Sunday, May 23, 2010

Sekolah keempat -1

Sekolah keempat (mana gred hakiki) - 1

Assalamualaikum wbt.

Saya akan mula menulis dalam episod ‘Sekolah Keempat’ dalam blog ini untuk berkongsi pengalaman dan rujukan masa hadapan.Saya akan catatkan peristiwa-peristiwa penting atau apa saja yang terasa hendak dikongsi bersama sesiapa sahaja yang melayari blog saya. Seperti biasa saya tidak akan edit catatan saya, salah ejaan, salah ayat , ayat tak kena, tak sedap namun saya akan berusaha bersungguh-sungguh supaya tak menyinggung perasaan mana-mana orang, kalau ada yang tersinggung atau seakan dengannya, saya minta maaf awal-awal.

Ini adalah sekolah keempat semenjak saya dilantik menjadi Guru tetap , dua buah sekolah semasa menjadi GSTT. Sebahagian kisah bagaimana saya mula menjadi guru telah diceritakan dalam episod STEP 2003-2009.

Setelah Sekolah Menengah Teknik Pendang di naiktaraf (jangan kata ditutup, nanti kena marah), saya adalah guru yang paling akhir dipindahkan ke sekolah, mereka lupa akan saya perlu dipindahkan. Saya telah bersedia dari segi mental walau hendak ditempatkan dimana-mana, namun saya maklum juga lokasi tetap anak isteri saya supaya menjadi asas pertimbangan mereka. Saya juga tahu saya akan ditempatkan dimana. Saya sudah survey jalan pintas terdekat untuk kelokasi tersebut. Saya telah membuat pengiraan kadar minyak, kadar sewa rumah dan lain-lain kos yang akan terbit implikasi dari pertukaran tersebut, atau saya tinggal berasingan dirumah saya di Amanjaya, SP.

Perasaan berbaur, kerana inilah kali pertama kena ‘berpisah’ dengan anak serta isteri, sebelum ini, tak pernah. PPD Padang Terap nak tarik saya jadi Penolong Bidang Teknik dan Vokasional, Tn PPD Pendang kata, jadi cikgu disekolah lagi baik. Last sekali saya datang kesekolah, walau jauh.

Cikgu ditukar sebagai Guru Penolong, bukan Guru Penolong Kanan Pentadbiran, kata seorang pegawai di BPTV, pergi lapor diri segera, walau surat belum dapat. Sayapun datang lapor diri. Jangan perasan bahawa gred hakiki DG44 anda boleh kekal, bila anda bertukar sekolah. Gred tak laku !. Tapi tak apa, cikgu akan dilantik semula sebagai Penolong Kanan Pentadbiran DG 44 hakiki apabila PK Pentadbiran bertukar kesekolah baru sehari dua lagi.

Sesekali fikir jadi guru penolong pun best, tak payah fikir banyak, dua kali fikir bolehkah saya jadi guru penolong kerana sejak bertugas tahun 1995, saya bermula dengan Penyelaras kokurikulum, kemudian ketua bidang, kemudian PK HEM seterusnya PKP.

Dilatih sebagai orang yang dihormati, duduk dibaris VIP, makan dimeja VIP, di sapa sebagai ketua, dihormat masyarakat sebagai pemimpin, tiba-tiba jadi guru penolong, tentu ada yang tak kena, kata orang. (susah nak tune kembali sebagai biasa walaupun saya sedari ini duniawi sahaja), namun akhir –akhir ini saya mula rasa, saya sudah boleh terima walau ditukar sebagai guru biasa.

Bersambung.....

No comments:

Post a Comment