Wednesday, November 4, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI – 26

Assalamualaikum wbt.

Bertemu kembali, Hari Jumaat lalu, 30/10/2009, SMTP mengadakan jamuan makan asrama, diadakan dalam dewan Saujana (nama yang di beri oleh Mantan Pengetua). Semalam diadakan Majlis Jasamu dikenang untuk MPP, Pengawas, Pengawas Pusat Sumber. Tanpa bantuann pelajar-pelajar tersebut, sukar sekolah nak diuruskan dengan baik. Jadi kita kenang jasa mereka. Tahniah kepada ketua Warden yang telah berusaha menganjurkan majlis tersebut.


Saya terkenang pelajar batch pertama dan batch kedua yang bertukus lumus menjalankan tugas mereka dalam keadaan serba kekurangan, mereka mula menaikkan nama sekolah dalam acara bola tampar, nasyid dan beberapa acara lagi di peringkat daerah dan negeri. Kalau boleh saya nak muatkan gambar mereka dalam artikel ini tetapi tak terjumpa gambar-gambar mereka, waktu itu saya hanya pakai kamera lama bukan digital, lambat sikit nak scan.

Sebelum itu majlis makan Badan Pengawas di adakan di Havard Saujana Golf Club. Asyik makan saja, sebab itu badan makin berisi. Gambar dibawah adalah Ketua Pelajar, kecil sahaja orangnya tetapi besar bakat kepimpinannya


Pada 1 hingga 3 November yang lalu saya menghadiri kursus Peningkatan Profesionalisme Pengetua dan Guru Besar Daerah Pendang di Sandy Beach Resort, Pantai Cenang. Pada mulanya saya rasa macam tak mahu pergi, sebab sekolah dah nak tutup, tetapi akhirnya saya membuat keputusan untuk pergi atas beberapa sebab.

1. Sekolah yang nak tutup bukan beerti saya perlu tutup minda dari menerima ilmu pengetahuan.
2. Saya perlu jalani hari-hari akhir sekolah tanpa sebarang keresahan, buat cool saja, walaupun dalam fikiran agak runsing ‘terfikirkan’ sekolah yang akan saya berkhidmat seterusnya.
3. Dapat juga berehat di Pantai Cenang, walaupun dah sekali dua pergi kesana.

Rupa-rupanya ada keistimewaan dan kelainan dalam kursus kali ini. Idea PPD Pendang En Abu Bakar Mad Isa yang ‘pelik sedikit’ dapat diterima oleh saya. Fokus kursus adalah inovasi dan kreativiti dalam mentadbir sekolah. Untuk menaikkan mood berinovasi dan berkreativiti kami dibawa ke Tasik Dayang Bunting, Pantai Beras Basah dan tengok burung helang menyambar makanan.

Slot pagi dimulakan dengan senaman pagi, saya mengambil kesempatan untuk berjogging setelah sekian lama tak jogging, dapat lah jogging tanpa henti 10 minit.


Baju merah, pengetua SMK Sg Tiang, yang tengah, Tn PPD, yang baju biru, saya. Gambar selepas berjoging. Masih boleh senyum lepas jogging, kira ok lagi.


Di SMTP saya pernah berjogging 5, 6 kali dalam tempoh 6 tahun sekolah dibuka, jalan yang mengelilingi blok sekolah dan asrama membentuk satu pusingan trek yang cantik sepusingan lebih kurang 1.5 km. Cikgu Raja kerap berjoging dalam kawasan sekolah, Cikgu Fuad , Cikgu Mansor berlatih tawaf dan sae keliling kawasan sekolah sebelum pergi Mekah tahun lepas. Cikgu Rozita pun dua tiga kali berlatih jalan kaki sebelum pergi Mekah. Ada manfaat juga.


Sekian terima kasih.


Bersambung….

No comments:

Post a Comment