Wednesday, January 7, 2015

Buai laju-laju vs London Bridge is falling down

 
Assalamualaikum wbt.
 
 
 
Buai laju-laju
sampai pohon sena
apa dalam baju
sekumtum bunga sena/ cina
 
Buai tinggi tinggi sampai cucur atap
Belum tumbuh gigi pandai baca kitab
 
masej keamanan : kata Ust Badlidhah
 
VS
 
London Bridge is falling down,
Falling down, falling down.
London Bridge is falling down,
My fair lady!
Build it up with iron bars,
Iron bars, iron bars.
Build it up with iron bars,
My fair lady!
Iron bars will bend and break,
Bend and break, bend and break.
Iron bars will bend and break,
My fair lady!
Masej kehancuran, kemusnahan, pemberontakan juga kata Ust Badlishah.
 
 dibawah : Foto hiasan sahaja
 



Friday, January 2, 2015

Lihat dengan mata lihat juga dengan hati - 9

Assalamualaikum wbt
kesan banjir besar / malapetaka di Kelantan
 
 
 
 
 

Gambar atas : rumah hanyut berlabuh atas rumah
Gambar bawah : kapal hanyut berlabuh atas rumah.




 
 
hjlutfi: kita hanya mampu mengulas itu dan ini, begitu dan begini  kenapa dan mengapa, setakat mana keimanan kita kepada Allah setelah kita diuji. Setakat mana kita laksanakan janji shahadah, tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu rasulullah.





Wednesday, December 31, 2014

Lihat dengan mata lihat juga dengan hati -8

Assalamualaikum wbt.
lokasi : Tmn Tepi Sungai Kuala Nerang, Kedah.
Tarikh : 28/12/2014
 
Dunia ini rosak kerana tangan-tangan manusia yang ganas, hati yang tamak
 
 
jambatan lama tempat orang memancing
 

menunggu limpahan air sungai, tunggu air bah.




 
kita ni menantu orang Kuala Nerang.


Tuesday, December 30, 2014

Lihat dengan mata lihat juga dengan hati - 7

Assalamualaikum wbt.
26/12/2014
lokasi: Masjid dekat Pasir Gebu dekat-dekat Permatang Bendahari, Seberang Prai
 
Cerita: 26/12/2014 - pergi ronda-ronda tengok kesan tsunami 2004 di sekitar Kota Kuala Muda Kedah,  hujan sepanjang masa, tak dapat turun kereta, seberang mai kuala muda sebelah Seberang Prai, dah ada jambatan, dulu naik perahu saja seberang sungai (zaman bapa saya le.., ) jambatan itu pun tak le baru sangat dibina.
 
Pergi tengok sebab mengenangkan kami sekeluarga terselamat dari bencana tersebut kerana mengubah tarikh berkelah di pantai teluk bahang, Pulau Pinang. Rancang berkelah pada tarikh tersebut tetapi bernasib baik kerana saya kena berkursus di Racsom PP, seminggu lebih awal, jadi saya bawa dadah anak-anak dan isteri semasa saya berkursus. Selamat, Alhamdulillah.
 
Nak singggah rumah saudara mara di Pasir Gebu pun dah tak kenai sapa, singgah masjid je lah.
 
 
 
 
Di bawah ni Masjid Rahmatullah di Acheh, masjid yang selamat dari dihanyut tsunami.
 
 
 

 
 
Di bawah ni kapal yang tersangkut atas rumah orang akibat dihanyut ombak tsunami, lama kelamaan orang tak akan percaya, mereka akan kata kapal itu sengaja dibina untuk tarik pelancong.
 
 
 

Wednesday, December 24, 2014

Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku.


Surah Al-Kaafiruun - سورة الكافرون

 


Gambar hiasan.

Assalamualaikum wbt.
Salam sejahtera, sahabat, aku tak mampu mengajak kamu untuk mengesakan Allah, kerana kelemahan diri aku sendiri, di akhirat nanti jangan kamu salahkan aku dengan mengatakan aku tidak mengajak kamu kepada Islam, kamu sudah cukup tahu apa itu Islam. Kamu tahu aku solat, kamu tahu aku puasa, kamu tahu aku mengeluarkan zakat, kamu tahu aku mengerjakan haji. Kamu tahu aku tidak melakukan perkara-perkara jahat. Semoga kamu mendapat hidayah dari Allah.


Kafir : bukan kata/istilah jahat, ia menunjukkan seseorang itu belum Islam.


 Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.'



Katakanlah (wahai Muhammad): "Hai orang-orang kafir!

 
"Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.


"Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah.

"Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat.

 
"Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.

 
 
"Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku".

 hjlutfi: saya telah menggunakan medan ini mengajak semua non-muslim untuk percaya bahawa Tuhan kita adalah ALLAH yang esa. DIA yang menjadikan seluruh alam ini.

Tuesday, December 23, 2014

Lihat dengan mata lihat juga dengan hati - 6

Assalamualaikum wbt
lokasi; sebuah pantai di Pulau Langkawi
2/11/2009
 
Manusia hanya mampu merancang tetapi Allah yang menentukan, Perancangan Allah adalah sehebat-hebat perancangan. Lihat perahu yang tersusun, kerana manusia mahukan sesuatu yang kemas dan teratur, sudah tentu susunan Allah dalam kalamNya lebih teratur dan perlu dipatuhi.
 



Monday, December 22, 2014

Lihat dengan mata lihat juga dengan hati - 5

Assalamualaikum wbt
Allah mencipta seseorang insan dengan pengenalan-pengenalan tertentu, seperti suara yang tidak berubah dari baligh hingga ke tua. gaya berjalan yang tak berubah dan gaya bergambar juga tak berubah. Itulah Keagungan Allah.