Tuesday, December 15, 2009

LABBAI KALLAH HUM MALABBAIK - 25

Assalamualaikum wbt.

Setelah berehat dirumah ibubapa saya, beberapa orang tetamu menjenguk kami, berbual bertanyakan khabar. Saya tinggalkan barang-barang cenderamata untuk diberikan kepada saudara mara yang datang, dan pesan kirim salam kepada yang datang. Petang itu saya dan isteri serta anak-anak kembali kerumah kami di kuarters. Kami mengemaskan rumah dan berehat sehingga malam. Besok anak-anak akan bersekolah.

Keesokan hari saya telah datang bekerja kesekolah. Badan rasa sihat, tak perlu berehat lama, banyak kerja yang perlu disiapkan. walau bagaimanapun isteri saya mengambil cuti kerana keletihan.

Tidur dirumah masih tengial-ngial seperti masih berada di Tanah Suci.

Beberapa persoalan timbul difikiran saya,

Adakah saya perlu menanggalkan kepiah/ lebai putih dari kepala ?

Sepanjang berada di Tanah suci (kecuali dalam ihram) lebai putih sentiasa ada di atas kepala. Begitu juga serban sering dipakai semasa di Tanah Suci. Saya mengambil keputusan meneruskan pakaian ini dengan niat mengikut sunnah Rasulullah, rasa malu setelah 8 kali menziarahi makam Rasul, dengan memaklum kita cinta dan sayang Rasulullah, tapi satu sunnah baginda kita tidak ikut. (bila nak kahwin lebih dari satu kata nak ikut sunnah - bukan saya yang nak kahwin lebih satu, orang lain, dalam hal lain tak ikut), Memang rasa malu dan pelik juga orang muda macam saya nak pakai lebai dan serban, tapi itulah sunnah rasul yang dapat saya buat, nak sembahyang malam sampai bengkak kaki rasanya tak mampu, nak beri salam lebih dahulu dari orang lain, berat mulut. Saya pakai serban dengan baju t-shirt, isteri saya kata, abang pelik, saya kata, saya tak mau pakai baju ala-ala baju melayu lengan panjang, tidak selesa dan saya masih muda. Jadi sampai sekarang saya masih mnegenakan serban/kepiah/lebai putih dengan t-shirt, awal-awal dulu rasa janggal, sekarang ini dah jadi biasa. Datang kerja pakai songkok hitam.

Kenapa orang takut pakai lebai/kepiah/serban dan songkok ?, takut orang kata alim ?, takut orang kata warak ?, takut orang panggil ustaz ?, takut orang suruh baca doa ?.
Inilah soalan-soalan yang bermain difikiran saya, semua ketakutan tersebut telah saya atasi.

1. Takut orang kata alim, biar orang kata kita alim, dalam diam-diam kita menambah ilmu, saya memang alim, ada ijazah, ada sijil iktisas betullah saya alim. Ambil kesempatan yang ada untuk menambah ilmu.

2. Takut orang kata warak, biar orang kata kita warak, pada masa yang sama kita latih diri kita menjadi orang yang warak, jauhi dosa-dosa kecil, jauhi perkara syubahat, warak le kita.

3. Takut orang panggil ustaz. panggil saja ustaz, apa nak jadi masalah sangat, awak ustaz dalam bidang keusahawanan, awat keusahawanan bukan ilmu Islam ?.

4. Takut orang suruh baca doa, disekolah sudah tentu mereka tak suruh awak baca doa kerana mereka tahu awak bukan guru agama, ditempat kenduri sudah tentu mereka tak suruh awak baca doa sebab, mereka tahu awak bukan imam, tempat makan, takkan doa makan yang pendek awak takut nak sebut.

Syukur Alhamdulillah, ketakutan sedemikian tak ada dalam diri saya buat masa kini. Kalau disuruh baca doa, saya akan baca sekadar pengetahuan saya, kalau disuruh, meimami sembahyang, insya Allah, saya akan baca surah-surah pendek (maghrib dan isyak serta subuh), kalau disuruh sembelih binatang insya Allah saya ada sedikit pengalaman. Kalau disuruh mandikan mayat, maaf saya takut.

Kadang bila orang panggil saya ustaz, saya kata saya bukan ustaz (dalam kontek panggilan ustaz di masayarakat malaysia), saya bukan ustaz, panggil saya haji.

Hebat sangatkah suruh orang panggil awak haji.

Panggilan yang akan memperingati saya, supaya saya tidak melakukan maksiat, memandangkan saya telah menunaikan rukun Islam yang kelima, jika tak panggil saya haji, silap-silap saya lupa dan kembali lakukan maksiat. Mungkin saya akan ketawa kuat, mungkin saya bercerita bohong, bila orang panngil awak haji, barulah dalam hati dapat jawab, aku ini haji rupanya, sebagai seorang haji, aku kena berkelakuan baik, buat kerja dengan tekun dan jujur, memaafkan orang, (pun begitu saya terkeluar juga kata, saya tak akan maafkan sesiapa yang mengkhianati saya)

Sehingga hari ini saya terus berusaha keras untuk mengekalkan songkok/lebai/kepiah putih atas kepala serta pakai jubah hari Jumaat, banyak cabaran dan banyak suara-suara sumbang yang suruh saya tinggalkan benda-benda tersebut, dengan alasan-alasan yang tak munasabah. tetapkan imanmu haji.. kamu akan berjaya mempertahankan sunnah rasulullah.

sekian, wassalam.

No comments:

Post a Comment