Sunday, May 23, 2010

Guru oh guru (lesen mengajar) - 6

Assalamualaikum wbt.

Saya bercadang menulis komen tidak bersetuju dengan cadangan awal supaya semua guru diwajibkan mendapatkan “Lesen mengajar” atau dulu dipanggil permit mengajar. Belum sempat saya tulis . TPM merangkap menteri palajaran kata kita tak perlu benda tu dan tak praktikal dinegara Malaysia.

Saya Cuma nak tanya siapa yang bisik ke telinga KPPM atau terus bisik ketelinga Menteri suruh buat lesen mengajar. Atau ada niat tertentu yang bertujuan menyekat seseorang yang mereka tidak suka supaya orang yang mereka tak suka tak boleh mengajar, yang mengajar disekolah adalah orang yang mereka suka sahaja.

Tuan/puan kena ingat, guru adalah seorang pejuang, lebih tinggi martabatnya berbanding dengan tentera yang tak tidur tak lena disempadan negara. Negara kita merdeka kerana peranan yang dimainkan oleh guru, Malah cetusan awal kebangkitan semangat kemerdekaan adalah dari guru yang pakai ‘lebai’, walaupun dinafikan dalam sejarah negara kita.

Jika lesen diberikan kenalah duduk ujian (sudah tentu ujian selain dari peperiksaan di universiti atau dimaktab atau seperti PTK), entah-entah BTN yang buat soalan ujian tersebut.

Oleh kerana dah dihentikan cadangan tersebut, saya pun tak mau komen lagi.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment