Wednesday, May 12, 2010

Guru oh Guru (kau pembina negara bangsa) - 1

Assalamualaikum wbt.

Guru Pembina Negara Bangsa

Setakat mana guru telah membina Negara ?
Setakat mana guru telah membina bangsa ?

Artikel saya berkisar dalam konteks pelajar dan guru.

Guru bertemu dan berinteraksi dengan pelajar tidak sampai 8 jam dalam sehari. Selebihnya pelajar akan berada bersama persekitaran yang tidak membina, persekitaran yang lebih banyak membawa kepada masalah social kerana persekitaran yang asalnya memang sesuai dengan kehidupan masa kini tetapi manafaat yang banyak dipinggirkan oleh pelajar.

Pelajar meminggirkan manfaat yang banyak kerana terikut-ikut dengan kawan-kawannya yang menolak manfaat persekitaran, kawan-kawannya yang menolak manfaat persekitaran adalah kerana terpenyaruh dengan kawan-kawan yang lain. Timbul persoalan siapa yang sebenarnya memulakan pengaruh menolak manfaat persekitaran.

Kawan-kawan adalah komuniti yang membentuk budaya masa kini. Wujudnya budaya masakini kerana budaya tersebut dipelopori atau cuba dikembangkan oleh segelintir ‘pencipta budaya’. Siapa itu ‘pencipta budaya’ ?. Radio, TV, pengiklan (pereka iklan), penerbit , pengarah filem atau drama, penulis buku., penceramah dan juga guru.. Guru adalah manusia yang kurang berjaya mencipta budaya. Budaya membaca yang hendak diterap dan ditanam dalam diri pelajar masih tidak berjaya, kerana rakyat Malaysia hanya membaca berapa buah buku dalam setahun ?.

Negara bangsa yang dibentuk hari ini hanya segelintir hasil acuan guru.
Saya bandingkan dengan “ Matlamat dan dasar yang dihasratkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dalam membina Negara bangsa adalah untuk memastikan setiap pelajar memiliki jati diri yang kukuh, patriotic, berpegang teguh kepada ajaran agama dan nilai moral, hidup sebagai sebuah masyarakat yang penyayang, demokratik, liberal, bertolak ansur, berfikiran dan berbudaya saintifik serta bersatu padu,”

Namun usaha guru tidak boleh diberhentikan, kerana nasihat guru hari ini mungkin akan di teringat oleh pelajarnya dihujung usia.

Budaya masa kini dizaman yang canggih, dan pelajar dikira tidak mengikut budaya masakini jika;
1. Tidak memiliki telefon bimbit
2. Tidak ada boyfriend/girlfriend
3. Tidak mendedahkan aurat baik lelaki atau perempuan
4. Tidak membuka akaun dalam facebook.

Telefon bimbit amat bermanafaat kerana ia ada berbagai fungsi, namun seperti saya tulis dalam perenggan sebelumnya, menolak manafaat menyebabkan wujud berbagai gejala negative. (walaupun tidak banyak). Ada pekeliling yang membenarkan penggunaan telefon bimbit disekolah, sudah tentu terhasilnya pekeliling tersebut hasil pemikiran segelintir manusia yang taraf sosialnya lebih tinggi, mereka memikirkan manfaat yang akan digunakan oleh pelajar, namun mereka lupa memikirkan masalah yang akan timbul, jika manafaat lebih kecil berbanding masalah, kita jangan laksanakan perkara tersebut.

Syukurlah ada pula pekeliling yang membatalkan kebenaran tersebut, guru amat faham dengan kesan penggunaan telefon bimbit diluar kawalan ibubapa., kesannya akan membawa kepada kerosakan bangsa. Guru hanya mampu mengawal didalam kawasan sekolah, diluar sekolah pelajar sudah tidak heran dengan guru-gurunya, jika pelajar sudah tidak heran dengan guru-guru, buat apa guru nak herankan pelajar tersebut !, tambahan jika ibubapa pula sering menyebelahi anak-anak mereka.

Pelajar sentiasa menyeludup masuk telefon bimbit kekawasan sekolah dan asrama, guru tidak mempunyai masa untuk memeriksa setiap diri pelajar, kesannya …

Mula-mula dia SMS dengan kawan sejantina, kemudian SMS dengan berlainan jantina, kemudian melayan SMS pancing/umpan/ ayat seseorang yang belum dikenali, akhir sekali terjadi ‘Cinta SMS’ vs ‘Cinta Monyet’.

Tak ada boyfriend/girlfriend

Fenomena luar biasa dalam Masyarakat Islam yang kini menjadi biasa kepada bangsa yang akan membentuk negara bangsa. Semua filem baik drama minggu ini, drama swasta, drama spectra, drama Latin, drama Cina, Drama Sonata Korea, Taiwan, Indonesia, Malaysia mempromosikan supaya remaja mesti ada boyfriend/girlfriend, yang guru disekolah menghalang apakah sebabnya ?.

Betapa lekehnya remaja yang tak ada kawan istimewa.

Ibu, bapa
Siapa yang punya anak bilang sama aku
Aku yang amat malu
Pada teman-teman
Kerana hanya diriku yang tak laku-laku... woo, oo, ooo. Lagu yang merendahkan remaja yang tak ada girlfriend/ boyfriend.

Pengaruh luaran amat hebat , menenggelamkan nasihat guru jauh lebih dalam berbanding dasar lautan Pasifik, atlantik. Maka berpacaranlah remaja mengikut acuan korea, China, Taiwan, latin, Jepun, Melayu, Hindustan, Pakistan, Tanjung Rambutan.

Pakaian mendedah Aurat.

Baik lelaki atau perempuan semuanya cuba mendedahkan aurat dengan harapan agar dia nampak lawa. Jangan fikir dedah aurat hanya kepada mereka yang tak menutup rambut.

Cuba anda pergi ke Pekan Kuala Nerang, di Negeri Kedah. Buat bancian, berapa ramai remaja perempuan yang tidak bertudung, bertudung dan memakai t-shirt lengan pendek, bertudung, memakai t shirt lengan pendek dan seluar jeans. Jangan kira pelajar sekolah yang memakai track suit.

Kawan pakai seluar, adakah cocok seorang kita memakai baju kurung berjalan bersama mereka ?.

Seorang ulamak Iran (saya tak pasti Syiah atau ASWJ) telah mengeluarkan fatwa yang mengatakan punca gempa bumi adalah kerana wanita mendedah aurat (membuka bahagian dada). Maka ramailah wanita Amerika membuat bantahan. Saya tidak hairan jika SIS dan wanita Amerika membuat bantahan kerana mereka bukan Islam, yang saya hairan jika orang Islam turut beri sokongan moral dalam blog mereka.

Jangan anggap lelaki tidak mendedah aurat, (sensitif- pemain sukan banyak mengenakan seluar pendek, hatta si pe tomoi pakai seluar pendek. Dedah lengan, dedah lutut, oleh kerana lelaki yang dedah aurat, masyarakat tidak memperdulikannya.


Membuka akaun facebook.

Facebook adalah laman sosial, kini manusia tidak malulagi untuk mempamerkan aksi masing-masing untuk tontonan masyarakat dunia, saya yang berprinsip pun terjebak dengan facebook, yang saya kira tidak menguntungkan apa-apa, sekadar lagha sahaja. Dulu kita marah jika diri kita ditangkap gambar tanpa kebenaran. Kini tanpa kira sedar, wajah kita terpampang dalam facebook dan rasa malu tersebut hilang begitu sahaja. (malu adalah petunjuk martabat iman.)

Para pelajar berlumba-lumba meletakkan wajah difacebook dengan harapan dapat dikenali oleh rakan-rakan lama dan rakan-rakan baru !, siapa rakan baru jika bukan dari jantina yang sama ?.

Artikel saya adalah taip terus tanpa edit, banyak kelemahan dari segi bahasa dan idea, ambil mana yang baik.

Guru –guru tidak mampu untuk membina negara bangsa jika kepimpinan yang menggubal dasar meluluskan pengajian seks disekolah, menggalakkan pelajar perempuan bermain bola sepak, menubuhkan pasukan sorak, masuk pertandingan menari (tidak termasuk tarian kebudayaan yang mengenakan pakaian sopan), mengadakan program realiti mencari cinta, gadis melayu, mengubah hukum kepada kutip sampah atau cuci longkang, mereka yang berpangkat bersalam dengan bukan muhrim.

Membina negara bangsa yang bagaimana yang hendak kita capai, bangsa 1Malaysia yang hebat dalam meningkatkan statistik anak luar nikah, bilangan buang bayi, statistik mat rempit, bilangan bangsa yang sentiasa bertaruh ketika perlawanan bola sepak, kerana bertaruh adalah judi kategori ’halal’.

Atau kita hendak bina bangsa yang gila glemer dalam semua hal, glemer seperti Raja SMS, Membina bangsa yang bilangan murtad dan tak percaya agama semakin meningkat. Negera bangsa yang anak bangsa (pelajar ) boleh beri wang kepada guru setiap kali musim peperiksaan, sebagai tanda prihatin dan kasihkan guru.

Selamat Hari Guru, guru jangan putus asa dalam mendidik, jika hari ini pelajar tak dengan nasihat, mingkin esok, lusa, tulat, tunggin... Cuma jangan nyawa dihalqum baru nak sedar nasihat guru.

Selamat Hari Guru..

Sekian terima kasih.