Sunday, May 23, 2010

Sekolah keempat -3

Sekolah Keempat (apa dia dan mana rahmat terselindung) – 3

Assalamualaikum wbt.

Jika anda baca artikel saya yang lain, saya ada menyatakan yang saya akan belajar Quran, mencari guru Quran.

Persekolah tamat pada pukul 2.40 ptg, selalunya saya akan balik kerumah pukul 4.00ptg, tak ada kerja apa nak buat dirumah. Tengahari makan dadah dikantin, malam makan roti saja (diet). Petang layan internet sikit, kemudian balik rumah.

Awal-awal dulu study Prinsip Perakaunan, bahagian catatan jurnal, lejar , imbangan duga dan sebagainya. Sekarang ini bila masuk bab belanjawan tunai, perakaunan kos, tak susah sangat.

Sementara menunggu malam sempat saya baca Quran dan ulangkaji Quran sikit. Bulan Januari dahulu saya sering ke Masjid sekitar Kulim mendengar ceramah agama dan bacaan Kitab. Dan akhir sekali saya telah mendapat guru untuk mengajar tajwid . (sila ikuti Program Realiti Bloger – Mencari Qari Senja dan Lebai Hj ) dalam blog ini juga.

Jadi, rutin seharian saya pada hari Ahad hingga Rabu adalah seperti berikut, 7.30 – 4.00 ptg – sekolah, 4.00 – 7.00 ulangkaji, 7.00 – 10.00 kuliah agama dan mengaji Quran.

Rahmat dan anugerah Allah tidak terkira dan selalunya kita tidak sedar kalau tak muhasabah diri. Saya mohon murah rezeki, maka Allah beri anak saya dijaga oleh tok mereka sendiri. Allah beri saya sihat sepanjang masa walau demam sekali dua. Demam atau sakit untuk membuat kita ingat kepada Allah.

Saya ditukarkan ke SMT Kulim kerana Allah nak pertemukan saya dengan guru Quran yang mana telah lama saya berhajat nak mengaji tajwid. Kalau dulu saya dengan kuliah Ustaz Ramli sahaja, di Kulim saya dapat dengar kuliah 4 kali seminggu dari berbagai Ustaz dan Tok Guru. Dan yang paling baik nya isteri saya sentiasa mengharap saya pulang. (adakah saya berharap nak pulang?)

Bersambung....

No comments:

Post a Comment