Friday, December 25, 2009

LABBAI KALLAH HUM MALABBAIK - 35







Assalamualaikum wbt.

Sesi Lawatan ke sekitar Mekah, seperti Jabal Rahmah, di Arafah,Mudzalifa, Mina Gua Hira'(tengok dari jauh sahaja), dan keliling Bandaraya Mekah dengan bas, lawatan ini kena bayar dan diuruskan oleh Maktab (bukan TH).

Saya tak naik Jabal Rahmah kerana diberitahu singgah sekejab sahaja, selepas Jabal Rahmah akan ke Jagranah, di Jagranah adalah tempat untuk niat Umrah. Jadi saya niat Ihram Umrah di Jagranah satu kali, kalau sendiri-sendiri nak datang niat ihram, rasanya mungkin tidak datang, amabil kesempatan lawatan tersebut. Tapi awas dengan pakaian, jika tadi telah melawat Jabal rahmah, pakaian mungkin kena tahi unta, kemudian pergi tawaf, mana sah...

Selain Jagranah, boleh juga niat Ihram di Hudaibiyah. Hudaibiyah, iaitu tempat perjanjian antara Nabi SAW dengan Quraish Mekah, namun tempat-tempat sejarah sedemikian tak di jaga oleh Arab saudi, begitu juga dengan Telaga Jagranah, bukan itu saja tempat sejarah yang lain sekitar Mekah di lenyapkan begitu sahaja. (Bida'ah - wahabi punya pukulan). Saya sempat dua kali berniat ihram di Hudaibiah, sekali datang dengan jemaah yang nak penuhkan van mereka, satu kali datang dengan rakan-rakan sebilik. Singgah di tempat ternakan unta, beli susu unta. Terlalu ramai jemaah, untapun kekeringan susu. Tak dapat rasa susu unta.

Namun nak jadi rezeki, keesokan hari ada orang beri susu unta kepada isteri saya,dan dia beri kepada saya.

Sekian, wassalam.

No comments:

Post a Comment