Sunday, May 16, 2010

Guru oh guru (maafkan saya guru kerana berdendam dengan mu) - 3

Assalamualaikum wbt


Pernahkah anda berdendam dengan guru anda ?. Jika anda tak pernah berdendam dengan guru anda, memang anda seorang yang baik.

Tidak seperti saya yang pernah berdendam dengan guru., walaupun sudah beberapa kali saya katakan kepada diri saya yang saya telah memaafkan guru-guru tersebut, walaupun bukan hak saya memaafkan guru, saya yang sepatutnya memohon maaf dari guru, guru tak perlu mohon kemaafan dari muridnya, kerana setiap yang dilakukan adalah ‘kaedah pengajaran’.

Kisah 1.

Biar saya ceritakan supaya ia menjadi iktibar kepada semua guru. Kisah ini telah lama berlalu, semasa saya dalam darjah tiga. Kawan saya menggosok kepala paku picit (paku tekan) sehingga panas dan men’cop’ di betis kanan saya, berparut sehingga sekarang. Lalu saya marah dan hendak memukul kawan saya, namun guru hanya nampak saya mengejar kawan saya, dia tidak nampak kesan melepuh dibetis saya dan dia tak tengokpun walau saya ceritakan perkara sebenar. Yang peliknya dia suruh saya minta maaf kepada kawan saya. Saya tidak minta maaf, nampaklah saya degil. Hakikat sebenar , kenapa saya yang kena minta maaf, kaki saya berparut sehingga sekarang !.

Guru-guru, mari kita periksa habis-habis , apa yang sebenar berlaku sebelum kita mengambil tindakan (terutama menghukum) keatas pelajar kita, bimbang kita mengambil keputusan yang salah dan pelajar terinanya seperti saya akan terus berdendam.

Saya katakan saya tak mahu berdendam dan maafkan guru tersebut namun setiap kali hari guru saya teringatkan kisah ini.

Kawan saya tersebut, terpaksa di ‘tebus’ oleh bapanya kerana kes rasuah.
Yang peliknya saya boleh maafkan kawan saya tanpa ungkit-ungkit lagi, walau parut masih jelas, tapi guru tersebut saya teringat setiap kali hari guru.

Kisah 2.

Semasa saya darjah 4, dalam satu peperiksaan , soalan peperiksaan tidak cukup, dan saya dikehendaki berkogsi dengan seorang kawan saya yang pandai. Saya diarah rapatkan meja. Guru berkata jika markah saya sama dengan kawan saya bererti saya yang meniru. Tidak berkata jika markah kawan saya sama dengan saya beerti kawan saya yang meniru. Mengapa kata saya yang meniru?, apa saya ini seorang yang kaki tiru?, ada rekod meniru sebelum ini?, No body know this story, because i keep deeper in my heart. But i you read my story in this blog you will find it somewhere. Syukurlah markah saya lebih teruk dari markah kawan saya itu. Saya membuktikan kejujuran dengan penuh dendam sehingga kini.

Guru inipun saya sudah maafkan, walaupun bukan hak saya memaafkan guru, saya yang sepatutnya memohon maaf dari guru, guru tak perlu mohon kemaafan dari muridnya, kerana setiap yang dilakukan adalah ‘kaedah pengajaran’.

Walaupun berkali-kali saya meyakinkan diri saya yang saya sudah memaafkan guru tersebut, namun setiap kali hari guru, atau mengawas peperiksaan saya akan teringatkan kisah ini. Dan saya amat berhati-hati supaya pelajar tidak menyimpan dendam seperti ini.

Guru-guru, mari kita ambil iktibar, jangan pandang sebelah mata setiap pelajar kita, bodoh, pandai jangan di bandingkan antara pelajar kita, walau seorang dapat no 1 dan seorang lagi dapat no 35. Saya selalu ulang kira berkali-kali kertas soalan peperiksaan, takut tak cukup, walaupun bilangan pelajar sekadar 19 orang. Kerana kesan pedih jangka panjang, dendam akan berterusan.

Guru-guru jangan keluarkan kata-kata yang bukan-bukan, terutama berkaitan bodoh pandai, busuk ke wangi ke, atau berkaitan fizikal seseorang pelajar, kita sedap kata, pelajar memendam rasa.

Kawan saya ini bekerja sebagai tentera darat. Saya tidak marahkan kawan saya, kerana bukan salahnya.

Guru tersebut diatas, saya mohon maaf kerana berdendam dengan mu. Semoga terhakis semua yang terpahat dalam hati saya, supaya tiada dendam antara saya dengan guru, semua yang diberikan membentuk diri saya dan mengubah diri saya kepada lebih baik dan berhati-hati.

Sekian, Selamat Hari Guru.

No comments:

Post a Comment