Monday, November 9, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 28

Assalamualaikum wbt.
HAI-HAI, BAI-BAI (bye-bye) DAN MENYEBAI.
Hai-hai = ucapan gembira apabila bertemu seseorang, menyapa seseorang yang lama kenai (sapa cara orang puteh)




Bai-Bai = selamat jalan, tulis ikut Melayu orang tak tau, kalau tulis bye-bye, outomatik orang tau, selamat tinggal saya pergi dahulu, namun sejarah penggunaan bye-bye adalah, ucapan oleh paderi kristian kepada orang yang tinggalkan dia yang bermaksud lebih kurang Jesus selamatkan kamu. Kita boleh ganti bye-bye dengan TA-TA atau Indon punya DA atau Sabah punya BAH. (sebutan H diperlahan seolah-olah tiada huruf tersebut)





Menyebai = bukan bebal, ia lebih kepada merajuk lantaran kecewa kerana dirinya tak diperendahkan oleh orang, atau orang buat tak layan kat dia. Selalunya Menyebai tak lama, kalau dipujuk kena gayanya, menyebai sat sahaja, tetapi bergantung kepada kes juga.

Tahniah kerana permohonan pertukaran anda telah Berjaya !.

Bolehlah ucap bye-bye kepada kawan-kawan, tapi kawan-kawan pun semua dapat tukar juga. Bye-bye sesama sendiri saja lah. Bye-Bye kerana dapat meninggalkan sekolah Menengah Teknik Pendang, kalau tak berlaku ‘naik taraf’ entah tahun bila baru nak bertukar sekolah. Bye-bye SMT Pendang.

Yang akan dapat bertukar ke Kolej Matrikulasi Teknikal Kedah pun saya ucap tahniah, bye-bye SMT Pendang.

Menyebai = , : Menyebai , nak membawa diri kerana tak dapat bertukar ke SMT yang lain, dapat sekolah JPN sahaja.

Untuk pengetahuan, saya belum tau dapat mana, isteri saya dapat Kedah. Saya harap dapat Sg Petani ke, Alor Setar ke, Arau ke. Kalau Kulim, teruk banyak nak kena berulang kesekolah. Kalau dapat Matrik Changlon ke lagi ok.

Ait.. bang, kata tak minta matrik.. Saya minta bang oii, tapi tak temuduga dengan kawan-kawan SMT Pendang pada 5 Jan 09, saya temuduga pada 21 Mac 2009. sebab itu saya tak diperaku macam kawan-kawan dan tak tau keputusan samada Berjaya atau tidak.

Kenapa minta matrik, tak setia kat Teknik ke ?. dalam hal macam ini bukan isu setia yang boleh dimainkan, setia tara manapun kawan-kawan yang isi borang tukar minta SMT pun tak dapat. Minta subjek apa ?, masa isi borang minta Dinamika Kemahiran, dengan harapan dapat stay di SMT Pendang lagi.

Saya minta matrik, kerana jalan mudah dapat gred DG48, nak jadi pengetua DG 48, saya offer diri , depa kata tak cukup umur le, tak baligh le, tak masuk zon le, hairan juga, kawan saya yang ditawarkan pemangkuan DG 48 pensyarah boleh pula, tarikh lantik sama saja, tarikh masuk DG44 pun sama saja, yang tak sama ialah ketentuan rezeki masing-masing, kata perkataan tersebut, cairlah jiwa yang membara.

Sayapun dah mula ikat buku-buku saya, walaupun tarikh nak bertukar lambat lagi (belum tau lagi), buang sampah-sampah, cari buku stok ,asset dan inventori untuk serah tugas dan serah barang-barang. Cikgu-cikgu lainpun saya sudah minta supaya serahkan harta benda milik kerajaan kepada wakil kerajaan, jangan buat reta sendiri. Bukan apa, semua barang-barang yang direkodkan dalam kew 312, 313 (kad dulu) mesti kena ada, nanti odit datang periksa, susah lah jadinya kalau barang tak ada.

Dari maklumat awal, guru-guru akan bertukar pada 1 Disember 2009, ni saya nak Tanya, diasrama siapa yang nak jaga pelajar, di sekolah siapa yang nak datang urus peperiksaan SPM, SU Peperiksaan tukar, warden tukar, kaunselor tempat pelajar mencurah dan melepaskan kegeraman selepas tak dapat jawab soalan SPM tukar. Jangan sayapun ditukar pada 1 Dis 2009, saya tak sanggup pelajar saya ditinggalkan bagai anak ayam kehilangan ibu. (nak tunjuk betapa prihatinnya saya terhadap pelajar)

Hari ini beberapa orang dari sebuah syarikat arkitek datang kesekolah merancang pengubahsuaian bangunan bagi menyediakan bilik pengarah Matrikulasi, bilik timbalan pengarah dan bilik ketua-ketua jabatan. Kebetulan pagi ini saya kemaskan bilik Tn Pengetua, buang ‘sampah- sampah sejarah’ sejak 2004 , dan saya telah berbincang dengan Tn Ketua Task Force Matrik Pendang, minta sebuah bilik untuk simpan dokumen SMT Pendang mulai 1 Jan 2010.

Ubahsuai ka nak ketuk bangunan ke, silalah Cuma saya harap waktu peperiksaan SPM nanti sila jangan buat sebarang kerja, anak murid saya nak study dan nak periksa.

Tn Ketua Task Force (Pengarah in waiting- Insya Allah) faham keadaan tersebut, dan beliau begitu positif dalam menjaga kepentingan pelajar SPM, pelajar SPM mesti didahulukan, sebab itu saya tak dak masalah dengan Matrikulasi Teknikal. Baru- baru ini kami menggunakan dewan kuliah untuk buat latih tubi, teknik menjawab kepada pelajar tingkatan 5, ok apa !.

Sekian terima kasih.

Bersambung….

No comments:

Post a Comment