Friday, November 27, 2009

LABBAI KALLAH HUM MALABBAIK - 7

Kursus haji intensif



Semasa Cikgu Mansur mendapat tawaran menghadiri kursus haji secara intensif anjuran Tabung Haji sendiri, saya masih belum dapat, ini membuat saya rasa gelisah, saya telah menghubungi TH Pendang dan bertanyakan hal tersebut dan saya meminta agar saya dan isteri diterima untuk menghadiri kursus tersebut, kursus di Pendang dibahagi kepada tiga kumpulan, saya bersungguh-sungguh meminta untuk menghadiri kursus tersebut dan akhirnya saya diberi surat untuk kursus tersebut untuk kumpulan ketiga.

Kursus diadakan pada 10 hingga 11 Ogos 2008 bertempat di bangunan TH Pendang. Bermula 8.00 pagi hingga 4.30 petang. Waktu rehat tengahari saya pulang kerumah ibubapa saya dan berbincang mengenai haji dengan mereka. Semasa kursus saya telah memberi tumpuan penuh terutama semasa latihan amali. Kursus intensif ini mengambil masa selama dua hari. Semasa hari pertama peserta kursus di beri ujian bertulis dalam tulisan jawi atau rumi, saya hanya memilih soalan yang dicetak dalam tulisan rumi, kerana saya tidak cekap membaca tulisan jawi. Bagi saya soalan tersebut amat lah mudah, mudah dijawab kerana saya telah mengikuti kursus haji bersiri dan melalui pembacaan sendiri, pun begitu ada juga yang saya tidak tahu. Mujurlah datang kursus dapat tahu apa yang tidak tahu. Isteri saya membantu nenek-nenek yang tidak pandai cara menjawab soalan, cikgu le katakan. Antara soalan yang ditanya seperti, bulan haji, waktu tahrim di Mekah dan Madinah, waktu wukuf dan lain-lain.

Latihan amali untuk sae dan tawaf serta melontar. Ada juga dikalangan peserta yang malu-malu untuk melakukan amali, disuruh pakai ihrampun rasa malu, Nampak macam boleh buat, tapi sebenarnya adakah boleh?. Saya pinjam kain ihram ayah saya dan mempraktikan cara memakai ihram semasa kursus tersebut. Wassalam

No comments:

Post a Comment