Tuesday, July 7, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 4

Sejak bulan Oktober saya mulai buat kerja di SMT Pendang, SMT SP2 saya sudah tidak pergi, kalau perlu bantuan baru saya pergi. Saya hairan setiap pagi saya datang air-cond pejabat telah di switch on, pada hal saya telah off setiap petang bila saya hendak pulang. Saya Tanya seorang pekerja Indonesia namanya Fendi yang ditempatkan disini untuk kerja-kerja akhir samada dia yang masuk kepejabat. Bukan saya nak marah kalau dia masuk. Dia kata tidak masuk. Banyak kali saya amati kejadian tersebut.

Siapa pula yang tolong ?

Jadi saya ambil keputusan mengucapkan terima kasih kepada yang tolong . “ Terima kasih kerana tolong buka air cond” setiap kali saya masuk pejabat waktu pagi.

Semua tempat dalam SMT Pendang dah jadi biasa bagi saya, malam pun saya datang chek kalau – kalau ada pencuri, beraninya saya waktu itu. Berani kerana itu tanggungjawab saya. Hari cuti saya bawa isteri dan anak-anak bermain di bangunan dan kawasan sekolah. Anak-anak saya suka bilik SAC, boleh guling – guling atas carpet.

Saya juga kerap masuk kerumah yang bakal saya duduk, dua buah rumah yang saya jangka akan duduk. Kalau tak dapat yang ini, akan dapat yang itu. ( Cikgu Fuad adalah guru yang pertama mendiami kuarters di ikuti oleh saya)

Saya mula memperkenalkan diri kepada Tok Imam. Tok Penghulu. Ketua Pos, Ahli Parlimen, Pegawai Daerah, Ketua Polis, PPD tentang kewujudan SMT Pendang. Saya dan tok Imam bincang untuk memohon besarkan Masjid (bincang sahaja, lain-lain mereka yang buat), telefon belum ada, mohon CDMA sahaja. Majlis Daerah tak beri khidmat angkut sampah kerana diluar kawasan, saya minta tolong … hebatnya saya berinteraksi.

Nak buat kerja , komputer tiada, saya bagi pinjam computer Desktop dan Lap Top saya termasuk printer, nak beritahu baiknya saya demi SMT Pendang tercinta.

Kami semua berusaha keras untuk membentuk budaya kerja yang cemerlang di SMT Pendang, lebih kurang kira halal.

Dalam bulan Oktober banyak syarikat pembekal telah menghantar barang-barang seperti kerusi, meja , almari, dan peralatan lain, semua itu saya telah rekod dalam kew 313, kew 312, kew 314 serta direkodkan diatas alat itu sendiri. Semasa order saya juga meminta syarikat pembekal menulis hak kerajaan dan no inventori di sesetengah barang. Ini akan memudahkan kerja saya.

Dua orang juruteknik dari SMT SP2 juga datang membantu beberapa hari, kami membuat pemeriksaan keatas barangan yang diterima serta merekod, saya juga datang memantau kerja-kerja memasang perabot dan barang-barang elektrik yang lain.

Wan Salita dan Roziah banyak juga membantu dalam urusan masing-masing, begitu juga Pn Norizam dan Maheran.

Dokumen-dokumen berkaitan pentadbiran sekolah dan pengurusan pelajar telah kami sediakan, SMT lain turut membantu terutamanya SMT SP2, saya berbincang dengan Tn Hj Selamat , timbalan pengarah BPTV mengenai rekod inventori dan system indeks fail yang hendak digunakan.

Pejabat Pelajaran Daerah Padang Terap Pendang yang letaknya 62 km kerap juga saya kunjungi untuk mendapatkan bantuan berkaitan , buku teks dan lain-lain. Saya juga ke JPN untuk mendapatkan borang pendaftaran sekolah .


Banyak orang tersilap jalan apabila mencari SMT Pendang, mereka selalunya akan pergi ke Pekan Pendang dahulu, sebenarnya ia lebih dekat dan senang jika datang dari arah Pekan Guar Chempedak. Saya juga telah menempah dua buah sign board saiz sederhana sebagai pandu arah ke SMT Pendang .


Bersambung… terima kasih.

No comments:

Post a Comment