Thursday, July 16, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 7



SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI – 7

16 Julai 2003 adalah satu tarikh penting kerana ia adalah tarikh penyerahan bangunan SMT Pendang kepada Kementerian Pelajaran, yang lebih penting ialah saya turut terlibat dalam urusan penyerahan tersebut, tapi lepas hari itu hingga hari ini saya tertanya-tanya pula adakah patut saya seorang pegawai DG 41 tak berjawatan, sekadar caretaker yang dilantik secara pentadbiran diberi tanggungjawab berat menandatangan dokumen setebal 4 inci, , bangunan dan prasarana bernilai berjuta- juta, ish…ish.. tak patut. Apapun perkara dan peristiwa tersebut telah berlaku.

Penyerahan tersebut bermakna tanggungjawab menguruskan bangunan diserahkan kepada Kementerian Pelajaran, diuruskan oleh JPT dan bermakna sayalah orang yang akan menjaganya. Seorang saja !. Maka saya pun buka sebut harga untuk dapatkan pengawal keselamatan dengan kadar segera kerana asset perlu dijaga segera. Minta bantuan Polis buat rondaan, minta JKKK tolong tengok-tengok. Genap 6 tahun SMT Pendang diserahkan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia.

Mungkin juga sayalah orang yang akan diminta tandatangan Menyerahkan Bangunan SMT Pendang kepada Bahagian Matrikulasi pada 31 Dis 2009, mungkin sahaja! Kalau tak dirancang betul-betul oleh pegawai atasan di Bahagian Teknik. Saya sudah mula menggambarkan bagaimana Jepun menandatangan menyerah kalah dalam perang dunia kedua. Adakah begitu sekali ?.

Selepas penyerahan bangunan saya sudah mula memeriksa kecacatan bangunan seorang diri, siapalah saya untuk meneliti spesifikasi yang ditetapkan, pun begitu banyak dan panjanglah senarai defect yang diperolehi, yang Nampak oleh mata kasar, Alhamdulillah senarai defect diperbaiki oleh kontraktor.

Satu kelemahan dalam pembinaan SMT Pendang ialah kedudukan pintu utama, ia terletak bukan di jalan utama, yang lain-lain adalah baik. Tersergam indah sebuah kompleks bangunan yang menjadi kebanggaan Warga SMT seluruh Malaysia, ramai yang kagum dengan keelokan rekabentuk berbanding 90 buah SMT seluruh Malaysia. Penduduk daerah Pendang pun turut berbangga dengan kewujudannya, orang kampong pun turut berbangga.


bersambung ... terima kasih

No comments:

Post a Comment