Thursday, July 2, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 2

Mesyuarat Pengoperasian SMT Pendang.

Maka naik bas lah saya menuju KL dari stetsen bas ekpres Sg Petani. Tempat nak menginap dah tau sebab semasa di SMT Lahad Datu dulu kerap datang Lembaga Peperiksaan Jln Duta, sebelah hentian Jln Duta ada Pusat Perkembangan Kurikulum, ada asrama. (lekehnya pengetua tidur di asrama) sewa semalam 3 ringgit. Tidak mengapa asal senang, sampai pukul 5 pagi terus masuk asrama kemudian pukul 7.30 am naik teksi ke pusat Bandar damansara. Balik naik teksi lebih senang.

Tuan-tuan dipilih untuk menjadi caretaker sekolah menengah teknik baru, Pendang, Pontian dan Jengka, Sepang belum mula pembinaan. Tapi tuan-tuan tak dijanjikan apa-apa jawatan apabila sekolah beroperasi kelak. Salah seorang tarik diri. Bukan sebab tak dijanjikan jawatan sebaliknya adalah kerana faktor usia dan kesihatan. Saya tetap berfikiran positif, inilah peluang untuk mempelajari banyak lagi perkara dalam pengurusan dan operasi sekolah.

Saya tidak nafikan jawatan adalah penting dalam kerjaya perguruan saya, jika tak dapat tentu ada hikmah disebaliknya, jadi tak ada masalah kalau tak dapatpun. Kalau dapat itu adalah satu amanah.

Surat panggilan jemput bermesyuarat, sebaliknya datang membuat tugasan untuk pembukaan sekolah teknik baru, buat bid untuk peralatan, semua jenis peralatan. Bagai nak pecah kepala, ubat darah tinggi memang bawa selalu tak pernah mis.

Maka, kerja saya kerap berulang alik ke Jabatan Pendidikan Teknikal, kedai mamak di blok F jadi biasa, tak ada orang lain, sentiasa saja ada pegawai kerajaan yang makan disitu tak kira masa. Kerja waktu mana ?. (andaian negative – sebab tu bila call tak pernah angkat). Ali Maju, dan lain-lain.

Oleh kerana SMT Pendang yang akan dibuka dahulu sebelum 3 lagi SMT, saya lebih teruk menyiapkan tugasan berbanding 3 lagi, mereka boleh cut and paste saja. Saya seorang yang kerap ada di Jabatan Teknikal berbanding Pontian dan Jengka, saya Nampak seolah- olah bekerja disana. Dulu takut juga dengan pengarah BPTV, En Adziz Abas, lama kelaman jadi biasa saja, saya pula risau dibaik sangat. Pegawai disana tak kisah dan tak takutpun., boleh masuk dalam bilik dia buat kerja. Selalu juga Adziz Abas SMS kepada saya, bukan saya SMS kat dia, saya pun pernah pergi rumah di di Perlis. Hormat tetap hormat, orang baik kepada kita mesti kita hormat, bukan ambil kesempatan, Awak masih muda kalau tidak saya akan cadangkan awak sebagai Pengetua- Jika jadi pengetua itu baik kepada saya, insya Allah saya akan dapat, jika tidak baik kepada saya, tak dapat pun tidak mengapa.

Saya briefing perkembangan SMT Pendang kepada Tn Hj Adziz Abas, dia tegur satu ejaan saya dalam power point, saya tak pinda. Lain kali kalau dia tegur terus pinda kata seorang pegawai di JPT selepas taklimat tersebut. Beliau pernah datang melawat SMT Pendang sebelum pembukaan.

Pada kebiasanya hari Ahad Malam saya akan naik bas ke KL dan hari Khamis saya akan naik bas pulang, ada juga dua tiga kali saya pergi dengan kereta sendiri. Bulan puasa, pukul tiga saya bertolak, sampai ngam-ngam pukul 8.00 pagi terus mesyuarat, habis mesyuarat dan kerja terus pandu pulang.

Ramailah kontraktor-kontraktor cari saya, saya kata saya tidak boleh berurusan, saya bukan pengetua dan bukan pegawai untuk urusan tersebut. Saya uruskan pembelian perabot, sempatlah saya pergi melawat kilang buat katil, buat tilam, buat kerusi, ambil peluang melawat cari pengetahuan dan pengalaman. Pergi jumpa pegawai bahagian perbendaharaan dan banyak lagi. Diperkenalkan kepada pegawai-pegawai bahagian lain sewaktu minum di ali maju.


Teruknya kerja saya sebagai caretaker, saya seorang saja untuk sekolah yang begitu besar, Tn Hj Selamat minta saya cari orang bantu, saya pun minta bantuan tapi tak dapat, sapa pun tak mau mai pendang. Tanya di SMT Jln Satadium , SP1, SP2 seorang pun tak berminat. Last sekali saya seorang saja yang teruk banyak. Patut saya diberi surat kepujian atas tugas saya ini, Pengarah pun lupa, sibuk hingga tak sempat nak ingat. (bukan itu yang saya minta, tapi itu yang akan saya beri bila saya jadi Pengarah)

Akhirnya, Dua orang juruteknik dari SMT SP2 datang bantu saya memeriksa barang-barang yang diterima, terima kasih banyak-banyak. Seorang Pembantu Tadbir di SMT SP1 tolong buat baucer bayaran untuk Launching Grant. Yang mai minta saya rekemen mereka mengajar di SMT Pendang ramai. ( sorry saya tak rekemen, Cuma seorang sahaja yang saya rekemen iaitu Cikgu Azman Yaakob, tapi dilambatkan perpindahannya setahun. Azman adalah classmate dan kawan lama sekolah menengah dulu. saya nampak borang permohonan nya di sebelah meja En Zamri).

Semua guru kumpulan pertama saya dah periksa latar belakang berdasarkan borang pertukaran, manakala guru first posting saya hanya lihat list mereka sahaja. Cikgu Asrul ada orang datang pastikan dia dapat di SMT Pendang.


Berikut adalah antara mesyuarat yang diadakan dalam usaha mewujudkan SMT Pendang.

1 . 09 Julai – 11 Julai 2003 Mesyuarat Penyelarasan Pengoperasian 4 buah Sekolah Menengah Teknik baru bertempat di JPT

2. 16 Julai – 17 Julai 2003 , Cadangan Pembinaan SMT Pendang – Pemeriksaan Akhir untuk Penyerahan Projek bertempat di SMT Pendang
3. 14 Ogos 2003 - Cadangan membina dan menyiapkan sekolah menengah teknik pendang – Pemeriksaan Kecatatan no 1. beretmpat di SMT Pendang.
4. 19 – 21 Ogos 2003 - Mesyuarat Penyelarasan Pengoperasian Sekolah Menengah Teknik Pendang bertempat di JPT
5. 26 – 29 Ogos 2003 - Mesyuarat Penyelarasan Pengoperasian Sekolah Menengah Teknik Pendang bertempat di JPT

6. 3 -5 Sept 2003 - Mesyuarat Penyelarasan Pengoperasian Sekolah Menengah Teknik Pendang bertempat di JPT
7. 16 – 19 Sept 2003- Mesyuarat Penyelarasan Pengoperasian Sekolah Menengah Teknik Pendang bertempat di JPT

8. 21 – 25 Sept 2003 - Arahan Pemeriksaan spesifikasi dan penerimaan peralatan dan perabot SM Teknik Pendang bertempat di SMT Pendang
9. 12 Okt – Jan 2004- Persediaan untuk Pengoperasian SMT Pendang – arahan bertugas di SMT Pendang setiap hari kerja bertempat di SMT Pendang
10. 10 Nov 2003- Mesyuarat Penyelarasan Pengoperasian Sekolah Menengah Teknik Pendang
bertempat di JPT
11. 15 Dis 2003- Mesyuarat Penyelarasan Pengoperasian Sekolah Menengah Teknik Pendang bertempat di JPT
12. 19 Dis 2003- Mesyuarat Penyelarasan Pengoperasian Sekolah Menengah Teknik Pendang bertempat di JPT
13. 12 Julai 2004 - Kemaskini Dokumen pembelian perabot SMT Pendang bertempat di JPT


Itulah antara mesyuarat yang saya hadir semasa nak membuka sekolah menengah teknik pendang.

bersambung ... terima kasih

No comments:

Post a Comment