Saturday, November 21, 2009

LABBAI KALLAH HUM MALABBAIK - 2



Tarikh Ikut Giliran

Semasa mendaftar saya telah diberikan giliran pada tahun 2011, saya hanya mendaftar dengan isteri saya sahaja, tidak dalam kumpulan saudara atau orang kampong yang lain. Sengaja berbuat demikian !. Pada tahun 1999 kedua ibu bapa saya telah pergi mengerjakan haji bersama emak saudara saya dan suaminya.

Saya tidak dapat menghantar mereka, kerana waktu itu saya bertugas di Lahad Datu, Sabah. Orang kata pergi ramai-ramai dengan saudara mara atau orang kampung seronok, Namun saya tidak berpendapat sedemikian. Bagi saya lebih seronok mengenali kawan baru, semasa mengerjakan haji. Dapat mewujudkan silatulrahim yang baru.

Banyak terjadi dugaan atau ujian keatas mereka yang pergi sekeluarga atau sekampung, bertengkar, bermasam muka malah berkelahi. Tujuan mengerjakan haji yang baik telah terhapus dengan kes-kes sedemikian.

Pada tahun 2011 umur saya dan isteri adalah 43 tahun, umur yang sedang elok untuk mengubah diri, kata orang, selepas umur 40 jika diri masih tak berubah, sampai ke sut tak berubah, faktor umur amat saya ambil berat dalam hal ini, saya takut juga kalau saya tergolong dalam golongan orang yang tak berubah. Saya waktu itu dalam kategori insan Islam biasa, sembahyang, puasa, buat baik, sopan santun, ada jemputan saya pergi, orang minta tolong, saya tolong, Perangai jahat tak ada, hasad dengki, tak banyak, hasil muhasabah diri, saya bukanlah golongan orang yang ‘jahat’ atau jahil.

Tapi kenapa takut pada umur 40 tahun. 40 tahun adalah umur ‘turning point’ satu umur yang mana, keadaan ekonomi diri mulai kukuh, keadaan rumah tangga sedang stabil, tolak ansur dan bermasyarakat telah ada, fikiran bertambah matang, tanggungjawab di tempat bekerja diberikan kepada kita.

Saya hanya bimbang jika saya tidak jadi lebik baik dari keadaan umur sebelum 40. Atau saya jadi lebih buruk dari keadaan saya yang sedia ada, manalah tahu, dengan ekonomi yang kukuh, saya mula nak bergaya melebihi pendapatan, ini akan membawa kepada gejala penyelewangan dan tipu daya, dengan keluarga yang dah stabil, manalah tahu kalau saya cadang nak kahwin lagi, ini akan membawa porak peranda kepada anak- anak, manalah tahu bila dah umur 40, saya hanya mahu orang mendengar kata saya sahaja kerana dah jadi orang ‘berpengalaman’. Jadi umur 40 tahun perlu di beri perhatian oleh semua orang.

Umur 40 , tahun masihi ke tahun hijrah ?.

Saya rasa sukar kalau dalam keadaan biasa untuk kita kira umur dalam tahun hijrah, tapi dengan adanya perisian komputer yang boleh kira umur kita dalam tahun hijrah, lebih mudah. Cuba cari ‘converter from Hijr to Gregory’ atau sebaliknya, kita dapat tahun dengan tepat, siap dengan hari kita dilahirkan.

Saya hanya tahu saya dilahirkan 2 hari sebelum hari raya puasa, hari buat ketupat !, sukar nak diingat tarikh sebenar, perseolannya puasa tahun tersebut 30 hari atau 29 hari?

Elok lah jika kita mengambil kesempatan dari teknologi yang ada untuk mengetahui, hari, tarikh lahir dalam tahun hijrah.

Tahun 2008M umur saya adalah 40 tahun , manakala mengikut takwim hijrah umur saya 41 tahun. Kita hanya mampu merancang, yang nak beri adalah Allah swt. Saya dirancang ke Tanah Suci pada tahun 2011 ketika umur 43, tapi Allah telah tentukan saya pergi tahun 2009 ketika umur 40 – 41 tahun. Syukur Alhamdulillah. Wassalam

No comments:

Post a Comment