Tuesday, January 18, 2011

5 – Minutes Islamic Executive Talk – 3 (Promotion)

Assalamualaikum wbt.

Promotion

Kita perlu mempamerkan barangan keluaran syarikat, atau barangan yang dijual oleh perniagaan kita. Bagaimana orang nak beli kalau mereka tak tahu apa yang kita jual. Jadi kita kena secara ‘agresif’ memaklumkan kepada bakal pengguna atau bakal pembeli supaya kenal dengan produk kita.

Mungkin kita tidak mampu untuk mengiklankan di TV, kerana kosnya yang tinggi, tapi kita boleh iklankan dengan membuat cetakan pamphlet,ia lebih murah.



Dimana ada, apa saja aktiviti kita hadirkan diri untuk memperkenalkan produk kita. Sekurang-kurangnya telah ada orang tahu tentang produk kita. Usaha awal hendaklah dibuat dengan agresif jika anda ingin maju dalam perniagaan. Atau kalau anda mahu mendapat pulangan modal dengan cepat.

Iklan di Radio lebih murah, kerana ada pakej tertentu untuk peniaga kecil buat promosi. Ambillah peluang ini untuk keudara, pengguna lebih yakin bila anda berani mengiklankan perniagaan anda di radio. Mungkin jika anda secara live di radio, mereka boleh bertanya tentang produk secara terus.

Anda harus berkeyakinan dalam menerangkan produk anda, kalau anda sendiri tidak yakin tentang produk anda, bagaimana orang lain akan yakin.

Mengambil peluang semasa sesuatu ekspo atau pameran atau ketika sesuatu majlis adalah antara tempat yang baik untuk memperkenalkan produk anda, testimony dari mereka yang telah menggunakan produk anda amat perlu.

Pengiklanan yang kita laksanakan jangan ada unsur-unsur penipuan, menyembunyikan fakta, menyembunyikan kesan-kesan tidak baik akibat penggunaan produk kita dan satu lagi jangan kita 'haramkan' pengiklanan kita dengan menggunakan model-model yang mendedahkan aurat, jangan kita eksploitasikan wanita dalam mengiklankan produk kita.

Soalan : Bagaimana nak keudara di radio ?

Jawapan : Kita kena berani buka mulut untuk bertanya dan berani masuk kemana-mana tempat berpagar dan berpengawal. Jika kita nampak kawasan berpagar, kita terus kata ini kawasan tak boleh masuk, kita belum Tanya pengawal, boleh masuk atau tidak. Balik nanti, singgah di RTM, Tanya pengawal, minta kebenaran masuk, kata nak buat iklan,

Buat-buat Tanya, sebagai orang yang ramah, dengan siapa nak jumpa, Tanya saja setiap orang yang anda jumpa, anda akan dapat lebih maklumat dari yang anda jangka kan, hulur le sample produk, mereka ini akan mengiklankan untuk anda tanpa disuruh.

No comments:

Post a Comment