Thursday, April 14, 2011

PERNIAGAAN DALAM ISLAM - 15

Assalamualaikum wbt.

Sebagai orang biasa kita tidak membezakan antara usahawan dengan peniaga. Bagi mereka sama sahaja antara peniaga dann usahawan.
Pelajar sekolah telah diajar membezakan anatara usahawan dan peniaga, kerana ada cirri-ciri yang membezakan antara usahawan dengan peniaga.

Siapa peniaga ?
Orang yang beli barang kemudian jual barang dengan harga yang lebih tinggi. Keuntungan diperolehi dari perbezaan harga tadi. Jadi peniaga yang berniaga tidak akan mengalami kerugian.

Siapa Usahawan ?
Orang yang mengusahakan sesuatu produk yang belum ada kemudian menjualnya. Jadi usahawan ada dua kerja, yang pertama hasilkan produk, yang kedua jual produk.

Antara peniaga dan usahawan siapa yang akan lebih untung ?
Jawapannya ialah usahawan kerana, pertama jual dalam kuantiti yang besar, harga boleh dikenakan tinggi. Tetapi selalunya, usahawan letak harga borong yang lebih rendah.

Siapa yang banyak dapat pahala ?
Dari segi kebaikan, usahawan telah wujudkan produk untuk kesenangan masyarakat. Pahala hanya di ketahui oleh Allah, kita hanya berkira-kira sahaja.

Boleh ke peniaga bergelar usahawan ?
Jawapannya, boleh . Contoh, peniaga runcit akan bergelar usahawan jika dia Berjaya mengembangkan perniagaan runcitnya, dia tubuh cawangan di tempat lain atau ditempat sama. Beliau digelar usahawan dlam bidang peruncitan.

No comments:

Post a Comment