Wednesday, November 11, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 29

Assalamualaikum wbt

Tahniah sekali lagi kepada guru-guru yang telah mendapat tahu sekolah baru mereka. Paling dekat dengan rumah, Ustazah Fairuzah akan berkhidmat di Maahad Zainal Abidin, saja letak title ustazah kerana, Maahad Tahfis adalah sekolah agama rakyat yang diambil alih oleh kerajaan. Semua yang mengajar di situ dipanggil ustaz dan ustazah.

Cikgu Rozita, isteri saya akan mengajar di SMK Kuala Nerang, akan bersama dengan adiknya yang sedang mengajar disitu. Dan dia akan ber'ketuakan' bekas gurunya. Kawan-kawan lain ada yang dapat SMK Lebai Man, SMK Merbuk, SMK Dulang, SMK Bt 5, SMK Pendang dan lain-lain. Saya masih tak tahu dimana akan ditempatkan.

Selepas ini saya akan 'port' di Kuala Nerang, Biarpun saya kena mengajar dimana-mana, Kuala Nerang sekarang ni pun OK, kali pertama saya ke Kuala Nerang pada tahun 1991, waktu itu saya sedang jalani praktikal di Radio Tiga Alor Setar, Jln Kuala Kedah. Kami ditugaskan membuat OB ,(outside broadcast). Bila saya pergi meminang isteri saya, tak sangka pula, rupanya rumahnya berdekatan dengan tempat kami buat rakaman luar dulu.

Pekan Kuala Nerang terletak lebih kurang 38 dari Alor Setar, tapi harga ikan dan barang-barang lain mahal. Harga pampers anakpun mahal. Pisau menoreh pun mahal, racun dan baja pun mahal. Sayapun hairan pasal apa mahal sangat. (dulu isteri sayapun jual mahal, sorry, jangan mare).


Rumah saya di Kuala Nerang pun belum siap lagi, nampaknya saya kena sewa rumah dulu. Rumah kami baru naik tiang, rancang betul dah, hujung tahun di jangka siap dan boleh duduk, tapi macam orang duk kata selalu, kita hanya mampu merancang, Allah yang menentukan. Rumah kami pula dalam kebun getah tepi bendang, sunyi sepi, baru ada tiga buah rumah dalam kampung itu.

Hari ini saya wakil Cikgu Ahmad Dollah dan Cikgu Mansor pergi ambil hadiah anak mereka sempena Majlis Anugerah Cemerlang SK Pokok Tai, Mereka telah bertukar sekolah awal tahun dan pertengahan tahun lalu. Anak Cikgu Ahmad Dollah (Khairulnisa) dapat 5A dalam UPSR dahulu, Anak Cikgu Mansor (Hazim) dapat 4A 1B, tahun ini anak saya ambil UPSR harap dapat 5A.

Hari ini anak saya Afiqah Insyirah pun naik ambil hadiah, dia dapat nombor 2 dalam kelas 6J, Adibah Liyana dapat no satu, kelas 2U. Muhammad Amsyar Aman 5J, macam saya dulu tak pernah naik ambil hadiah. Tapi saya pecah rekod saya sendiri apabila saya mendapat nombor satu dalam peperiksaan percubaan SPM dan dapat gred 1 ? dalam peperiksaan SPM.

Kelmarin kawan saya, Pengetua SMT Kerian datang melihat dapur SMT Pendang, beliau ada memohon kepada BPTV untuk mengambil barang-barang dapur untuk dipindahkan ke SMT Kerian. Semoga permohonan beliau diluluskan.



Sekian, terima kasih.

Bersambung

No comments:

Post a Comment