Friday, April 1, 2011

Mari kita setuju je lah fatwa poco-poco haram.


Assalamualaikum wbt.


Sesekali rasa pelik juga bila Mufti kontroversi berat sebelah dan berpolitik (bukan kata saya, kata bloger-bloger yang lain). Pelik sebab dalam hal yang orang ramai lihat sepatutnya di ‘fatwa’ haram rupa-rupanya tidak dan bila orang ramai rasa tidak haram rupanya haram.


Tak haram sebab kita suka, bukan agama suka, haram sebab kita tak suka bukan agama suka. Begitulah ragam manusia Islam di Malaysia dan lain-lain tempat.











Sebab apa jadi begitu ?.

Jawapan

1. Tak ada ilmu
2. Dah le tak ada ilmu. Ikut nafsu pula.

Yang lagi pelik, tak ada kesepakatan di kalangan Mufti, ikut negeri masing-masing, padahal di Malaysia yang kecil ini Melayunya sama je, baik Kedah ke, Kelate ke, Pahang ke, Ini menunjukkan “DASAR PECAH DAN PERINTAH” yang diada- adakan oleh penjajah dulu masih berkuat kuasa. Dengan cara tersebut, maka masyarakat Melayu jadi lemah. Bila Melayu lemah, Islam yang ada dalam dadanya pun dapat dilemahkan.Tambahkan perisa nafsu.

Maka soal poco-poco, soal terawih, soal imsak diperhebohkan.

Setuju je lah poco-poco tu haram. Negeri lain pun sama le tolong setujulah poco-poco tu haram. Cerdik pandai lain kata tak haram, kata harus saja, maka ini menambah pening kepala manusia yang duk sedia pening.

Haram lagi bagus, dapat kurangkan wanita-wanita berpoco-poco, pakai pakaian sukan yang menampakkan bentuk badan, tengok gambar ni. Bercampur lelaki dan perempuan, kalau pergi kursus itulah yang diajar dan dimasukkan dalam slot kursus.


Ini pun pelik Poco-poco boleh, Tai Chi boleh tapi kalau sebut senaman silat dalam slot kursus, mesti mereka akan beri tanggapan terlalu negative. Ada senaman silat yang cukup baik bagi wanita dan lelaki lanjut usia.

sekian. cari lah tarian inang ke zapin ke sebelum difatwa haram.

No comments:

Post a Comment