Thursday, December 10, 2009

LABBAI KALLAH HUM MALABBAIK - 20

Assalamualaikum wbt.

Membasuh Pakaian.

Ramai yang menghantar pakaian ke dobi, saya sekalipun tidak hantar ke dobi, kerana saya basuh sendiri. Selepas balik Dari Mina , dobi hanya akan menyiapkan pakaian selepas dua minggu dihantar. Saya memberi pinjam kain ihram kepada seorang rakan sebilik kerana kain ihram beliau dihantar kedobi. Beliau tak dapat buat umrah tanpa kain ihram. Selepas membasuh semua pakaian dan menjemur diatas bumbung hotel, kain yang dijemur diikat dengan tali supaya tak bertukar dengan orang lain dan supaya tak terjatuh dibawa angin. Sekejab sahaja kain akan kering, jadi saya tidak menghantar ke dobi.

Selepas membasuh, tengahari tersebut saya datang tawaf dan sae haji. Alhamdulillah selesai haji saya. Sebenarnya saya masih dalam keadaan demam waktu bertawaf dan sae, namun kekuatan semangat menagatasi segalanya. Ruang tawaf sesak, sehingga saya bertawaf hampir rapat kedinding masjid. Saya bertawaf seorang diri terlebih dahulu, tanpa menunggu isteri saya, kerana dia belum bersedia untuk tawaf haji. Keesokan hari baru saya membawa isteri tawaf haji manakala saya tawaf sunat. Sabun kurang berbuih kerana air yang digunakan di hotel adalah air suling, saya menjelaskan kepada rakan sebilik. Sejak dari mula sampai kehotel di Mekah saya basuh sendiri pakaian. Seorang rakan sebilik saya sering membeli jubah baru, sebagai ganti jubah yang tak dibasuh.

Membeli belah.

Selepas selesai haji barulah saya mula hendak membeli sedikit cenderamata untuk dibawa pulang, sebelum ini saya ada membeli tasbih tak setelah dikira untuk diberikan kepada kawan-kawan, saya membuat keputusan untuk membeli lagi, selepas pulang dari Masjid, saya singgah membeli tasbih, sejadah kecil, serban dan camera mainan untuk anak-anak. Sebelum haji tidak sesuai membeli untuk mengelakan pertengkaran walau kecil kerana masih belum mengenjakan niat yang utama ketanah Suci. Saya juga membeli jubah untuk kegunaan sendiri. Kami tidak banyak membeli. Jika hendak beli berlebihan yang teruk nak galas bag adalah saya, jadi saya tak mahu menyusahkan diri, nanti sakit sini sakit sana, nak buat amal ibadat pun susah. Kami juga membeli makanan seperti nasi arab, roti arab, yang saya suka beli setiap pagi adalah susu segar dan yogurt, Strawbery yang masih fresh juga kerap saya beli. Tak lupa juga kurma muda yang masih segar. Tak banyak tempat yang saya tahu semasa di Mekah, saya hanya ulang alik antara Masjidil Haram dan Hotel sahaja, kemudian melawat gerai-gerai berhampiran hotel, saya tak sanggung menghadapi cuaca panas dan tak mahu melanggar niat ke Tanah Suci. Saya mengambil kesempatan untuk tidur sedikit sebelum waktu zuhur supaya tidak mengantuk semasa iktikaf dalam masjid.
Wassalam

No comments:

Post a Comment