Wednesday, July 8, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 5

Cyber Café.

Dalam keadaan serba tiada peralatan, guru-guru dan kakitangan telah menjalankan tugas mereka, permohonan kemasukan ke tingkatan 4 telah diiklankan oleh JPT. Borang-borang telah dijual kepada calon-calon. SMT Pendang menjual borang yang dibekalkan kepada SMT SP2, kerana kita belum ada akaun untuk simpanan hasil .

Borang yang dihantar oleh calon agak banyak, borang tersebut perlu di key in kedalam system . Bagaimana nak key ini ? , computer ada sebuah iaitu yang saya pinjamkan, saya membuat keputusan untuk pergi key in di cyber café.

Maka saya , cikgu Ahmad Dollah dan seorang lagi guru telah pergi ke sebuah cyber café di Bedong pada sebelah malam untuk key in permohonan pelajar. Untuk key in sebelah siang agak jem. Tak selesai juga, pada bulan Januari 2004 saya minta cikgu Habibah pergi key in di SMT Alor Setar, Pengetuanya En Nordin sedia membantu. Akhirnya selesai urusan permohonan pelajar untuk kemasukan kali pertama SMT Pendang.

Pendaftaran akan dilakukan pada 15 Feb 2004, kami memohon bantuan computer dari SMT Alor Setar bagi melicinkan urusan pendaftaran, segalanya telah diatur rapi, Pengetua pertama SMT Pendang En Mohd Zanal Dirin dengan kerjasama semua guru telah berjaya dalam urusan pendaftaran pelajar kumpulan pertama SMT Pendang. Ramai juga yang masuk dan ramai pula yang minta tukar sekolah atau balik kesekolah asal. Jumlam pelajar pertama SMT Pendang adalah seramai 284 orang. Kursus yang ditawarkan ialah Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Mekanikal, Kejuruteraan Elektrik, Perdagangan, Pertanian. Pengurusan Makanan dan Pengajian Pakaian.

Pelajar dididik dengan penuh dedikasi, penekanan terhadap disiplin diberi keutamaan. Saya bangga dengan pelajar kumpulan pertama yang begitu tertib namun begitu ada satu kes yang membuat SMT Pendang glamour dalam sekelip mata sahaja.

Kes pertama dikalangan pelajar ialah mereka nak tunjuk hero, mungkin untuk di’tabal’kan sebagai ketua atau apa saja yang boleh menunjukkan siapa lebih hebat. Maka terjadilah pergaduhan di antara 15 pelajar menghentam seorang pelajar.

Saya tidak mahu mengulas kes tersebut, walaupun laporan lengkapnya ada pada saya demi menjaga keharmonian para pelajar tersebut. Di pendekkan cerita muncul dikaca TV3 kes tersebut, pihak polis pula memberi komen dan masuk dalam surat khabar, maka glamour sekejap SMT Pendang. Kekecohan kes tersebut telah membawa timbalan Menteri Pelajaran turun membuat tinjauan , dan saya baru kali pertama menguruskan sidang akhbar seorang timbalan menteri, sidang akhbar tersebut tidak memberi apa-apa manfaat terhadap kes, hanya menguntungkan timbalan menteri tersebut.

Kesemua pelajar yang terlibat telah dibuang sekolah. Ibu bapa menyalahkan sekolah kerana kes tersebut, ada yang tak mahu mengakui kelasahan anak- anak. Namun kebenaran tetap akan muncul walaupun ambil masa yang agak lama.

JPN pun kalut sebab menteri ambil berat kes tersebut, kalaulah ditanya siapa PK HEM ketika itu, tentu pegawai JPN tak tau nak jawab. Apa tidaknya PK HEM belum ada lantikan, PKP belum ada lantikan, PK Ko belum ada lantikan , mereka hanya sekadar jalankan tugas secara pentadbiran sekolah sahaja. Petang tersebut sebelum timbalan menteri sampai, Pegawai JPN sampai dulu bersama surat lantikan ketiga-tiga jawatan tersebut. Senang saja , kalaulah dibuat awal-awal dulu lantikan tersebut, mungkin kes sebegini tidak berlaku.

Sesuatu yang berlaku tentu ada hikmahnya. Ada kelemahan-kelemahan di sekolah yang perlu diperbaiki, ada kelemahan-kelemahan diri sendiri yang perlu diperbaiki. Kita bukan manusia yan perfect. Kerana kes tersebut saya telah berpindah rumah !.


Bersambung… terima kasih

No comments:

Post a Comment