Thursday, April 7, 2011

PERNIAGAAN DALAM ISLAM - 14

Tak Ada Modal VS Tak Pandai urus Modal.

Modal adalah satu factor pengeluaran. Kalau tak ada modal bagaimana hendak berniaga. Saya pernah tulis. Kalau ada modal seringgit berniagalah cara seringgit.

Apa yang saya nak sampaikan ialah, mulakan perniagaan dari kecil-kecilan, seterusnya kembangkan. Belajar sedikit demi sedikit, bukan dilambakkan sekaligus, kita tak akan terdaya jika dilambakkan ilmu sekaligus. Begitulah dalam perniagaan kalau terus kita terjun kedalam perniagaan besar sekaligus, banyak selok belok dan ‘tipu daya’ dalam perniagaan yang belum dipelajari.

Kerap peniaga atau dikalangan usahawan yang mengeluh, kata mereka tak cukup modal. Betul ke tak cukup modal ? atau tak pandai urus modal. Bagaimana merancang buat perniagaan sebelum ini, kenapa tak fikir betul-betul, kalau dah tak cukup modal kenapa ceburi perniagaan itu ?.

Dalam perancangan perniagaan, kita telah rancang keperluan modal, dan sudah tentu kita ada modal semasa memulakan perniagaan dan ada modal untuk ‘rolling’ sekurang-kurangnya 1 tahun. Kenapa tiba-tiba ditengah jalan kata tak cukup modal ?

Saya tetap berpegang, modal seringgit berniagalah secara seringgit.

Kemungkinan anda silap buat belanjawan dalam rancangan perniagaan anda atau anda telah ‘salahguna wang perniagaan’ itu yang membuat anda mengeluh tak cukup modal.

Cuba check diri anda ?.

No comments:

Post a Comment