Monday, November 23, 2009

LABBAI KALLAH HUM MALABBAIK - 3



Simpan wang dalam Tabung Haji

Saya telah mendisiplinkan diri supaya setiap kali mendapat gaji mesti membuat simpanan dalam Tabung Haji, simpan tak banyak ikut keadaan, kadang 50 kadang 100, disamping itu saya menabung juga untuk anak-anak, seorang 10 ringgit. Yang penting istiqamah dan displinkan diri.

Tabung Haji Lahad Datu awal-awal dahulu terletak tingkat 1 di bangunan kedai , tak ingat jalan dan kedai apa. Pengurusnya adalah Hj Suhaimi , orang semenanjung, tinggal di Taman CL, Lahad Datu, saya pun tinggal di taman tersebut. Kemudian Tabung Haji pindah kebangunan kedai yang baru dekat juga dengan Lahad Datu Shopping Centre, kalau belum berubah ketempat lain. Sudah 6 tahun saya tinggalkan Lahad Datu.

Orang kampong yang tak berpendapatan tetap pun boleh cukup wang untuk ke tanah suci, ini kan pula saya yang bergaji tetap, malu sangat kalau tak cukup wang untuk ketanah suci.

Keadaan sekeliling kita yang banyak mempengaruhi kita, ibu bapa sudah pergi haji, Pengetua sudah pergi haji, kawan-kawan sudah pergi haji, jadi kita pun kena pergi haji. Orang yang dah meninggal pun di ‘haji’ kan. (anak-anak yang soleh akan buat haji untuk ibu bapa mereka, tak mampu buat sendiri kena upah).

Dan Saya mengambil kesimpulan semua orang Islam adalah Haji dan Hajjah, walaupun semasa hidup mereka tidak berkesempatan menunaikan haji, kerana anak-anak akan melaksanakan untuk mereka !. Wassalam

No comments:

Post a Comment