Thursday, August 28, 2014

Gambar di Fb di 'save' bukan muhrim


Assalamualaikum wbt.

Ini bukanlah isu baru yang diperkatakan oleh pengguna media maya. Kerap gali foto atau gambar sesorang diguna atau diambil untuk tujuan yang berbagai.

Kadang diguna oleh facebooker untuk dijadikan foto sendiri (menyamar), kadang diguna oleh blogger sebagai gambar hiasan, kadang diambil oleh secret admire untuk kenangan. Kadang-kadang dipotong kepala, dipotong badan, dipotong kaki, tangan dan macam-macam potong untuk satu photoshop yang lebih mengancam.

 
Gambar hiasan, kan buruk bila kena tutup mata.
 
 
 
Gambar hiasan , Comel pada matanya.
 
Adakah ‘mangsa’ perlu merasa kecil hati ?.

Tiada undang-undang yang melarang seseorang dari berbuat demikian, jika tiada undang-undang maka sukar untuk disalahkan dimahkamah. Kesimpulannya perbuatan tersebut tidak salah dari segi undang-undang.

Adakah tidak beretika ?

Lihatlah kepada tujuan gambar tadi digunakan, jika untuk mengaibkan atau memfitnah mangsa ,  sudah tentu tidak beretika dan berdosa, kalau sekadar dijadikan hiasan kepada artikel yang dipost, masih boleh diterima. Surat khabar dan majalah kerap menggunakan gambar-gambar tertentu dan dikoute sebagai gambar hiasan, selalunya gambar tersebut ada kaitan dengan artikel tersebut dan tak kurang juga gambar yang diletakkan walau disebut sebagai gambar hiasan, ianya dapat ditanggap sebagai sindiran kepada mangsa, pun begitu tetap juga tak dapat dibuktikan dimahkamah.

Bagaimana kalau gambar di ambil oleh secret admire ?

Mangsa memberitahu saya, katanya   “awak tak perlu simpan gambar saya kerana awak bukan muhrim saya”.

 Gambar mangsa telah diambil oleh seorang lelaki yang meminatinya dan jatuh hati kepadanya. Saya menyoalnya, kenapa awak tak fikir semasa awak upload gambar kedalam facebook dahulu yang gambar awak dilihat oleh jutaan manusia yang boleh akses di internet. Sekali search nama awak, beribu-ribu wajah akan dipaparkan.

Adakah yang melihat gambar awak itu semua adalah muhrim awak kecuali seorang yang awak tak suka tadi ?. Adakah awak pasti yang dia saja yang simpan gambar awak ?.

Syarifah Aini meminta supaya gambar lama beliau yang tak menutup aurat dipadamkan, Flexia meminta gambar bogelnya  dipaadamkan, agak mustahil untuk berbuat demikian. Adakah semua filem yang dilakonkan oleh beliau perlu diblurkan bahagian aurat yang terdedah ?. Kalau sudah insaf berserah sajalah kepada Allah, mudah-mudahan Allah memelihara aib dimasa lalu.

“Saya upload gambar untuk kawan yang friends dengan saya” Katanya lagi. Biar apapun kenyataan awak, awak tetap tak boleh salahkan orang lain. Media social digunakan secara terbuka bukan untuk orang tertentu sahaja, meskipun awak blok dari dimasuki oleh orang yang awak tak suka, ia tetap boleh diakses oleh google. Namanya pun ‘ GO GIRL’ , memang gambar wanita/perempuan yang menjadi buruan di media social, kalau gambar saya, siapapun tak minat, kecuali ahli keluarga, kawan, sahabat dan kenalan saja mungkin ‘save’ gambar tersebut.

Kesimpulannya jangan marah dan pandang serong orang yang ‘save’ gambar awak dari internet.

Saya pasti orang yang ambil gambar awak tak berniat jahat terhadap awak, sekadar untuk menarik perhatian awak saja. Tak perlulah awak rasa kecil hati, marah atau sebagainya, berlapang dada saja lah.

 

Monday, August 25, 2014

Banjir atas jalan

Assalamualaikum wbt.
23 Ogos 2014 Pukul 3.00 pm, Taman perumahan Kulim Hi Tech,
Saya menghadiri majlis kenduri kesyukuran / kenduri nak pi Haji rumah kakak dan abang ipar di Tmn Kulim Hi Tech berhadapan dengan Hospital Kulim. Hujan lebat mulai turun sejak pukul 2.00pm, ketika saya baru sampai, akhirnya jadilah seperti dalam gambar dibawah. Walau bagaimanapun selepas waktu Asar, air yang penuh atas jalan tadi mulai surut.
Punca kejadian adalah kerana saluran air dari jalan nak masuk ke longkang tersumbat. Beberapa penduduk taman telah membuka saluran air dengan menjolok semua saluran yang tersumbat.




 
Doa untuk Abang Ipar dan Kakak; semoga semua amal ibadat diterima Alla swt dan mendapat haji mabrur.

Thursday, August 21, 2014

Ya Allah, so sweets.

 
Ait.. pasaipa padam mata pulak .. gambar hiasan


Assalamualaikum wbt.

Tidak pernah terfikir ada gadis yang sanggup menawar diri untuk diperisterikan hanya dengan 3 syarat. Syaratnya amat mudah. Namun  jika gagal memenuhi syarat tersebut perkahwinan akan terbatal dan bakal menerima hukuman.

Maka ramailah lelaki baik muda dan tua , handsome dan biasa,  alim dan jahil datang untuk mendengar syarat-syaratnya.

Diumumkan syarat-syaratnya seperti berikut;

Calon suaminya mestilah seorang yang mampu melakukan ,

1.       Berpuasa sepanjang tahun

2.       Bersolat sepanjang malam

3.       Mengkhatam  Al Quran setiap malam.

Mendengar syarat-syarat tadi, maka putus harapanlah sijahil. Lembut lututlah si abid muda dan tua.

Si abid yang sudah tua sudah tentu tidak mampu berpuasa sepanjang tahun, situa sudah tentu tak mampu solat sepanjang malam. Si muda yang kuat pun tak mampu untuk khatam Quran setiap hari.

Bila masa nak bersama dengan bini

Siang kena puasa, malam kena tahajud kena baca Quran, waktu mana nak tidur bersama. Maka semua calon-calon yang awal tadi datang bersemangat, pulang degan rasa kecewa.

Namun ada seorang lelaki handsome sanggup derita sepanjang hayat demi untuk mendapatkan cinta gadis tersebut. Siapa lelaki tersebut ?, sudah tentu bukan Hj Lutfi, sebab hj Lutfi tiada semasa tawaran tersebut diumumkan, kalau  tidak mahu juga HjLutfi terima tawaran tersebut.

Apa nak heran setakat nak Khatam Quran setiap hari , apa nak heran kalau setakat nak puasa sepanjang tahun, apa nak heran kalau setakat nak solat sepanjang malam. Biar betul  hjlutfi.

Setelah berkahwin dengan pemuda handsome tadi, baru dua tiga  malam agaknya  gadis (masih gadis agaknya)  itu terus mengadu kepada kadi bahawa suaminya tidak memenuhi syarat-syarat solat sepanjang malam, dan khatam Quran setiap hari, maka dia tuntut bubar perkahwinan mereka.

Diringkaskan cerita Si handsome mengemukakan hujah bela diri.

Sememangnya saya pengamal solat sepanjang malam . Buktikan kata kadi .

Hadis Nabi SAW Siapa yang Solat  Isyak dan solat  Subuh secara jemaah, seolah-olah ia solat sepanjang malam. Terkedu kadi.

Sememangnya saya khatam Quran setiap hari, kata pemuda hansome tadi. Buktikan kata kadi.

Hadis Nabi SAW. Sebelum tidur khatamlah Quran, iaitu dengan membaca 3 Khul. Surah  Al Ikhlas, Al Falaq dan An Nas. Betul tak Tn kadi. Memang betul jawab kadi.

Macam mana dengan puasa pula, ini mesti hang kantoi, kata kadi, sejak  menikah hang tak puasapun.

Tn Kadi jangan silap percaturan, saya ini pemuda handsome le, bukan muka saja handsome, akaipun hansome juga. Refer hadis, saya sebut ringkas saja,  kata si handsome tadi kepada kadi .

Saya puasa penuh bulan Ramadhan kemudian saya tambah enam hari puasa bulan syawal. Tn kadi recall balik, hadis yang mana satu.

Astagfirullah.. tepuk dahi si Tn kadi, kalau aku ingat semua ini, tentu aku yang booking awal gadis ini. Memang benar Nabi SAW bersabda, sesiapa yang puasa penuh bulan Ramadhan kemudian diikuti dengan enam hari bulan syawal, seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun.

Moralnya, apa saja amal ibadat kena ada ilmu, orang berilmu sentiasa untung dunia dan akhirat. ada untung ka ?.
 

Sunday, August 17, 2014

Jalan-jalan Kuala Sg Linggi, Melaka.

Assalamualaikum wbt.

Catatan harian.

Sabtu 16 Ogos 2014. Hari ini cuaca agak cerah, setelah dua hari hujan lebat dan banjir di beberapa kawasan di Melaka. Saya ambil peluang ronda-ronda. Minggu lepas cadang nak bermusafir ke Pahang pada hari ini, oleh kerana cuaca kurang mesra untuk bermusafir, ronda dekat-dekat ni sajalah.

Satu pesan saya untuk sesiapa yang baca blog ini, keluarlah bermusafir, lihat keindahan alam ciptaan Allah, Insya Allah dapat banyak pahala, berbanding terperap dirumah dan lepak di kedai makan, atau dok main game dengan komputer.

Ukir senyuman kepada orang lain, tambah kenalan, beri nasihat, singgah solat di Masjid, berbelanja sedikit, sedekah sedikit , banyak berdoa dan berharap kepada Allah, ini adalah ruang-ruang pahala yang boleh dipungut, ketika bermusafir. Waktu musafir kita jelas harap kepada Allah sahaja, eg. Ya Allah jangan bagi kereta aku rosak..

Tempatnya tak jauh, Kuala Sungai Linggi.

 
Ronda-ronda dengan motor cup saja lah.
 
Kuala Sungai Linggi - disitu terdapat dermaga membaiki kapal, RTC , satu pelantar terapung (bukan terapung cuma atas air) dan Kawasan bersejarah Kota Supai. Dari PD ke Pengkalan Balak, lintas saja sungai Linggi , sempadan Melaka/ NS , belok kanan, sebelum stesen bas, susuri jalan tepi sungai tersebut dan akan bawa anda ke Pelantar tersebut, melalui pelantar tersebut boleh akses ke Kota Supai.
 
Tak ada orang, seorang dua saja pelancong dan penduduk tempatan, beberapa orang kampung tengok pukat dan penjual di restoran terapung. Disini tak ada tempat mandi pantai, kalau nak mandi kena terus ke Pengkalan Balak atau Tg. Bidara.
 
Ada sepasang couple remaja, budak dekat situ juga. sedang dok cerekarama konon. Saya datang beri nasihat ringkas saja. "Bang.., kakak.. jangan pegang-pegang tau ".  yang lelaki jawab " ia.. pak cik ".
Habis le pahala aku sebab cerita disini. Tak da habisnya, niat awal bagus untuk cegah kemungkaran, maka pahala ditulis berdasarkan niat tadi, Insya Allah.
 
Eh.. ko dulu tak couple ke ?.  ada le sekali dua dengan bakal tunang, bincang-bincang nak bina rumahtangga. Memang berat untuk cegah kemungkaran, tambahan kita yang tiada kuasa, ditambah lagi kalau kita biasa lakukan kesalahan yang sama. 
 
Dua budak dalam gambar sedang bermain-main basikal dengan seorang lagi kawan mereka dia atas pelantar tersebut, saya ajak sembang dan ambil gambar. Tanya sekolah mana dan satu lagi soalan yang saya tanya...
 
Antara Kung Fu dan Silat, mana yang kamu suka ?.
 
Ketiga-tiga mereka jawab.. Tae Kwan Do.
 
Jadi, Apa tanggapan anda tentang jati diri, pemahaman dan pendidikan budaya, masa depan bangsa ?
 
Semua ini terletak kepada pendedahan dari kecil.
 
Mereka suka Tae Kwon Do kerana  disekolah banyak kelab itu, dengan uniform yang kemas, ada tali pinggang ikut 'status', bila menyukai tae kwon do atau mentyertainya akan ada kebanggaan dalam diri mereka.
 
Tea Kwondo di pasarkan dengan effektif, struktur organisasi peringkat antara bangsa yang kukuh dan berjaya menarik minat ramai orang diseluruh dunia. Kalau mereka tahu kelemahan dan cara menumpaskan serangan Tae Kwon do ( kalau setakat black belt 1st dan) , para pesilat senang saja kalahkan mereka.
 
Silat - agak tertutup, kalau disekolahpun, macam sembunyi-sembunyi saja. pelajar malu nak sarungkan baju silat selepas latihan, berbanding pelajar Tae Kwondo. Kurang pendedahan, dalam filem dan drama jarang tonjol aksi silat yang sebenar, hanya pukulan yang sama macam kick boxing saja, last sekali mirip tae kwondo. Karate lain sikit, gaya tendang pun lain.
 
Silat pun sampai peringkat antara bangsa, cuma jati diri pelajar kita, anak-anak kita yang dibiasakan dengan 'barangan import' lebih baik menyebabkan silat terpinggir ( bukan terpinggir sepenuhnya, masih ada yang mencintainya).
 
Kung Fu - sebenarnya budak-budak Melayu kurang terdedah dengan kung fu, sekadar dari filem jackie chan, bruce lee dan jet li saja. Di sekolah jarang ada kelab kung fu. Saya sendiri sekadar dapat maklumat dari majalah pendekar saja, kemudian diskusi, cara-cara menewaskan kung fu semasa belajar silat dahulu. Kung Fu dan silat, siapa hebat ?. Yang hebat terletak kepada individu. bila berlawan (sama standard ilmu)  kemungkinan silat akan menang, kalau berperang, Insya Allah Silat Akan menang.
 
Silat dan Tai Chi, itu yang saya kata kemenangan terletak pada individu.
 
Aitt.. komen bab silat pula..
 
Assalaamualaikum wbt.
 

Wednesday, August 6, 2014

Apa boikot-boikot ?


Assalamualaikum wbt.

Setahu kita telah lama Negara haram Israel ditubuhkan, bukan sekali mereka membunuh rakyat Palestin, serangan demi serangan dibuat kepada rakyat Palestin (Umat Islam), mereka memperleceh Islam dengan melakukan serangan pada Hari Raya, pada awal muharam dan lain-lain hari kebesaran Islam. Mereka meyerang ketika umat Islam menunaikan haji, ketika umat Islam menyambut puasa.

Kenapa mereka memilih waktu tersebut ?

Sebenarnya kalau mereka pilih masa-masa lain tak jadi masalah, umat Islam pada masa ini, tidak akan bersatu untuk menentang mereka, jadi mereka memilih untuk memperlecehkan Islam pada hari-hari kebesaran Islam. Apa hendak dihairankan dalam Al Quran telah disebut, mereka bangsa yang membunuh oara nabi dan rasul, kalau setakat nak bunuh umat Islam apa yang dihairankan.

 

Sudah 66 tahun Israel membina Negara, membina ekonomi, membina empayar perbankkan, membina jenama, membina New World Order.  Dan sudah tentu 66 tahun umat Islam memboikot barangan yang dikeluarkan oleh Negara Yahudi tersebut.

Hari ini mari kita persiapkan diri, jangan boikot, sebaliknya kita kuasai, tak kiralah kuasai dalam bentuk rampas ,nasionalisasi’, ambil alih (kuasai saham),  kita beli jenama-jenama mereka, kita beli perniagaan mereka.

Kenapa ? , mustahil !

Kerana beranggapan mustahil lah, maka sehingga 66 tahun kita gagal Mem’boikot’ Israel. Setiap kali Palestin diserang, kita boikot McD, kita boikot Coca cola, kita boikot itu ini, bila perang reda, kita kembali memaafkan dan kembali makan ayam yahudi (halal !).

Cuba dari sekarang jenama ayam Islam Mc D,  diambil alih sepenuhnya dan dijadikan jenama baru Muhammad bin Abdullah. Coca cola dijadikan Cuba rasa. Tiada usaha bersungguh-sungguh atau kekalahan dari segi strategi pemasaran, atau main kotor yahudi menyebabkan produk Islam gagal menguasai dunia, nak tak nak, makan juga di Mc D.

 

Islam telah mengajar supaya umatnya menguasai bidang perniagaan, ekonomi, persenjataan, menguasai segala macam Ilmu.

Hanya dengan perniagaan, Islam akan kembali menguasai  urusan dunia, hanya melalui ekonomi , tekanan- tekanan boleh  dikenakan terhadap Negara-negara yang memusuhi Islam. Hanya melalui persenjataan, musuh akan mengeruni.

Tidakkah semua itu telah ditunjukkan jalan oleh Nabi Muhammad SAW ?. Habis kenapa tidak mengambil langkah seperti itu sejak 66 tahun lalu ?.

Berbalik kepada iman dan sikap umat Islam sendiri, banyak hadis yang menerangkan keadaan umat Islam akhir zaman spt. Umat Islam dihurungi bagai semut menghurung makanan. Bukan kerana umat islam sedikit, tetapi bagai buih dilautan.

Siapa yang bertanggungjawab untuk mengembalikan kejayaan Umat Islam ?

 

Thursday, July 24, 2014

Ramadhan Bulan bersedekah


Ramadhan bulan bersedekah , ramadhan bulan rahmat.

Assalamualaikum wbt.

Ketika bulan Ramadhan ramai orang tidak lokek untuk bersedekah, organisasi/NGO/masjid surau/ sekolah yang ‘bussines oriented’ mengambil peluang mencari penyumbang untuk projek mereka, jadi mereka dapat mengumpull sumbangan yang lebih besar hanya pada bulan Ramadhan.

Anak-anak yatim di pusat / rumah jagaan lebih bernasib baik, walau pun perlu lalui sedikit ‘siksaan’ sebelum menerima bantuan melimpah ruah, berbanding anak yatim yang dipelihara oleh bapa saudara. Nenek, datuk atau individu dikampung, mereka jarang sekali mendapat bantuan, kadang masyarakat tidak sedar yang mereka anak yatim.  Orang yang menjaga mereka pula bukan lah orang senang sangat.

Suasana di kampong penuh dengan ‘politik kampung’, orang tertentu disenaraikan sebagai penerima bantuan, orang ini tak disenaraikan sebagai penerima atas alasan  ketua/ ajk, cadangan individu tertentu yang bertindak sebagai penapis tak bertauliah. Yang tak tersenarai terpaksa redo sahaja walaupun pada hakikatnya mereka amat memerlukan.

Ibu tunggal selalunya bernasib baik, kerana mereka kerap di’layan’  sebagai penerima bantuan. Cukupkah bantuan yang diberi. Sebagai contoh seorang ibu tunggal dipanggil ke majlis bantuan untuk menerima RM 100, kadang RM50, majlis dibuat untuk serampang berpuluh mata, ada aturcara, ada perasmian, ada cek besar , ada wartawan,  ada TV dan macam-macam. Tersiksa para penerima yang dipanggil, dilayan sebegitu rupa untuk diberi sumbangan RM100.

Kalau acara di Alor Setar, penerima dari K. Nerang, naik bas RM 10 pergi balik, pergi nak kena berteman, sekurang-kurangnya seorang , tambang saja sudah RM20. Kalau terima RM50  tinggallah RM30. Walau RM 30 ia tetap satu nilai yang besar, pekerjaannya sehari tidak mencapai RM30, perbelanjaannya sehari hamper RM 30 walau berjimat cermat, anak RM3 seorang darab 3 orang, minyak motor buruk RM 2 sehari, beras,  gas, minyak, tepung, gula, garam, kopi……, minyak angin…

Satu pendekatan khusus perlu dibuat bagi membantu mereka yang memerlukan bantuan, bantuan bukan diperlukan dibulan ramdhan, bulan-bulan lain pun mereka memerlukan bantuan. (kalau macam ni siapa nak bagi bantuan?, seronok terima bantuan malas buat kerja pula !), itu hanya persepsi kita yang berkira untuk menghulur bantuan, kita pun bukan orang senang sangat, kitapun boleh disenarai sebagai penerima bantuan !. pulak dah...

Jika kita boleh menubuhkan Aman Pelastin, Aqsa Syariff (bukan nak dengki kepada saudara Pelastin) dengan pengurusan tersusun, mengapa kita tidak boleh buat organisasi yang fungsi beri bantuan, sama seperti itu. Bantuan bulana, mingguan dan harian. Dana diperolehi dari sumbangan orang ramai yang dikutip pada bulan ramadhan, tapi diagihkan sepanjang 12 bulan. (syok le penerima, tiap bulan dapat.., wujud pula rasa dengki dalam diri kita..).

Pengurusan secara teratur, maka setiap fakir miskin akan menerima bantuan secara tetap bagi menampung keperluan mereka, sekurang-kurangnya wang saku untuk anak kesekolah kalaupun kita rasa ‘dengki’  kepada mereka.

Dari sudut lain,

Dengki dari sudut lain.. , saya ingin memberi bantuan, tapi si penerima bantuan tak pernah muncul di masjid !, saudaraku.. jika kita miskin harta, datanglah ke masjid insya Allah banyak rezeki yang diperolehi di Masjid.

Orang Islam ‘berkira’ nak sedekah kerana dia harap sipenerima menggunakan secara ‘betul’. Jadi insan yang tidak ke masjid sukar untuk kita beri sedekah, yang datang ke masjid pula selalunya orang yang tak layak terima sedekah.

Dia parti lain… sudah tentu saya mencari penyokong saya untuk diberi bantuan. Maka setiap parti peringkat kampong kena aktif mengumpul dana untuk dihulurkan kepada mereka yang memerlukan. Masalh parti UMNO dia nak beri bantuan, dia perlu dapat bantuan dari orang atasanya, dan menganggap bantuan yang diberi oleh bank, zakat, JKM,  Yb adalah dari OMNO. Maka ngo umno hanya tunggu duit turun saja baru nak hulur bantuan. (mengata pula di bulan posa ni..maafkan saya).

Awal ramadhan dulu sempat saya membawa seroang rakan yang berhasrat menyampaikan bantuan, di kawasan Sg kertah, Pengkalan Balak, Melaka. Itu adalah sumbangan peribadi beliau sendiri.. tidak pilih mana-mana parti, main terjah saja… Alhamdulillah. Bila balik rumah.. awatlah aku tak hulur sama….

 

  

Tuesday, July 22, 2014

Sultan terakhir yang mempertahan tanah Pelastin


Assalamualaikum wbt.

Sultan Abdul Hamid 2, mempertahankan Pelastin sedaya upaya baginda, jangan kita marah apabila membaca sejarah yang memperkecilkan baginda, sejarah yang ditulis oleh barat semuanya memburukkan sultan-sultan Islam termasuk sultan di sayap timur khalifah othmaniyah (Sultan- Sultan Alam Melayu), Sultan-Sultan Empayar Mughal)
 
Mari kita lihat sedikit jiwa Sultan Abdul Hamid 2, ini bukan Sultan Abdul Hamid Kedah, yang gambarnya dijadikan pelaris di kedai-kedai Cina , Melayu dan Petani
 
Pada hari Isnin 14 Ogos 1876 bersamaan 23 Rejab 1293 H, Sultan Abdul Hamid dibai’at sebagai Khalifah ketika itu Baginda berusia 34 tahun. Kebijaksanaannya menguruskan urusan seluruh kaum Muslimin membuatkan ia semakin popular. Sokongan padu kaum Muslimin dan kesetiaan mereka terhadap Sultan Abdul Hamid II ini berhasil mengurangi tekanan Eropah terhadap Daulah Utsmaniyyah.

Sultan Abdul Hamid II telah memimpin sebuah kerajaan yang luasnya terbentang dari timur hinggalah ke barat. Pemerintahannya selama 30 tahun sentiasa dikelilingi konspirasi serta fitnah dari dalam dan luar negeri.

Ini termasuk usaha jahat yang dilakukan oleh kaum Yahudi untuk mendapatkan sebidang tanah di bumi Palestin yang ketika itu menjadi sebahagian dari empayar Kerajaan Utsmaniyyah. Pelbagai langkah dan strategi dilancarkan oleh kaum Yahudi agar mereka dapat memasuki Palestin.

1. Sekelompok Yahudi Rusia mengajukan permohonan pada tahun 1892 kepada Sultan Abdul Hamid, untuk mendapatkan keizinan untuk tinggal di Palestin.

2. Theodor Hertzl, penulis Der Judenstaat (Negara Yahudi), pengasas negara Israel sekarang menemui Sultan Abdul Hamid pada tahun 1896 sambil meminta izin mendirikan perniagaan di al Quds

3. Melakukan Konferensi Basel di Switzerland, pada 29-31 Ogos 1897 dalam rangka merumuskan strategi baru menghancurkan Khilafah Ustmaniyyah.

Oleh kerana peranan dan aktiviti Yahudi Zionis yang terlalu mendesak dan semakin menjadi-jadi, akhirnya Sultan pada tahun 1900 mengeluarkan arahan melarang rombongan penziarah Yahudi untuk tinggal lebih dari tiga bulan di Palestin, pasport Yahudi harus diserahkan kepada petugas khilafah yang berkaitan. Seterusnya pada tahun 1901 Sultan mengeluarkan arahan mengharamkan penjualan tanah di Palestin kepada Yahudi.

Pada tahun 1902, Hertzl untuk kesekian kalinya mengadap Sultan Abdul Hamid untuk melakukan penyogokan (rasuah). Di antara sogokkan yang Hertzl tawarkan kepada Sultan adalah

1. 150 juta pound sterling Inggeris khusus untuk Sultan.
2. Membayar semua hutang pemerintah Ustmaniyyah yang mencecah 33 juta pound sterling
Inggeris.
3. Membangun kapal induk untuk pemerintah, dengan biaya 120 juta Frank
4. Memberi pinjaman 5 juta pound sterling tanpa bunga.
5. Membangunkan Universiti Ustmaniyyah di Palestin.

Semuanya ditolak Sultan, bahkan Sultan tidak mahu menemui Hertzl, diwakilkan kepada Tahsin Basya, Perdana Menterinya, sambil menberikan pesanan, “Nasihati Mr Hertzl agar jangan meneruskan rancangnya. Aku tidak akan melepaskan walaupun sejengkal tanah ini (Palestin), kerana ia bukan milikku. Tanah itu adalah hak umat Islam. Umat Islam telah berjihad demi kepentingan tanah ini dan mereka telah menyiraminya dengan darah mereka”.

Sejak saat itu kaum Yahudi dengan Zionisme melancarkan gerakan untuk menumbangkan Sultan. Dengan menggunakan pelbagai kempen dan istilah seperti “liberation”, “freedom”, dan sebagainya, mereka menyebut pemerintahan Abdul Hamid II sebagai “Hamidian Absolutism”, dan sebagainya.

Pada malam 27 April 1909 ( Selasa 6 Rabiul Akhir 1327H ), Sultan Abdul Hamid telah didatangi beberapa orang tamu yang tidak diundang. Kedatangan mereka ke Istana Yildiz menjadi catatan sejarah yang tidak akan pernah dilupakan. Mereka datang atas nama perwakilan 240 anggota Parlimen Utsmaniyyah yang bersetuju dengan penggulingan Abdul Hamid II dari kekuasaannya.

Senator Sheikh Hamdi Afandi Mali turut mengeluarkan fatwa tentang penggulingan tersebut dengan persetujuan oleh anggota senat yang lain.

Keempat utusan itu adalah
1. Emmanuel Carasso, seorang Yahudi warga Itali dan wakil rakyat Salonika (Thessaloniki) di Parlimen Utsmaniyyah (Meclis-i Mebusan)
2. Aram Efendi, wakil rakyat Armenia,
3. Laz Arif Hikmet Pasha, anggota Dewan Senat yang juga panglima Ketenteraan Utsmaniyyah,
4. Arnavut Esat Toptani, wakil rakyat daerah Daraj di Meclis-i Mebus

Sultan Abdul Hamid tidak selesa menerima kedatangan mereka yang kelihatannya begitu tiba-tiba dan mendesak. Tidak ada simpati di raut wajah mereka. Dengan nada angkuh, Esat Pasha menyampampaikan berita pemecatan ini.


 

“Negara telah memecatku, itu tidak ada masalah,…. tetapi kenapa kalian membawa serta Yahudi ini ( Emmanuel Carasso ) masuk ke tempatku?” Jawab Sultan dengan nada yang amat murka. Emmanuel Carasso adalah orang yang pernah bersekongkol dengan Theodor Herzl ketika ingin mendapatkan keizinan menempatkan Yahudi di Palestin.

Pendirian tegas Sultan Abdul Hamid ini telah menyebabkan Yahudi sedunia mengamuk dan Sultan Abdul Hamid II sendiri telah kehilangan kuasa dan diturunkan dari takhta.