Saturday, December 18, 2010

Saya Takut Mati - 4

Assalamualaikum wbt.

“Katakanlah bahawasanya maut yang kamu sekelian ingin lari darinya itu pasti akan menemui kamu, kemudian kamu sekelian akan dikembalikan kepada zat yang Maha mengetahui segala yang ghaib serta yang nyata, kelak Dia akan memberitahu kamu segala yang apa telah kamu lakukan” (al Jumu’ah :8)

Tiga kategori manusia

1. Orang yang tenggelam dalam urusan keduniaan


2. Orang yang bertaubat atau mula bertaubat



3. Orang yang mengenal diri sendiri yang selalu merasakan hayatnya akan berakhir.



Orang yang hanya mengambil dunia, pasti akan merasa sedih bila mengenagkan kematian kerana, hartanya yang akan ditinggalkan, belum puas mengecap nikmat dunia, orang yang menyumpah-yumpah dengan kematian pasti akan terus mengejar dunia dan terus melupakan kematian yang pasti dating. Mereka akan terus jauh dari Allah swt.

Orang dalam kategori kedua iaitu bertaubat atau mula bertaubat, ialah orang yang sering mengingati mati, sehingga timbul rasa cemas dalam hatinya kerana takut akan mati, orang sebegini akan terus meningkatkan kepercayaan dan keyakinan iman dan berbuat baik kerana percaya balasan di akhirat.

Orang yang mengenal diri sendiri pastilah akan sentiasa mengingati mati pada bila-bila masa sahaja kerana dengan maut sahaja dia dapat bertemu dengan penciptanya.

Ya Allah, saya dalam kategori mana ?,

Selamat hari Ulang tahun ke 42 (tahun masihi) kepada saya.
Bersambung...

No comments:

Post a Comment