Tuesday, January 11, 2011

5 – Minutes Islamic Executive Talk 2 ( Products)


Assalamualaikum wbt.

Products

Kebiasaannya produk baru lambat ‘mesra’ dipasaran. Mungkin kerana, produk itu sendiri atau kerana gerak promosi.

Produk yang kita keluarkan adalah produk syok sendiri tanpa sebarang kajian pasaran. Kita keluarkan kerana kita ‘rasa’ orang akan suka produk tersebut, hanya bersandarkan kepada firasat ‘kita rasa’. Tapi hakikatnya orang lain ridak rasa seperti yang kita rasa kerana mungkin tempat berbeza, masa berbeza, citarasa berbeza, kekukuhan ekonomi berbeza, barang pengganti banyak, menyebabkan produk kita lambar mesra dipasaran.

Sebagai satu contoh, kita rasa minuman air asam boleh dijual dipasaran, maka kita tin kan air asam, tetapi hampir setahun dipasaran masih belum mendapat sambutan. Kenapa?

Lihat kepada Produk.

Kesesuai produk, khasiat produk, citarasa masyarakat, adakah produk kita telah memenuhi keperluan sesuatu produk, seperti yang saya kata kan tadi. Atau dijual ditempat yang betul pada masa yang betul.

Adakah produk kita dikeluarkan berdasarkan produk atau berdasarkan pengguna. Kalau berdasarkan produk, bermakna kita tetap dan nekad dengan produk tersebut, tanpa sebarang perubahan ,

Jikalau berdasarkan pengguna, bermakna produk kita mesra pengguna, kita akan mengikut kehendak pengguna.

Selalunya kita kena keluarkan produk yang disukai oleh pengguna, bukan disukai oleh kita, jadi kajian pasaran perlu dilakukan supaya ia menepati keperluan, kehendak dan citarasa pengguna.

Tetapi kita tidak akan mampu mengeluarkan produk yang betul-betul menepati kehendak semua pengguna, kita kena kategorikan pasaran, atau golongan sasar, demografi – orang kampong , orang Bandar, remaja, dewasa. Secara kategori pasaran , produk kita ‘hampir’ memenuhi citarasa pengguna.

Satu perkara yang saya nak ingatkan bahawa produk yang kita keluarkan mestilah produk yang halal pada syarak, bukan halal pada pandangan mata kita, halal pada syarak meliputi, dari bahan, dari modal, cara penyediaan, pembayaran gaji, upah dan mematuhi peraturan negara.

Soalan : Bagaimana dengan pelanggan adalah raja
Jawapan : Kita cuba memenuhi segala keperluan dan kehendaknya dengan harapan mereka akan setia kepada produk kita, kita tak boleh lari dari mengeluarkan produk sebagaimana dikehendaki oleh mereka, kajian dan maklumbalas daro pelanggan melalui peniaga atau borang soal selidik boleh dilakukan, atau kita mengupah consultant membuat kajian untuk kita, upahnya jangan tanya le !!

No comments:

Post a Comment