Wednesday, July 29, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 12

Assalamualaikum wbt

Bertemu kembali. Siapa tahu betapa sukarnya menguruskan sekolah yang tak cukup guru atau cukup guru tapi tak menepati opsyen ?

Tahun 2004 semasa sekolah baru ditubuhkan, SMTP menghadapi masalah tersebut dan kini sekali lagi menghadapi masalah yang sama. Tahun 2009 guru tak cukup kerana sekolah nak ditutup, maka guru diarahkan bertukar sekolah dan ada juga guru yang diarahkan mengajar Matrikulasi Teknikal.

Dulu (2004) guru BM kena tolong mengajar BI, Ustazah PI terpaksa mengajar dalam bentuk kuliah, gabung kelas, guru-guru lain aja macam-macam subjek yang tak pernah terfikir oleh mereka sebelum ini, mula-mula memanglah guru tak mahu, sekarang bolhelah dia buka cerita yang dia tak kisah mengajar apa-apa subjek pun !.

Tahun 2005 - 2008 masalah guru telah dapat diatasi. Kini tahun 2009 agak membebankan bahu orang yang menanggungnya. Ramai guru telah ditukarkan kesekolah lain kerana atas pengiraan guru hak, bilangan guru akan lebih, beberapa guru diarah oleh BPTV untuk mengajar matrikulasi, mula-mula dulu adalah bunyi guru kena mengajar 'dua alam' - bunyi dimulut sahaja tapi perlaksanaannya terlalu sukar dan menyusahkan. Namun begitu ada juga guru yang sanggup mengajar sekolah dan matrik. Semoga Allah memberi ganjaran atas pengorbanan anda.

Kasihan juga guru yang mengajar matrik ini. Surat lantikan dari JPA/BSM belum dapat, bermakna mereka masih dibawah arahan sekolah, dari segi pentadbiran mereka masih kena melapor kepada ketua mereka di sekolah, keutamaan adalah untuk sekolah, jiwa juga untuk sekolah dan pelajar, kasihanilah pelajar saya, tinggal tak berapa hari lagi akan mengahdapi pepriksaan SPM.

bersambung... terima kasih.

No comments:

Post a Comment