Sunday, July 12, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 6

Pelajar baru, mendapat sekolah baru , setahun pertama pelajar cukup tertib, walaupun ada satu dua kes pelanggaran disiplin, dinding tak di cop tapak kasut, tilam tak di conteng. Sembahyang secara berjemaah disurau, senang hati guru yang mengajar mereka.

Pemantauan awal oleh jemaah nazir memberi komen bahawa ada guru yang mengajar 8 waktu sahaja, memanglah lapan waktu , hanya pelajar tingkatan 4 sahaja yang ada, perkara tersebut telah diterangkan semasa perbincangan dengan mereka, tetapi dalam laporan ditulis juga ada guru yang mengajar 8 waktu sahaja titik.

Laporan sedemikian amat tidak menyeronokkan para guru. Tiada pula komen-komen mengenai kerajinan guru dalam tugasan lain.

Oleh kerana peralatan pengajaran dan pembelajaran belum diterima sepenuhnya, para guru yang berkenaan mengambil inisiatif sendiri dengan membawa pelajar ke SMT lain untuk latihan amali, ada juga peralatan yang dipinjam dari sekolah lain, daya usaha guru amat tinggi untuk tahun tersebut dan tahun berikutnya. Para pekerja kebersihan dan pengawal pun turut serta memainkan peranan mereka tanpa berkira.

Seperti yang saya tulis sebelum ini bahawa saya mengucapkan terima kasih kepada makhluk yang tolong switch on air cond kepada saya. Namun dikalangan mereka ada juga yang suka membuat kacau, ada pengawal yang terserempak dan Nampak mereka sewaktu meronda, ada pelajar yang Nampak mereka sewaktu ke bilik air, maka terjadilah hysteria yang agak berat di SMT Pendang selama 3 hari, puaslah cari ustaz dan bomoh, akhirnya reda juga hysteria tersebut , walau bagaimanapun hysteria tersebut berlaku setiap tahun tetapi secara sederhana dan dapat dikawal terlebih dahulu oleh warden.

Saya ucapkan terima kasih kepada bomoh-bomoh dan ustaz-ustaz yang membantu menyelesaikan masalah tersebut, ada satu kes kami sengaja memanggil ambulan dan doctor dari Pejabat kesihatan Guar Chempedak untuk tidak mahu melayan “hysteria tersebut”, ada juga kesannya walau tak seberapa. Teringat saya kepada ‘Abah Mansor’ ketua warden yang bertukus lumus dalam semua hal diasrama, Saya juga pernah jadi warden tapi komitmen yang diberikan oleh abah mansor meletakkan saya mungkin di rangking ketiga dibawah abah mansor. Satu sijil penghargaanpun tak diberi kepada beliau. Beliau berpindah ke SMT Seberang Perai 1/1/2009. Bulan disember Abah Mansor menunaikan fardu haji, dia ada datang menziarahi saya semasa disana beritahu yang dia dapat bertukar, musim haji tahun tersebut Abah Mansor dan Isteri, Saya dan Isteri, Cikgu Ahmad Fuad dan Isteri dan Pn Fairuzah dan suami telah pergi mengerjakan haji. Syukur Alhamdulillah dapat pergi haji waktu umur muda lagi, amal ibadat secara zahiriah dapat dilaksanakan dengan sempurna, secara batiniah, terserah kepada Allah.


Semasa kami disana guru-guru SMT Pendang ditemuduga untuk menjadi pensyarah Matrikulasi, Abah Mansor tidak minta, Cikgu Fuad sempat temuduga, saya, isteri dan cikgu Fairuzah tidak sempat temuduga, Isteri saya membuat keputusan untuk tidak memohon, saya dan Fairuzah menghadiri temuduga pada 21 Mac 2009 sebagai tindakan awal lebih baik temuduga dari tak ditemuduga, hati saya lebih berat kekal di SMT. Dah 14 tahun saya bertugas di SMT, rambut gugur kerana SMT, mata mulai kabur kerana SMT silap-silap terkubur kerana SMT !!.


bersambung... terima kasih

No comments:

Post a Comment