Monday, November 30, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 37

Assalamualaikum wbt

Badan belum sampai cerita empunya badan sudah heboh.
Pertama sekali saya ucapkan selamat melapor diri disekolah baru kepada semua guru SMT Pendang yang bertukar ke sekolah, ada ke SMT , ada ke SMK, ada ke SABK dan ada ke Kolej Matrikulasi.

Ke sekolah baru, sama seperti budak tujuh tahun baru nak masuk darjah satu. Dapat kenal seorang kawan, pi mana pun dengan kawan tu, bila mula kenai kawan yang lain, kawan pertama dia kenal, tertinggal begitu sahaja. Dalam kes yang lebih berat, cerita pula keburukan kawan pertama dia dulu.

Hari pertama sahaja rasa kekok, selepas itu, ok le. Tapi selalunya disekolah baru sudah ada kenalan, kenalan semaktab, seuniversiti, sepanitia, sesukan. sepermainan, silap-silap jumpa kawan lama duk admire dulu.

Apa-apa pun selamat berkhidmat di sekolah baru/tempat kerja baru. Saya tak ucap selamat mengajar kerana tugas guru bukan sahaja mengajar, kalau nak mengajar sahaja kena kerja di pusat tusyen bukan disekolah.

Selalunya bila salinan surat pertukaran sampai disekolah baru, nama guru tersebut akan diperkatakan, yang kenal akan kata dia kenal dengan guru tersebut, yang tahu, akan cerita tentang pengetahuan nya mengenai guru tersebut, yang tak tahu, buat deeak saja. Jadi jarang sangat, dalam Malaysia ini, orang tak kenal kita, atau tak kenal cerita kita. (dikalangan kita sahajalah, jangan Tanya di kem tentera).

Kalau cerita mengenai diri kita baik, ia akan memberi tanggapan positif oleh rakan rakan sejawatan yang baru, kalau cerita mengenai diri kita buruk, ia akan memberi tangapan negative oleh rakan-rakan sejawatan yang baru.

Sekolah baru tempat memulakan sejarah baru, tempat memulakan yang baik-baik, bukan tempat menyambung perangai lama yang tak elok (tak perlu saya hurai yang mana satu perangai baik, yang mana satu perangai tak baik), ini lah peluang membuat perubahan dalam diri. Setakat ini untuk artikel ini. Saya masih menanti surat pertukaran,

Sekian terima kasih.

Bersambung….

No comments:

Post a Comment