Tuesday, January 25, 2011

5 – Minutes Islamic Executive Talk – 4 (Price)

5- Minutes Islamic Executive Talk 4 (Price)

Assalamualaikum wbt.

Jika tuan/puan perasan yang saya bincangkan adalah konsep 4 P yang terdapat dalam buku-buku pengurusan, Product, Promotion, Price and Place. Ini adalah asas dalam perniagaan. Hari ini kita berbincang mengenai Price atau harga.

Anda boleh meletak kan harga sesuka hati anda, kalau anda mahu. Tetapi mahukan pembeli membeli produk anda dengan harga sedemikian ?.

Mereka akan membeli, jika kualiti produk memang ok, jenama memang ada kelas, tetapi kalau sebaliknya, berabuk atas rak le jawabnya.

Secara mudah anda boleh letak harga ikut harga ‘pendahulu Industri’ atau ikut jenama syarikat yang memang top, contoh sos cili, anda boleh ikut harga sos cili Maggi, tapi kena ingat adakah kualiti produk anda setara atau hampir setara atau hamper-hampir setara dengan sos cili maggi.

Sebagai jenama yang hendak bersaing dan hendak menembusi pasaran atau nak menguasai syer pasaran, anda selalunya kena mengalah sedikit dengan meletakan harga rendah sedikit dari harga produk yang top. Anda boleh guna kaedah ‘raih simpati’ pada harga yang anda letakkan. Adakah harga yang anda letak kepada produk anda dapat pulang modal, atau dapat untung yang boleh cover asset-aset anda dalam masa 3 tahun.

Kalau tidak, anda kena check kembali kos pengeluaran, dan kos overhead.

Kembali kepada harga. Dalam Islam harga yang diletakkan hendaklah tidak menindas pembeli, atau tidak meletak harga terlalu tinggi sehingga tidak logic dan margin untung terlalu tinggi walaupun dalam perniagaan ada persetujuan baru beli, tak suka jangan beli.

Sebagai pengeluar boleh meletakkan harga dengan mengambil kira kos per unit, dan harga tadi juga dapat cover asset sekurang-kurangnya 3 tahun. Kalau anda nak cover asset dalam 1 tahun, pasti harga yang diletakkan adalah menjadi tinggi. Ingat perniagaan adalah tolong-menolong. Dan peniaga yang jujur dan amanah akan bersama para nabi dan shuhada di akhirat nanti.

Soalan : Kenapa nak letak harga tiru harga produk syarikat lain.
Jawapan : Meniru adalah kaedah mudah untuk letakkan harga, jika anda letak harga melebihi harga jenama yang sudah popular, pengguna akan menilai, walaupun kualiti produk anda ok, tetapi anda akan kalah dari segi saingan jenama dan gahnya jenama popular, tunggulah hingga produk anda juga popular (tidak cukup dengan popular sahaja) dan diyakini, stabil, maka itu adalah giliran anda menentukan harga produk anda. Kaedah menetukan harga dan cara kira. sila rujuk buku.

No comments:

Post a Comment