Sunday, December 20, 2009

LABBAI KALLAH HUM MALABBAIK - 30

Assalamualaikum wbt.


Dalam urusan beli belah, lelaki dan perempuan sama sahaja. tapi selalunya lelaki akan kata perempuan yang kuat beli belah, orang perempuan tak berani kata orang lelaki kuat beli belah, nanti kena marah pula dengan laki-laki.

Sebelum selesai ibadat haji, kalau boleh jangan sibuk beli belah, bimbang matlamat asal tak tercapai, beli belah yang diutamakan, kalau nak beli jangan kuat tawar menawar sehingga bertegang leher dan menimbulkan kemarahan.

Malaysia, bagus !, Pakistan , Bangladesh, bokhil, bukan bokhil, kata saya kepada seorang peniaga Arab, sebut bakhil, walaupun itu adalah bahasa Arab, bila cakap Melayu sebutannya bunyi bakhil.

Ramai orang Malaysia membeli belah dan tak berapa kisah tentang harga berbanding jemaah negara lain, Orang Indonesia suka beli barang kemas, kalau tak beli macam tak sah datang ke Mekah.

Yang menjual kadang-kadang pekerja dari Bangladesh, kebanyakan Arab dan bangladesh sudah boleh berkomunikasi dalam Bahasa Melayu/Indonesia. Telah lama wujud conection antara Melayu/ Jawi dengan Arab.

Harga jangan banding, kalau terkena mahal, biar saja, tak boleh nak banding dengan kawan yang beli, nanti rasa nak marah, nanti rasa tertipu.

saya membeli ketika pulang dari Masjid. Membeli digerai-gerai jalanan sahaja, tidak disupermarket atau kedai-kedai berjenama, tak ada apa yang nak beli, buat berat bag sahaja.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment