Thursday, February 9, 2017

GranadaTanah Islam yang sekian lama terjajah

Ambil pengajaran kisah kekalahan umat Islam di Andalus


1492: KEJATUHAN GRANADA KEKALAHAN UMAT ISLAM DI TANAH ANDALUS
Situasi politik dan umat Islam di Malaysia menunjukkan bahawa ahli politik dan masyarakat Melayu Islam tidak mengambil iktibar daripada sejarah kejatuhan Islam di tanah Andalus.
Mari kita menelusuri faktor kejatuhan umat Islam di dalam sejarah kerajaan Islam Nasrid di Sepanyol.
2 Januari 1492 menandakan satu detik hitam di dalam sejarah umat Islam khususnya umat Islam di Granada. Kejatuhan Granada di tangan Ferdinand II Of Aragon dan Isabella of Castille menyebabkan runtuhnya empayar Islam Nasrid di tanah Andalus.
Ferdinand II of Aragon dan Isabella of Castille telah mengutus surat kepada Pope mengenai Perang Salib mereka ini:
But our desire to serve God and our zeal for the holy Catholic faith have induced us to set aside our own interets and ignore the continual hardship and dangers to to which this cause commits us. And thus we may hope that the Catholic faith may be spread and Christendom quit of so unremitting a menace as abides here at our gates, until these infidels of the kingdom of Granada are uprooted and expelled from Spain.”
(La Santa Sede y la Reconquista de Granada, Hispania Sacra)
Ferdinand dan Isabella menggunakan moto dan polisi ‘To Constitute Spain to The Service of God‘ dan ‘All-Christian Spain‘ bagi melancarkan perang ini.
Saya akan membincangkan faktor dalaman yang patut dijadikan iktibar buat umat Islam pada hari ini.
Antara punca besar kejatuhan ini juga adalah akibat peperangan dan pergaduhan antara pemerintah dan umat Islam di Tanah Andalus.
Peperangan berlaku di antara Abū Abd Allāh Muhammad XII atau Boabdil yang dikenali sebagai seorang pemerintah yang lemah dan seorang putera yang memberontak menentang ayahnya Abū Al-Hassān Alī dikenali sebagai Mullay Hassan, dan pakciknya Abū Abd Allāh Muhammad III dikenali sebagai el-Zagal.
Pada tahun 1483, Boabdil telah ditawan di Lucena oleh tentera Kristian dan akhirnya beliau tunduk dengan perjanjian dengan Ferdinand dan Isabella untuk ‘bekerjasama’ atau taat kepada mereka dan dijanjikan kuasa sebagai pemerintah Granada kepada beliau, satu kedudukan yang memang didami Boabdil.
Ketika serangan Ferdinand II keatas Mullay Hassan dan El-Zagal di Malaga, Ferdinand II telah meminta tolong kepada Boabdil untuk tidak masuk campur di dalam serangan keatas Malaga ini. Malaga akhirnya jatuh ketangan Kerajaan Kristian.
Kemudiannya Bandar Baza, Almuñécar, Salobreña dan Almería.
Akhirnya pada Januari tahun 1492, Boabdil telah diseru oleh Ferdinand II untuk menyerahkan Granada setelah beberapa bulan dikepung. Pada tanggal 2 Januari 1492, umat Islam telah kehilangan tanah Andalus dan dipaksa memeluk Kristian atau diusir dan tanah serta harta mereka dirampas. Mereka yang enggan akan dibunuh oleh kerajaan Kristian Spain.
Kejatuhan Granada telah merubah landskap Eropah menyebabkan Eropah tiada negara Islam sehingga kini dan polis ‘All-Christian‘ berjaya ditegakkan di Eropah.
Tanah yang satu masa dahulu milik umat Islam hilang disebabkan umat Islam meninggalkan Islam dan terikutkan dan tunduk dengan hawa nafsu.
Semoga menjadi pengajaran buat kita untuk tidak bergaduh di atas hal remeh sesama umat Islam dan tidak bermudah-mudah menerima pertolongan golongan menentang Islam.
Muhamad Amirul Asyraf
Penyelidik
Al-Quds Centre For Studies and Development

No comments:

Post a Comment