihat castro kepada Israel. Banyak pemimpin dunia kafir tahu cara melemahkan Islam, dan semua pemimpin Islam sedar perkara tersebut, namun.. tetap mengambil kafir sebagai rakan akrab/ penolong.

Fidel Castro, pemimpin sosialis Cuba mengutarakan sebuah nasihat kepada ahli-ahli diplomatik Israel dengan meluangkan masanya selama 2 jam sebagaimana yang terdapat dalam akhbar Grama, Cuba. Di dalam majalah utama Cuba, Castro berkata kepada mereka, “Israel mestilah tidak membiarkan gerakan perjuangan Palestin yang mengambil rupa (dasar) Islam kerana tindakan gerakan-gerakan ini mengambil karakter aqidah dan menjadikannya unggun api semangat yang biasanya ada di dalam masyarakat Islam. Semangat keagamaan Arab ini akan memikat pertubuhan-pertubuhan Islam yang lain yang seterusnya akan menyebabkan mustahil bagi Israel untuk menjaga kepentingannya. Israel juga mesti berusaha untuk menjadikan setiap Negara Arab disekitarnya sebagai negara yang berpaksikan dasar sosialis. Sesungguhnya pusingan terakhir bagi mana-mana gerakan penentangan Arab yang mempunyai ciri-ciri sosialis ialah kewujudan bersama Arab yang aman bersama negara sosialis Israel.”

Monday, July 14, 2014

Fitnah Akhir Zaman


Fitnah Akhir Zaman.

Assalamualaikum wbt. “pintu neraka terletak dihujung jari sendiri”, anda yang tekan, andalah yang masuk, anda yang taipkan password, pintu terbuka andalah yang masuk, anda yang letakkan thump print, pintu terbuka andalah yang masuk.

Mudah sekali untuk masuk neraka dengan teknologi yang ada pada hari ini, teknologi hari ini makin hari makin menjelaskan kekuasaan/ ilmu Allah swt.  Bila disebut di hari perhitungan akan ditayangkan oleh Allah swt segala amat baik dan amal kejahatan. Hari ini kebanyakan perbuatan dirakam oleh kamera sendiri atau kamera orang lain, dimuatkan ke tube untuk penilaian orang lain. Beringatlah tentang “pintu neraka dihujung jari sendiri”. Ini mukadimah sempena Ramadhan.

Artikel berikut adalah isu yang sedang bermain didunia khasnya dunia umat Islam. Tak berapa kerat manusia bukan Islam yang ambil peduli tentang isu ini. Bukan Islam di Malaysia belum tentu, malah bersorak atas apa yang berlaku terhadap saudara kepada umat islam di Malaysia.

Kita tak boleh berharap kepada orang lain dalam urusan kita, “bagi kamu agama kamu, bagi kami agama kami”. Segala kebaikan yang disumbangkan oleh orang Islam tidak pernah di balas dengan kebaikan, malah difitnah oleh orang bukan Islam, berbagai helah dibuat untuk menidakkan sumbangan orang Islam. Contoh teladan yang baik ditunjukkan oleh tentera Islam semasa membebaskan  Al Quds, dibalas dengan pembunuhan beramai-ramai oleh tentera salib apabila mereka kembali menawan Al Quds. “jangan kamu jadikan orang kafir sebagai sahabat akrab atau penolong kamu”, hal ini telah jelas namun hati Islam yang lemah iman masih tidak mahu mengatakan bukan Islam itu musuh, jadi… ,  jadilah seperti yang terjadi hari ini.

Dimulai dengan serangan-serangan keatas Negara Islam,Palastin,  Afghanistan, Iraq, Libya, Mesir, Syiria  maka kucar- kacirlah Negara tersebut, dalam Negara tersebut sudah hilang kepercayaan antara suatu puak dengan puak yang lain, antara kumpulan pejuang dengan kumpulan yang lain,  kafir mengkafir kumpulan lain hanya kerana perkara yang belum sah hunjung pangkalnya. Kewujudan kumpulan pejuang hanya untuk mempertahankan diri sendiri kerana tidak yakin ‘saudara’ yang datang membantu adalah musuh atau saudara. Maka hujung senjata dihala kepada sesiapa sahaja.

Ditambah dengan fatwa yang dikeluarkan oleh ‘ulama berpihak kepada kerajaan’, ‘ulama berpihak kepada pembangkang’,  ‘ulama sunni’,  syiah dan sebagai fatwa yang memburukkan keadaan. Kita di Malaysia cukup keliru adakah hendak mendengar As Shoubuni , adakah hendak mendengar, Al Qardawi, atau ulamak jalanan yang lebih berfatwa dan mengezet fatwa mereka ke media social, atau hendak berbaiah dengan khalifah Ibrahim Al Baghdadi.

 

Maklumat yang kita peroleh terlalu banyak dan kita hendak menangkan maklumat yang kit a baca untuk tunjukkan pengetahuan kita, tapi adakah maklumat itu benar. Dalam Isu Syiria saya berpegang kepada Sheikh As Shoubuni kerana saya dengar sendiri dari ucapan beliau yang diterjemahkan dengan amanah oleh penterjemah, maka saya berpegang bahawa memerangi Byasar adalah Jihad. Byasar adalah Syiah.

Di Pelastin Hamas sibuk berperang dengan peluru, di TV1 kita bertengkar secara tidak baik kerana fakta dan memenangkan fakta yang kit a baca, entah dari sumber yang mana. “Kepanasan’ kita untuk mempertahankan Islam menyebabkan kita memperoleh dan berhujah pada fakta yang salah pada pandangan orang lain.

Isu siapa membantu Hamas ?

Hamas hanya berperang sendirian, mereka berjihad sendirian, tiada berita mana-mana mujahiden yang berjuang bersama hamas, jika adapun tidak di highlightkan.  Hamas ada Briged Al Qassam, para mujahidennya sendiri,yang mana kebanyakan adalah penghafaz Al Quran. Ini yang membuat Israel gerun terhadap Hamas.

Adakah benar Iran membantu Hamas. Jawapannya tidak benar, tidak ada dalam sejarah Iran membantu memerangi Israel untuk membebaskan Palastin atau membebaskan Baitul Muqaddis. Iran hanya bantu Hezbullah, kerana Hezbullah adalah Syiah, bantu ketika Israel menyerang Labenon, bukan membantu membebaskan Palastin. Jika ada pihak yang mengatakan Hamas dibantu oleh Hezbullah, fakta tersebut adalah salah.

Selagi saya tidak mendapat sumber sahih , saya tak mahu mengunakan fakta yang salah hanya untuk menunjukkan temberang bagi memenangkan Islam.  Negara-negara lain tidak mahu campurtangan dalam isu Pelastin kerana pada anggapan mereka ini men”habiskan beras’ saja. Amerika akan guna kuasa Veto yang boleh membatalkan apa saja rosolusi yang dibuat oleh Negara-negara lain, termasuk OIC. Israel pula tak pernah mematuhi segala perjanjian yang dibuat sebelum ini, dan dahulu seperti disebut dalam Al Quran.

Kenapa Tebing Barat tidak dihujani dengan bom. Tebing Barat tak ada Hamas,Buakn tak ada terus, Yahudi tak takut kepada pencinta dunia, Yahudi hanya takut kepada pencinta Akhirat. Sudah tentu Ismail Haniyeh yang dikejar oleh Israel berbanding Mahmoud Abbas. Kalau di Malaysia Israel akan kejar PAS berbanding kejar Umno, ‘hanya perumpamaan’. Entah-entah di Kejar kedua-dua sekali sebab PAS dan UMNO lawan Israel habis-habisan. (sekadar layan marah saja..)

Kenapa IS tak bantu bebaskan Palastin ?

Secara peribadi IS sendiri belum ‘tentu arah’, tentu sukar utnuk mereka membantu, tetapi itulah satu-satu harapan yang ada buat masa ini untuk mengembeling para mujahidin menentang Israel. Tapi kena ingat berperang dengan ‘anak emas’ Amarika dan sekutu kafir eropah akan member kesan yang besar kepada Dunia sendiri.

Selagi  Orang Islam masih membeli senjata yang diperlukan, selagi itu sukar untuk menang terhadap musuh, bayangkan disetiap senjata kecil, berat, kimia, telah diletakkan satu alat pengesan oleh pembuatnya iaitu, Amarika sendiri, German, China, Rusia, Sudah tentu lokasi pejuang akan diketahui dengan mudah. Solehhuddin menggunakan pedang Damascus yang ditempa sendri oleh orang Islam, tentera Othmaniyah membuat istinghar  dan meriam sendiri, itulah factor kemenangan. Briged Al Qassam membuat senjata roket sendiri, sudah tentu mereka berpotensi untuk menang dengan izin Allah.

IS , saya masih keliru , belum ada maklumat sahih, pendekatan Agama bagai Taliban, jika benar menghukum pemilik akaun Fb wanita (jika benar), mengkafirkan orang Islam yang ber’perjanjian dengan kafir’ memurtadkan orang Islam yang lain, membuat saya masih keliru untuk’ membaiah’  Khalifah. Jika seperti itu yang ditunjukkan maka IS akan jadi seperti Taliban, dalam perkara  yang kecil dibesarkan akhir sekali orang akan Nampak Islam yang dibawa menyusahkan dan seterusnya menolak IS.

Namun saya masih mengharapkan IS menjadi  tempat bergantung para pejuang menentang sesiapa sahaja yang kafir.
Asstaghfirullah hal Azzim,  ampunlah dosa saya, jauhkan saya dari membuka pintu neraka untuk diri sendiri.

Thursday, July 10, 2014

Bandingan revolusi Cuba dengan ISIL/ISIS/IS -3


Bandingan revolusi Cuba dengan ISIL/ISIS/IS

 Assalamualaikum wbt.

Kedua-dua pihak iaitu Cuba dan IS telah mencapai kuasa melalui ‘pemberontakan’ (disebut oleh pemerintah yang ditentang, dalam sejarah mereka sudah tentu mereka adalah pejuang yang Berjaya.) Kedua-dua nya tidak mendapat pengiktirafan  sebagai penguasa oleh Amerika. Pengiktirafan oleh kuasa besar adalah amat penting bagi kewujudan sesebuah Negara dalam planet bumi.

Cuba,  walaupun tidak mendapat pengiktirafan amerika mereka masih boleh berkawan dan diiktiraf oleh Negara-negara yang ofensif dengan amerika spt, Soviet dan Negara-negara yang sefahaman ideology dengan mereka.

Perjuangan Feidel Castro hanya melibatkan semapadan Negara Cuba sahaja, berbanding IS yang melibatkan dua Negara yang iaitu Iraq dan Syiria (Syam- nama asal wilayah sekitar).

Jika sekadar untuk memperolehi kuasa, saya percaya IS sudah Berjaya , sama seperti Taliban yang berkuasa di Afganistan buat sementara waktu. Namun kerana cita-citanya yang lebih jauh iaitu menjadi ‘Khalifah Umat Islam’ menyebabkan mereka dipandang sinis oleh Negara umat Islam sendiri. Dikalangan Umat mungkin boleh menerima Khalifa Islam kerana tiada perlu bebuat apa, hanya mengakui sahaja, namun dari segi politik dan kuasa menyebabkan Negara-negara Umat islam lain tidak akan mengiktiraf kekuasaan Khalifah Islam oleh IS.

Maka disini timbul istilah “Syok sendiri” yang dilemparkan kepada IS oleh penganalisis politik, penganalisis agama atau penganalisis individu. Keadaan dunia yang agak rumit, dikuasai oleh Negara-negara yang seteru dengan umat Islam dan pada masa yang sama bersahabat dengan Negara umat Islam menjadikan ia lebih rumit untuk memberi pengiktirafan kepada IS.

Dari segi politik sudah tentu orang menganggap IS asal dari pemberontak, dari segi agamapun Ulama akan menghukum IS sebagai ‘pemberontak’ kerana kononnya tindak tanduknya ada yang bertentangan dengan Islam, dan yang ditentang adalah orang Islam sendiri. (siapakah yang dimaksudkan orang Islam sendiri, adakah Syiah?). Manakala mujahidin lain yang tidak bersetuju dengan IS ini terus tidak bergabung.

Bagaimana dengan Muaawiyah memperolehi kuasa Khalifah, tidakkan melalui pemberontakan, akhirnya dia di baiah dan diiktiraf sebagai Khalifah umat Islam. Begitu juga Abbasiyah, tidakkah mereka memperolehi kuasa khalifah melalui penentangan terhadap Muaawiyah.

(Kenapa khalifah/ pemerintah yang sedang berkuasa ditentang ?) – Kerana mereka dilihat sudah tidak Islamik, maka perlu ada pemerintahan baru yang lebih Islamik.

Turki Othmaniah diiktiraf sebagai khalifah Islam terakhir, 90 tahun yang lalu. Begitu panjang umat Islam dunia tiada Khalifah Umat, yang ada hanyalah ulil Amri, untuk kawasan-kawasan spt Malaysia, Indonesia, meskipun gelaran pemerintah di panggil Yang diPertuan Agong, Presiden, King atau sebagainya. OIC sepatutnya satu badan yang boleh bertindak sebagai Khalifah Umat, namun mereka hanyalah  Oh.. I.. See.

Langkah IS mengistihar diri sebagai khalifah memberi satu ruang dan nafas baru bagi pencinta system Khalifah. Satu system yang khusus dalam ‘pemerintahan umat’ kerana khalifah akan bertindak sebagai perlaksana Islam is Addin. IS tetap mendapat sokongan dan dokongan dari para mujahid yang sentiasa mahu melihat Islam kembali menguasai dunia. Meskipun mereka tidak mendapat sokongan dari mana-mana ketua Negara Umat Islam, namun pihak mujahid di setiap Negara umat Islam sudah membaiah. Khalifah IS, atau Khalifah Ibrahim.

Sebagai individu Islam hanya akan menjadi ‘pak turut’ sahaja kerana tiada kuasa.

Namun IS pasti akan mendapat tentangan hebat dari Negara Barat, Amerika dan Eropah hanya kerana dia IS. Perang yang berpanjangan akan terus berlaku sebagaimana Taliban yang pada mulanya menang setiap perlawanan dan akhirnya Afganistan kembali kekancah peperangan yang tiada kesudahan.

Ketidakstabilan di Timur Tengah akan memberi kestabilan dan mandiri kepada Israel. Maka dalam jangkaan saya IS akan terus ditentang oleh Iraq, oleh Syiria dan Iran dan mereka sudah tentu akan dibantu oleh amerika dan sekutunya.

Mana IS ketika umat Islam di Pelastin sedang diserang ?.

Inilah soalan dari ‘munafikun” terhadap IS. Mereka tidak menyokong IS tetapi mahukan IS bertindak sebagai Khalifah. Tidakkah itu pelik namanya.

Saya percaya mereka yang telah membaiah Khalifah sedang berjuang di Pelastin sebagai mujahidin, bukan mewakili Negara masing-masing. IS asal dari kumpulan pejuang sudahtentu mereka mempunyai rangkaian diseluruh dunia yang setia kepada IS.

 

 

Wednesday, July 9, 2014

Bandingan revolusi Cuba dengan ISIL/ISIS/IS -2


Assalamualaikum wbt.
Artikel dibawah saya petik
dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Posting terdahulu adalah berkaitan dengan negara Cuba, dimana negara Cuba yang terbentuk pada hari ini adalah hasil revolusi yang diketuai Fiedal Castro. Cuba pada masa itu sudah tentu tidak diktiraf oleh PBB (Amerika) kerana ia bertentangan dengan segala aspek yang dikehendaki oleh Amerika. Namun pada hari ini Cuba adalah sebua negara yang berdaulat sendiri.

Teruskan membaca,
Negara Islam Irak dan Syam

 
 
*         Mengganti markah HTML dengan markah wikingkinkan.
*         Tambahkan pranala wiki. Bila dirasa perlu, buatlah pautan ke artikel wiki lainnya dengan cara menambahkan "[[" dan "]]" pada kata yang bersangkutan (lihat WP:LINKuk keterangan lebih lanjut). Mohon jangan memasang pranala pada kata yang sudah diketahui secara umum oleh para pembaca, seperti profesi, istilah geografi umum, dan perkakas sehari-hari.
*         Sunting bagian pembuka. Buat atau kembangkan bagian pembukatikel ini.
*         Susun header artikel ini sesuai dengan pedoman tata leta
*         Tambahkan kotak infois artikel memungkinkan.

 

 
Negara Islam (di) Irak dan Syam (Bahasa Arab: دوله الاسلاميةفي العراق والشام / Daulah Islamiyyah fie Iraq wa Syam , Bahasa Inggris: Islamic State in Iraq and the Levant (ISIL) atau Islamic State in Iraq and Syria atau Islamic State in Iraq and al-Shām (ISIS)) adalah sebuah negara baru yang terbentuk akibat terjadinya perang di Irak dan Suriah. Negara Islam Irak dan Syam dideklarasikan pada tanggal 9 April 2013 oleh Abu Bakar al-Baghdady.

Walaupun secara de jure belum diakui oleh negara lain tetapi sampai dengan awal Maret 2014 secara de facto Negara Islam Iraq dan Syam telah menguasai wilayah seluas 400.000 km2 (400 ribu km2) meliputi wilayah di Irak dan Suriah[rujukan?]. Untuk sementara ini Kota Raqqah di Suriah dianggap sebagai ibu kotanya (belum resmi)

 

Sejarah Negara Islam Iraq dan Syam

Pada 18 Maret 2003 Pasukan Koalisi yang dipimpin Amerika Serikat menyerang Irak karena dianggap membuat senjata pemusnah masal (walaupun pada akhirnya tidak terbukti). Pasukan tentara Irak (tentara Saddam Hussein) dengan mudah dikalahkan oleh pasukan koalisi tetapi rakyat Irak yang terhimpun dalam kelompok-kelompok pejuang tetap bertahan dengan perang gerilya dalam mempertahankan negara mereka dari invasi negara asing. Pada tanggal 15 Agustus 2005 untuk mempersatukan seluruh kelompok perjuangan di Iraq ini maka dibentuklah Majelis Syura Mujahidin. Berawal dari Majelis Syura Mujahidin akhirnya dideklarasikan Negara Islam Irak pada tanggal 13 Oktober 2006 dengan Abu Umar al-Baghdady sebagai pemimpinnya.

Pada 15 Mei 2010 Diangkatlah pemimpin baru yaitu Abu Bakar Al-Baghdady untuk menggantikan Abu Umar Al Baghdady yang telah meninggal. Seiring dengan Revolusi di Jazirah Arab yang dikenal dengan Musim Semi Arab dalam menumbangkan para diktator seperti yang terjadi di Tunisia, Libya dan Mesir, maka terjadi pula revolusi di Suriah, hanya saja demonstrasi rakyat di Suriah disambut dengan kekerasan dari Tentara Presiden Bashar Assad. Akibatnya Rakyat Suriah melakukan perlawaan dalam kelompok-kelompok bersenjata. Kelompok-kelompok ini dibantu oleh para pejuang dari luar negeri termasuk dari Negara Islam Irak. Dan ketika kelompok-kelompok pejuang rakyat Suriah ini akhirnya mampu membebaskan beberapa kota termasuk wilayah perbatasan dengan Irak maka menyatulah beberapa kota di Irak dan di Suriah dalam kontrol Negara Islam Irak.

Kenyataan ini akhirnya membuat Negara Islam Irak mendeklarasikan Negara Islam Irak dan Syam pada 9 April 2013 dengan Pemimpinnya yaitu Abu Bakar Al-Bagdhdady juga. Pada Maret 2014 wilayah yang telah dikontrol oleh Negara Islam Irak dan Syam meliputi sekitar 400.000 km2 yang berarti lebih luas dari beberapa negara Arab seperti Qatar, Emirat Arab, Bahrain, Yaman, Lebanon dan lain-lain. Pada kota-kota yang berhasil dikuasai Negara Islam Irak dan Syam menyediakan fasilitas umum meliputi penyediaan listrik, transportasi, sekolah dengan buku-bukunya, kegiatan ekonomi seperti pasar, toko, pabrik roti, layanan internet, media (koran) , pengadilan dan pengamanan dari kriminalitas.[rujukan?]

Tidak seperti di wilayah Irak, maka di wilayah Syuriah ISIS terlibat konflik dengan kelompok pejuang Syuriah lain seperti Jabhat An Nusrah, Jabhah Islamiyah, Ahrar AS Syam dan lain-lain. Untuk meredakan konflik antar kelompok pejuang Suriah ini kemudian para ulama yang dianggap netral menggelar inisiatif untuk membentuk mahkamah syariah. Tetapi inisiatif ini tidak berjalan karena ISIS menolak pembentukan mahkamah syariah. Akibat dari penolakan ini dan karena statemen-statemen ISIS yang menyatakan bahwa kelompok-kelompok lain sebagai kafir (takfiri), maka kelompok lainnya menganggap ISIS sebagai khawarij. Sehingga para ulama membagi konflik di Suriah ini menjadi 3 pertentangan aliran yaitu Syiah (dari pemerintah pimpinan Presiden Bashar Assad) kemudian kelompok Khawarij (ISIS) dan kelompok Ahlussunnah waljamaah (dari kelompok pejuang Syuriah lainnya seperti Jabhat An Nusra, Ahrar As Syam, Jabhah Islamiyah dan lain-lain)

 

Pusat Manajemen Pelayanan Publik
Negara Islam Irak dan Syam mendirikan satu lembaga pusat khusus yang membawahi berbagai aktivitas Negara terkait pelayanan publik. Departemen itu bernama “Al Idaaroh Al Islaamiyyah lil Khidmati al ‘Aammah” atau yang berarti “Administrasi Islami Untuk Pelayanan Publik”, dengan dikepalai oleh seorang Direktur bernama Abu Jihad asy Syami. Kantor Al Idaaroh Al Islamiyyah menyediakan semua layanan kebutuhan dasar bagi warga dan kebutuhan umum lain seperti air, listrik , tepung (sembako), perawatan fasilitas umum, kebersihan lingkungan jalur komunikasi, sampai transportasi umum.Dalam penyediaan listrik dan saluran komunikasi, Al Idarooh Al Islamiyyah merilis daftar tarif listrik hingga batas maksimal serta tarif internet dengan harga murah.Al Idarooh Al Islamiyyah sudah bekerja di hampir seluruh penjuru negeri, terutama Suriah Utara yang menjadi basis terkuat Negara Islam Irak dan Syam.

Wilayah Administrasi

Negara Islam Irak dan Syam merilis peta wilayah administrasi pada awal tahun 2014, peta tersebut merinci 16 wilayah administrasi Negara Islam Irak dan Syam, yakni sebagai berikut:

Di Irak:

*         Wilayah Selatan

*         Wilayah Diyala

*         Wilayah Baghdad

*         Wilayah Kirkuk

*         Wilayah Salahuddin

*         Wilayah Anbar

*         Wilayah Ninewa

Di Syam :

*         Wilayah Al Barakah (Hasaka)

*         Wilayah Al Kheir (Deir al Zour)

*         Wilayah Al Raqqah

*         Wilayah Al Badiya

*         Wilayah Halab (Aleppo)

*         Wilayah Idlib

*         Wilayah Hama

*         Wilayah Damaskus

*         Wilayah Pesisir (Al Sahel)

 

 

Rujukan

1.      ^ "Iraqi City in Hands of Al-Qaida-Linked Militants". Voice of America. 4 January 2014. Diakses 16 January 2014.

Referensi

         http://shoutussalam.com/2013/12/215488/ - Berkunjung Ke Kantor Pusat Manajemen Pelayanan Publik, Daulah Islam Iraq Dan Syam