Tuesday, March 15, 2011

5 – Minutes Islamic Executive Talk 11 (Perdagangan yang tak rugi)

Assalamualaikum wbt.

As Shaff: 10; Wahai orang yang beriman, mahukah aku tunjukkan suatu perdagangan yang mampu menyelamatkan kamu dari seksan yang pedih ?.

Saya tidak menasihatkan anda supaya berhenti mencari kekayaan dunia, malah saya sendiri ingin menjadi kaya harta didunia. Namun adakah ayat 10 surah As shaff suruh kita supaya tak cari kaya didunia ?.

Harta dunia boleh digunakan untuk jihad Fi Sabilillah, tanpa harta kita tak mampu menyediakan kekuatan persenjataan, tidak mampu membentuk pasukan tentera tetapi perlu diingat bahawa ada satu lagi perdagangan yang mampu selamatkan kita dari siksaan yang pedih, sudah tentu siksaan diakhirat yang dimaksudkan oleh Allah swt.
Kita teruskan perdagangan jual beli kerana perniagaan dan muamalah adalah sunnah Rasulullah, berniaga dengan jujur adalah sunnah Rasulullah, berniaga itu memenuhi keperluan manusia, ianya sebagai satu ibadat. Dalam perniagaan mungkin adakala untung dan adakala rugi, Allah janjikan satu perdagangan/perniagaan yang tidak akan rugi.

Iaitu kita berdagang dengan Iman dan jihad kejalan Allah. Kerana menurut Firman Allah AsShaff:11, Kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan kamu berjihad pada jalan Allah baik dengan harta mahupun jiwa, Itulah yang terbaik bagi kamu kalau kamu semua mengetahuinya.

Adakah kita dapat praktikan Iman dan Jihad dalam perniagaan kita didunia ?.

No comments:

Post a Comment