Wednesday, November 25, 2009

LABBAI KALLAH HUM MALABBAIK - 5

Assalamualaikum wbt.

Sampai Seru – Allah telah menyeru umatnya mengerjakan haji sejak zaman Nabi Ibrahim as , apabila Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail mula membina Kaabah. Teringat saya ayat yang menyeru datang mengerjakan haji, antara intisarinya , apabila diseru mengerjakan haji maka berduyun-duyun orang yang akan datang dari segenap pelusuk dunia dan dengan kenderaan unta kurus. Kenapa datang dengan unta kurus?

(Tafsir saya sendiri untuk diri saya sahaja - Manusia yang taat akan segera melaksanakan suruhan Allah walaupun dalam keadaan susah payah. Dalam Kes Haji terpaksa simpan duit sehingga mampu, sebab kalau nak tunggu mampu yang betul-betul mampu, sampai bila nak mampu ?, kalau dah cukup, agak boleh sampai, boleh balik, anak yang ditinggal cukup-cukup makan, pergi saja dan berserah kepada Allah)

Kecukupan saya dan anak sudah melebihi, maka saya tak boleh berlengah lagi, nanti ada halangan lain pula, anak sudah besar, takut nak ditinggalkan, anak sekolah, susah siapa nak urus. Jadi saya mengambil keputusan untuk pergi ketika anak saya kecil-kecil lagi. Yang besar umur 12 thn yang kecil sekali 2 tahun. Kalau tinggal dirumah kawanpun makan belum banyak. Tinggal rumah tok wan, boleh menghiburkan, tak jadi beban.

Saya mula berdoa agar dapat mengerjakan haji tahun ini, saya sudah mula secara serius sembahyang sunat Qobliyah dan Baqdiayah, sunat awwabin, sunat taubat, sunat Tahajjud, namun yang selalu saya tertinggal ialah sunat Duha dan sunat terbit matahari serta sunat tasbih. Saya giatkan bacaan Quran untuk Khatam lagi sebelum pergi haji. Setahun satu kali Khatam.

Zakat pun saya mula bayar secara detail, kalau sebelum ini bapa mentua saya saja yang terima zakat saya, kini saya beri kepada bukan saudara rapat saya. Begitu juga dengan isteri saya. Pendek kata apa yang meragukan tentang pendapatan, cuba di bersihkan. Dan berdoa dan bertawakkal kepada Allah sahaja yang mana tak halal atau syubahat.

Sekian, wassalam

No comments:

Post a Comment