Sunday, November 29, 2009

LABBAI KALLAH HUM MALABBAIK - 9

Bacaan Yasin

Selang tak berapa hari saya dapat mengetahui yang saya akan berangkat dengan KT 60 dari Bayan Lepas, Pulau Pinang. Perasaan gembira tak dapat digambarkan, Emak saya lebih gembira, seolah-olah beliau yang hendak ke Tanah Suci. Guru dan pelajar sekolah telah mengadakan bacaan yasin, untuk saya dan isteri, untuk cikgu Fuad dan isteri, untuk cikgu Fairuzah dan suami, untuk cikgu Mansor dan isteri. Saya, cikgu Fuad dan Cikgu Mansor turut meminta Kariah Masjid Pokok Tai membaca Yasin dan mendoakan keselamatan kami.

Duit Hilang.

Pada hari Jumaat, emak saya mengadakan majlis bacaan yasin di kampong, panggilan bacaan yasin seperti biasa, iaitu amalan mingguan wanita kampong, bacaan dari rumah ke rumah mengikut giliran. Semasa bacaan tersebut barulah dimaklumkan yang saya suami isteri akan berangkat ke tanah suci. Kami tak tahu, kalau kami tahu kami akan bawa duit sedekah. Sedekah amalan biasa untuk orang yang akan berangkat ke Tanah suci. Selepas bacaan Yasin di rumah saya bergegas ke Masjid Teroi untuk satu lagi Majlis bacaan yasin dikalangan peserta kursus haji bersiri. Selepas bacaan yasin di Masjid saya kembali kerumah ibu saya untuk mengambil anak-anak yang ditinggalkan disitu.

Malam hari saya agak letih dan terus tertidur.

Pada waktu pagi saya bersiap-siap untuk pergi kesekolah, hari persekolahan ganti. Dalam pukul 9 pagi saya kekantin untuk bersarapan, Sewaktu hendak bayar, saya dapati tiada wang dalam dompet saya. Saya beritahu, bayar hari lain. Saya terus makan namun dalam hati tertanya-tanya kemana pergi wang yang banyak dalam dompet saya. Selepas makan saya telefon isteri saya , panggilan tak berjawab, saya telefon rumah, minta anak saya tengok duit kalau-kalau terjatuh, jawapannya tiada. Saya segera balik kerumah dan selongkar dimerata-rata tempat dan saya dapati tiada, terduduk , banyak… duit tu. Saya segera datang bertanyakan isteri saya samada beliau menyimpan duit tersebut. Rupa-rupanya duit beliau pun tiada dalam dompet, handphone dia pun tiada. Masya Allah.. kena curi.

Saya kembali semula kerumah dan membuat pemeriksaan dirumah, tiada sebarang kesan pecah masuk, tapi awal pagi semasa baru bangun didapati pintu bilik kami terbuka, saya hanya mengesyaki anak lelaki saya yang masuk kerana kebiasaannya dia akan masuk untuk kebilik air.

Setelah diperiksa, semua wang dalam dompet saya, dompet isteri, dalam bag tangan isteri, atas meja untuk anak-anak ke sekolah setiap hari semuanya habis dicuri orang.
Cuma tinggal wang arab Saudi yang saya tukar RM 1000 dan wang kertas seringgit lebih kurang RM 100 yang saya sedia untuk anak kesekolah setiap hari tak diambil. Alhamdulillah, masih ada yang selamat, barang kemas seutas dua pun selamat, walaubagaimanapun jam tangan serta handphone isteri saya dicurinya.

Kira-kira RM3400 yang hilang, wang tersebut saya keluarkan untuk bayar insuran hayat dan Pendidikan anak-anak setelah diberi peringatan telah tiga bulan tak buat pembayaran, saya telah pergi ke pejabat Takaful untuk membayar, didapati tiada sebarang masalah, semua potongan telah dibuat mengikut jadual. Jadi duit tersebut saya simpan dirumah. Namun begitu sempat juga saya beli jubah sehelai dan isteri saya pun beli jubah di kedai berhampiran pejabat insurans tersebut di Sg Petani. Tak sempat nak disimpan , dah dikebas.

Saya segera pergi berjumpa tok ayah, minta tengok gerangan siapa yang buat hal. Masya Allah, bukan orang yang masuk, anak kerak katanya. Betul ke anak kerak ?. Dia akan datang lagi.

Ingatkan saya seorang yang kena, cikgu Fuad pun kena, barang kemas isteri dia, lap top, handphone dan duit tunai. Takkan anak kerak kut?. Dia pun tidak sedar waktu mana yang hilang. Saya dapati pagar dibelakang rumah saya ada bekas potong.

Anak kerak nak buat apa dengan lap top, jam dan handphone.

Saya beberapa kali menelefon number isteri saya, mula-mula dapat, kemudian terus tak dapat. Begitu juga cikgu Fuad.

Adakah aku redha ?.

Sejak peristiwa itu saya sekeluarga jadi bimbang dan takut. Telah 6 tahun kami tinggal disini , tiada sebarang masalah, tiada sebarang kecurian atau pecah rumah. Kali ini jadi ketika kami hendak mengerjakan haji. Pencuri seolah-olah tahu kami ada duit. Apa tidaknya, di masjid buat bacaan Yasin, tentulah orang tahu.

Yang menghairankan selepas kejadian tersebut, pintu bilik saya tidak boleh ditolak ketepi dinding, kalau tolak ia akan kembali ketengah pintu, pada hal sebelum kejadian pintu tersebut ajan sentiasa rapat kedinding kalau ditolak. Ayah saya datang dan dapati meremang bulu roma ketika masuk kebilik saya. Saya pun dapati sedemikian. Seperti biasalah kalau ada hantu saya akan halau sendiri.

Saya menjangkakan mungkin pencuri tersebut masuk dengan bantuan hantunya. Atau anak keraknya yang masuk, manakala dia tunggu diluar pagar. Polis pun kata hairan kerana tiada sebarang kesan pecah masuk.

Selang seminggu lebih kurang pukul 2.00 pagi, ada tangan yang cuba memulas tombol pintu bilik saya, saya terjaga, isteri saya belum tidur nyenyak lagi kerana, menyemak latihan pelajar. Saya segera mencapai tonkat rotan, saya membuka pintu dan melihat sekitar dalam rumah, tiada sebarang kesan orang masuk, anak saya sedang tidur nyenyak. Saya melihat diluar, ke pagar kalau-kalau ada orang, tiada juga. Tiba-tiba berlari-lari diatas siling rumah, saya membaca ayat kursi, tidak menjadi, saya takbir tiba-tiba terdengar dentuman kuat dari atas siling rumah saya, kalau betul anak kerak, ia berlari-lari jangkauan pendek dan cepat, kesana-kemari berulang-ulang kali sebelum terdengar dentuman kuat.

Saya belum mahu meyakinkan itu anak kerak, walaupun ia sedemikian, saya terus membaca yassin, tidur malam tersebut pun tidak lena.

Selang tak lama ada berita dari orang kampong yang mereka juga kehilangan wang, tanpa disedari. Hingga hari ini saya tidak berani simpan wang dalam rumah.

Namun saya mengambil pendekatan, Allah mengeluarkan sedikit wang ‘syubahat atau haram’ dari poket saya. Alhamdulillah. Sedikit saja Allah tarik nikmat senang hati, tidur lena dan dimasukkan sedikit keluh kesah, bimbang dan takut sebagai ujian awal sebelum berangkat ke tanah suci.

Wassalam

No comments:

Post a Comment