Friday, August 21, 2015

Perpecahan Pas, Perbincangan bersama Ahmad Lutfi Othman - Zin Mahmud

Friday, August 21, 2015

Pepecahan Pas, Perbincangan bersama Ahmad Lutfi Othman ~ Zin Mahmud


Diari. Semalam aku menziarahi Ahmad Lutfi Othman, bekas Ketua Pengarang Harakah bersama adikku Azhar. Beliau agak lemah tetapi masih bersemangat untuk bercerita. Beliau berasa mual kerana keadaan buah pinggangnya.

Aku faham apa yang dia lalui. Setelah bercerita mengenai kesihatan, kami berbual mengenai politik. Apa yang berlaku dalam PAS dan munculnya GHB bukanlah ada perancangan dari kedua dua pihak yang bertelagah. Ia berlaku dengan kebetulan di mana satu keadaan membawa keadaan yang lain.

Memang perpecahan ini menyukarkan kedua dua belah pihak kerana perpecahan ini masuk ke dalam. Kesemuanya kena berhati hati dan menjaga hati. Antara sahabat handai memanglah. Apatah lagi sanak saudara. Adik beradik pun begitu. Malah suami isteri. Juga anak dengan mertua. Bapa dengan menantu. Perpecahan ini memang mendalam dan menyakitkan.

Daripada kes kes yang diceritakan, aku dapat menyimpulkan bahawa perpecahan PAS ini adalah paling besar dalam sejarah politik negara. UMNO yang pernah berpecah pun tidak mengalami keadaan begini. Ada orang berpendapat bahawa perubahan haluan yang ditunjukkan oleh Ustaz Hadi Awang menyerlahkan bibit bibitnya sejak pilihan raya tahun 1998 lagi.

Sejak itu beliau telah mula mahu berbaik dengan UMNO, cuma keadaan tidak mengizinkan. Ada orang berpandangan bahawa perubahan haluannya kepada perpaduan UMNO-PAS adalah tindakannya untuk menebus kesilapannya memecahkan orang Islam dengan seruan kafir mengkafir dalam perjuangannya menentang sekularisme pada awal tahun 1980-an.

Tetapi bagi aku legasi Ustaz Hadi ialah memecahkan sebuah parti Islam dan gerakan Islam besar di negara ini. Selain daripada menjadi pemecah pakatan antara parti pelbagai kaum yang hampir merealisasikan amalan sistem dua parti. Di sebalik itu, aku juga rasa ada kompleks rendah diri atau inferior complex di kalangan para ulama yang mendapati diri mereka tidak dapat muncul sebagai golongan yang boleh menjadi pemimpin dalam dunia sekular ini.

Dalam UMNO, mereka hanya dapat berada sebagai pihak yang menjaga hal ehwal agama atau berada dalam kedudukan untuk mempertahankan pemimpin kanan mereka.

Dalam PAS pula mereka bergantung pada aktivis aktivis dari latar belakang profesional atau golongan bukan ulama. Malah apabila berlaku penyingkiran golongan yang dipanggil profesional inipun, ulama PAS daripada Harun Din di atas terpaksa mendapatkan UMNO sebagai pemimpin mereka.

Adakah sistem pendidikan Islam baik dari dalam negeri mahupun di luar negeri seperti di Mesir, Jordan dan Arab Saudi, dengan Syria dan Yaman habis terbakar tidak dapat melahirkan ulama yang boleh mampu muncul sebagai pemimpin negara, bukan saja memimpin umat Islam tetapi memimpin rakyat berbilang agama?

Maka pemimpin terpaksa diambil juga dari kalangan pendidikan konvensional seperti undang undang, kejuruteraan, sains sosial, perubatan dan sains alam. Justeru tidak hairanlah aktivis IRC/JIM/IKRAM yang banyak terdiri daripada kalangan profesional berasa lebih selesa untuk berada dalam GHB berbanding masa mereka dalam PAS. Harap harap semuanya baik kelak.

Zin Mahmud
20 Ogos 2015
 
hjlutfi-choras : Amat sukar untuk menyatakan pendirian meninggalkan Pas, kerana ia sebuah Jemaah Islam, namun dia hanya satu wadah dan wasilah sahaja, meninggalkan Pas tak bererti menolak Islam , juga tak bererti menolak hudud.   Ramai aktivis didalam Pas, namun jika aktivis tidak diterima, bagaimana aktivis hendak mneruskan aktiviti dalam Pas.

Monday, August 17, 2015

Parti Amanah - nama saja sudah cukup memberi cabaran dan mengundang cemuhan bila perkara tidak amanah dilakukan oleh partii.

Parti Islam baharu diberi nama Amanah

Di Petik dari blog Greenboc.

Parti Amanah Rakyat atau “Amanah” dijangka menjadi nama rasmi parti Islam baharu yang ditunggu-tunggu, ditubuhkan daripada kumpulan serpihan pemimpin PAS dan ahli badan bukan kerajaan Islam.

Dijangka dilancarkan pada Hari Kemerdekaan, menurut sumber, parti yang berteraskan Islam itu akan menggunakan warna Gerakan Harapan Baru (GHB) sekarang iaitu oren sebagai warna tema partinya.

Nama dan logonya akan dihantar ke Pendaftar Pertubuhan (RoS) tidak lama lagi sebelum dilancarkan secara rasmi pada 31 Ogos.

Keputusan mengenai nama, logo dan warna parti itu dimuktamadkan pada mesyuarat di Shah Alam semalam yang dihadiri pemimpin-pemimpin Gerakan Harapan Baru (GHB), yang merupakan sebahagian daripada ahli Parlimen dan pemimpin politik PAS yang paling menonjol.

GHB adalah pelopor kepada parti baharu ini.

Menurut satu temu bual terdahulu dengan bekas Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali, keanggotaan ahli dan pemimpin PAS akan terbatal sebaik sahaja mereka menyertai parti politik yang lain.

Selain ahli PAS dari seluruh negara kata sumber itu, Amanah akan terdiri daripada pemimpin utama beberapa NGO Islam terbesar negara seperti Abim, Ikram dan Haluan.

Difahamkan hampir 70% pemimpin PAS dari Johor, Melaka dan Negeri Sembilan akan meninggalkan parti itu dan menyertai Amanah sebaik sahaja ia ditubuhkan nanti.

Sehingga kini, Amanah yang bakal ditubuhkan sudah sedia dengan penyelarasnya di setiap negeri dan kawasan Parlimen di seluruh negara yang terdiri daripada bekas pemimpin kanan PAS sebelum ini yang dilantik menerusi GHB.

Parti itu dijangka bekerjasama dengan DAP dan PKR membentuk pakatan pembangkang baharu selepas Pakatan Rakyat dibubarkan apabila hubungan PAS dan DAP secara rasmi berakhir pada Jun lalu.

Hjlutfi-choras: Sudah tiba  masanya untuk mencari satu wasilah, bagi mempercepatkan kemenangan.Nama Parti sebagai benteng agar pemimpin berlaku amanah. akan sentiasa dicemuh dan di komen jika lakukan perkara yang tidak amanah- ada berani ?.

Wednesday, August 12, 2015

Saya sudah cukup bersopan - Langkawi


Saya sudah cukup bersopan, kata Wanita Umno ‘Najib kencing’
http://www.detikdaily.net/v6/themes/detik5/images/content-right.gif


Posted on Wednesday, August 12 @ 14:55:48 MYT by paktam
BeritaOLEH NABIHAH HAMID
Seorang pemimpin Wanita Umno Langkawi yang menjadi viral dalam video "Najib kencing" bhttp://www.themalaysianinsider.com/assets/uploads/articles/anina.jpgaru-baru ini tampil mempertahankan kritikannya terhadap Datuk Seri Najib Razak walaupun dinasihatkan seorang menteri Kabinet agar menegur dengan cara lebih bersopan.
Anina Saadudin mempertahankan tindakan dan hujahnya dan berkata, perkataan digunakannya dalam video tersebut sudah cukup bersopan dan Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin yang sebelum ini menegur secara berhemah tidak didengari malahan dibuang daripada Kabinet perdana menteri hujung bulan lalu.


Menyifatkan rintihan akar umbi tidak akan didengari sekiranya bercakap lembut kepada presiden Umno itu, Anina mempersoalkan nasihat Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek agar menegur dengan cara yang lebih santun.
"Saya bercakap dalam platform Umno, mesyuarat tertutup. Mesyuarat perwakilan Wanita Umno Bahagian.
"Maknanya perwakilan, platform yang betul. Sebagai ahli Umno saya rasa itulah platform terbaik untuk saya luahkan rasa hati saya kepada presiden.
"Bukan saya angkat banner bersorak di Sogo," kata Anina ketika dihubungi The Malaysian Insider semalam merujuk kepada kompleks membeli belah di Kuala Lumpur yang popular sebagai lokasi diadakan demonstrasi.
Hujung minggu lalu sebuah video yang mengkritik keras Najib dengan mendakwa pemimpin tertinggi parti itu "kencing" atau menipu rakyat menjadi viral di media sosial.
Dengan nada tinggi dan berbaur sindiran, Anina lantang menyuarakan pendapatnya di sebuah persidangan perwakilan Wanita Umno.
“Datuk Seri presiden dah kencing 3 juta ahli Umno. Dia kata 3 juta ahli Umno sokong penuh kepimpinan beliau.
“Saya minta Majlis Tertinggi Umno bawa Datuk Seri Najib 'pi' (pergi) berubat,” katanya dalam dialek utara.
Anina mempersoalkan Shabery yang juga menteri pertanian dan industri asas tani, jika Muhyiddin menggunakan bahasa cukup baik dalam membuat teguran tidak didengari, apa dimaksudkan dengan teguran berhemah.
"Macam mana lagi saya hendak cakap? Hendak cakap macam mana?
"Tolonglah susun ayat untuk saya," soal Anina yang merupakan pemimpin Umno Cawangan Padang Mat Sirat.
Anina menjawab nasihat Shabery sebelum ini yang mengatakan beliau perlu menegur pemimpin seperti ibu bapa sendiri.
Namun Anina menegaskan tiada guna bercakap baik dengan presiden kerana ia hanya akan menjadi luahan kosong.
Aina turut menegaskan kelantangan dirinya dalam video tersebut adalah kerana sayangkan Umno dan mahu menjaga kepentingan dan nama baik parti Melayu itu.
"Saya bercakap supaya saya didengari, saya hendak didengari, macam mana saya hendak didengari?
"Kalau saya cakap lemah lembut ingat saya hendak didengari? Bercakap macam ini baru menteri hendak komen. Kalau saya cakap baik-baik menteri nak komen?" katanya.
Semalam, Shabery menasihatkan Anina agar lebih bersopan santun dalam memberikan teguran
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com 

hjlutfi-choras: biar kena kencing, saya tetap UMNO, kalau kena berak sekalipun saya tetap UMNO, ; boleh senaraikan kepada saya, siapakah antara  pemimpin dan bakal pemimpin UMNO yang 'bersih" - Mr Clean dulu pun tercalar juga, jika mereka tidak mahu menerima teguran, ada dua alternatif, 1. paksa turun, 2. jika mereka tak turun awak yang turun.

Monday, August 3, 2015

Thursday, July 30, 2015

40 Penyamun

Kalau siapa tengok pakaian 40 penyamun ketika keluar dari gua nak ke bandar. Ada yang memakai pakaian Tok Hakim, koboi,doktor dan lain2..
P Ramlee nak beritahu bahawa penyamun di negara kita ada bermacam2.
setuju jika filem2 P.Ramlee dijadikan sebagai rujukan ilmiah. Banyak filem2 beliau menyampaikan mesej2 berbentuk masa hadapan......sindiran yg penuh makna , realiti pada pentas malaysia skrg....Penyamun pun ada ustaz/ustazah utk menjustifikasi hak menyamun. Penyamun pon ad...a persatuan penyamun.
penyamun pon ada doktor. Penyamun doktor kata "kurang vitamin C"
Orang kaya (sarip dol dan Kemat hassan) boleh berpakat dengan penyamun
Chief penyamun: kamu Momotaro-San, gaji kamu 150 dirham. Bin sarjan bin sarjan gaji kamu 30 dirham sebab byk amik "I O U"......satu jek respek kat penyamun2.....tu walau dia dikelilingi ngan emas dalam gua tuh....tapi tak curi hasil organisasi.....tetapi masih menerima gaji.....dari ketua penyamun.....kalau tak cukup p cari rezki lain kat luar walaupun menipu....tetapi tidak menipu organisasi dan bos.......
berbeza ngan penyamun zaman sekarang.....walau dapat gaji....tapi masih lagi mencuri khazanah negara...
Sekadar utk renungan, mesej yg sangat mendalam dari karya Allahyarham P. Ramlee.
See More
Like   Comment  

Monday, July 6, 2015

Menolak ISIS



Assalamualaikum wbt. Petikan dari Arrahmah.com.

Terinfeksi virus KhawarijMeski ISIS menampik dirinya berpahamkan khawarij, namun dari sisi karakter dan ciri-ciri khawarij sangat melekat padanya. Seperti sabda Rasulullah, ‘Fika Imru’un Jahiliyah’, pada dirimu ada karakter jahiliyah. Sabda diatas disematkan kepada seseorang yang memiliki karakter jahiliyah sekalipun beriman kepada Allah. Iman kepada Allah adalah satu hal, dan kemaksiatannya adalah hal lain. Begitu juga ISIS, klaim bahwa ia beraqidahkan aqidah ahlus sunnah wal jma’ah adalah satu hal, namun karakternya yang mudah mengkafirkan pihak lain adalah hal yang lain. ISIS Ahlus Sunnah klaim, khawarij karakter.Karena karakter khawarij yang dimiliki ISIS inilah yang menyebabkan ia mudah menumpahkan darah kaum Muslimin dan orang-orang tak bersalah. Bahkan darah yang ia tumpahkan adalah darah orang-oarng terbaik di zaman ini. Kegemeran ISIS memerangi kaum Muslimin dan Mujahidin sudah terihat ketika ISIS masih beroperasi di Iraq dahulu kala, yaitu ketika mereka memerangi Jaisul Islam terlebih dahulu, kemudian puncaknya membantai Mujahidin Anshar Islam. Kegemaran ini berlanjut ketika ISIS beroperasi di suriah. ISIS yang karakternya seperti penderita autisme, selalu merasa benar dan tidak mau mengalah. Hampir seluruh tandzim jihad di suriah diperangi oleh ISIS, apalagi tandzim nasionalis.Autisme ISIS berlanjut ketika ISIS melawan arahan-arahan para pimpinan jihad.

 Ketika itu pula terlihat makin jelas autisme ISIS dan kebohongannya ketika berjanji akan memenuhi instruksi para pimpinan jihad, namun kenyatannya mereka malah menyerang para pimpinan jihad. Para ulama rujukan pun menjadi saasaran berikutnya. Sebagian pendukung ISIS menghukumi para ulama rujukan dengan tuduhan fasiq, munafik bahkan kafir, subhanallahi amma tashifun.Menurut syeikh al-Maqdisi, ‘…Kadangkala saya juga memandang sebagian dari mereka lebih buruk dari Khawarij’. Dasar penilaian syekh al-Maqdisi terangkai dalam beberapa poin berikut:Kelompok Khawarij mengafirkan pelaku dosa besar. Sebagian mereka (personil ISIS) ada yang mengafirkan seseorang karena ketaatannya, setelah itu ia mengganti nama ketaatan tersebut dengan maksiat, pengkhianat, dan shahawat.Rambu-rambu takfir menurut mayoritas pengikut mereka berdasarkan hawa nafsu dan permusuhan (tidak di atas dhowabit syar’iyyah). 

Mereka diliputi oleh kejahilan, kebingungan, dan angan-angan yang bodoh.Kelompok Khawarij tidak berdusta. Namun saya pernah ber-muamalah dengan beberapa dari mereka bahwa ada sebagian dari mereka yang lebih besar kedustaannya dari Rafidhah dan lebih pembohong dari Yahudi.Mereka mengangkat pedang terhadap umat terbaik Muhammad SAW dari kalangan Mujahidin, juga menghalalkan darah dan hartanya. Merekalah yang paling berani dan cepat memerangi (mujahidin) daripada memerangi kafir asli karena dianggap telah murtad—dan orang yang murtad lebih buruk dari kafir asli. Di dalam hadits disebutkan “Siapa yang memberontak dari umatku, memukul (membunuh) yang baik dan yang fajirnya dan tidak mempedulikan dari kemukminannya serta tidak menunaikan janjinya kepada orang yang dijanjikan maka ia bukan dariku dan saya lepas diri darinya.Dan barang siapa yang berperang di bawah bendera ashabiyah dan menyeru kepada kefanatikan atau marah karena fanatik kemudian terbunuh, maka terbunuhnya adalah terbunuh secara jahiliyah.” (selesai kutipan).

Syekh Ibrahim Syakaran, murid senior Syekh Ulwan berkata, Adapun pelabelan Jama’ah Daulah sebagai ‘Daulah Khawarij’ juga merupakan perkara yang jauh dari kebenaran. Karena jika kita mengkaji tentang kelompok-kelompok khawarij di dalam nash, ia dinamakan sebagai Khawarij atau Haruriyah sebagai suatu jama’ah aqidah yang mana jama’ah itu dan i’tikadnya adalah satu. Mereka terapkan aqidah tersebut dari atasan hingga bawahan.Adalah lebih tepat untuk melabeli keadaan Jama’ah ini sebagaimana perkataan “Bahwasanya para ghulat di masa ini lebih ekstrim dan lebih ghuluw daripada para ghulat di masa lampau” berdasarkan beberapa hal:Sesungguhnya khawarij di masa lalu sangat berprinsip tinggi dan menerapkan aqidah bid’ah mereka pada seluruh elemen jama’ah. Sedangkan Jama’ah Daulah menerapkan aqidah mereka berdasarkan kepemimpinan dan pengaruh.Sebagian besar khawarij di masa lalu mengafirkan pelaku dosa besar, adapun ghulat di zaman kita ini mereka tidak mengafirkan perbuatan dosa besar melainkan mengafirkan perbuatan amal shalih yang disyariatkan pada dasarnya.Khawarij di masa lalu dikenal dengan ibadah shalat dan bacaan Al-Qur’an mereka, adapun para ghulat di zaman ini mereka jauh dari ibadah ini, mereka disibukkan dengan nasyid-nasyid penyemangat dan menghabiskan waktu di media social untuk menghujat dan memaki dengan tujuan membela Jama’ahnya.

Khawarij di masa lalu dikenal dengan kejujuran mereka, sedangkan para ghulat di masa ini dikenal dengan banyaknya dusta mereka. Mereka menghalalkan dusta demi menolong kelompoknya.Bahkan dapat dikatakan bahwa dengan menisbatkan Jama’ah Daulah kepada khawarij, hal ini merusak citra khawarij itu sendiri. (selesai kutipan). - See more at: http://www.arrahmah.com/rubrik/kebengisan-isis-efek-mubahalah.html#sthash.6mpWIAJm.dpuf


Hukuman keatas mereka yg meninggalkan IS (sheikh Bari)

 Pembunuhan di Masjid Salim, Syiria.

Hjlutfi: terus berpegang pada Islam yang sebenar (ASWJ)


Tuesday, June 30, 2015

Doa bila umur dah cecah 50 an

1.    Pada waktu umur ini, hutang masih belum selesai,nyawa tinggal pendek saja  maka baca doa ini,




2.    Dosa masih banyak, terpaksalah bertaubat baca doa ini,

3.    Anak dah dapat anak, perlu lah doa untuk kebaikan zuriat dan keberkatan





4.    Kadang berkelahi laki bini, baca lah doa ni mak hang oii.

5.    Dengan kudrat yang tak berapa ada, nak parking kereta jauh, nak tunggu di hospital rasa letih, baca doa ni, bagi Allah permudah segala urusan.









7.    Dalam banyak banyak doa, hak nil ah yang paling utama, nama dia pun penghulu segala istigfar, sihat pun tak guna kalua dosa tak terampun, doa sajalah dan bersangka baik kepada Allah, Allah adalah penerima taubat dan pengampun dosa.