Monday, November 30, 2009

LABBAI KALLAH HUM MALABBAIK - 10

Kain Ihram.

Saya telah membeli bag yang dijual oleh Koperasi tabung Haji, membeli keperluan lain, di kedai kelengkapan haji di Alor Setar dan Pendang, Selagi tak berangkat pergi selagi itulah tidak cukup. Terutama bila mendengar cadangan dari orang yang pernah pergi, namun saya tetap juga dengan pendirian “semua itu tidak perlu” , sama seperti saya kata suntik tawakkal, Sarung bag saya tak mahu buat, tapi isteri saya kata kena buat, orang kata kena buat, akhir sekali buat juga, sarung batu melontar saya kata tak payah buat, orang kata kena buat, akhirnya buat, sarung kasut kena buat, saya kata tak perlu, akhirnya buat.

Saya telah ada 2 pasang kain ihram, ayah saya bagi pinjam satu pasang, penuh bag. Orang kata bawa kain ihram kain cotton untuk buat kafan bila mati, saya kata tak payah, amalan salah yang dok buat hanyalah adat kebiasaan orang kampong, saya pesan supaya tuan/puan jangan buat, ia boleh sampai ketahap khurafat.

Saya seorang yang tak berapa kisah dalam persedian keperluan, yang penting adalah keperluan ilmu, macam mana hendak mengerjakan haji dan umrah dengan betul paling kurang sah haji dan umrah.

Persediaan telah dibuat, bag disi dan dikeluarkan sehingga dapat yang terbaik, tak sabar-sabar lagi untuk menjadi tetamu Allah. Hutang-hutang telah diselesaikan !, wang keperluan ditinggalkan kepada Ayah saya untuk anak-anak dan untuk bayar yuran persekolahan kerana kami akan pulang pada 5 Januari 2009.

Perasaan ketika ini amat menyeronokkan. Sukar untuk digambarkan, duit hilangpun tak terfikir lagi.

Wassalam

No comments:

Post a Comment