Sunday, May 23, 2010

Judi bola, judi papan tikam, main guli

Assalamualaikum wbt.

Rasa tak puas hati lagi, selagi tak kata, Saya Anti Judi. Saya benci judi, saya benci undang undang yang meluluskan judi. Kepada orang yang berjudi mungkin saya bagi peluang, kerana i, mereka jahil ii. Mereka belum sampai masa bertaubat.

Tuan/puan jangan kata dinegara majmuk seperti Malaysia sukar untuk tidak menghalalkan judi atau senang kata Undang-undang Islam serta Hudud tak boleh dilaksanakan. Kalau anda kata sedemikian maka gugurlah akidah Islam anda, cepat bertaubat. Allah bersifat maha mengetahui dan Islam adalah untuk sepanjang zaman, jadi takkan Allah tidak tahu akan wujud zaman moden selepas wafat Rasullullah saw. Kalau kita anggap Allah tidak tahu, sudah tentu kita menafikan sifat Maha Mengetahui Allah swt.

Flash back.

Mungkin ramai kawan-kawan sebaya saya atau dalam lingkungan umur saya (cikgu ni umur berapa ?) pernah melalui pengalaman judi tanpa disedari.

1. Entah kenapa setiap kali bulan Ramaddan akan keluar ‘papan tikam’ dikedai runcit milik orang Islam di Negara Islam Malaysia. Papan tikam – kepada yang tak tahu apa itu papan tikam atau mungkin tempat anda disebut nama lain. Papan tikam ialah deretan kertas kecil yang dilipat supaya tak nampak kandungan yang tertulis didalamnya yang dilekatkan dengan gam pada sekeping kertas seperti manila kad. Gambar hadiah ada terpampang pada bahagian atas kertas manila kad tersebut. Tikam dengan harga 10 sen. Bayar 10 sen untuk dapat kebenaran cabut kertas kecil. Dengan mencabut kertas kecil tadi, kemudian kita buka kertas kecil tadi untuk melihat apa kandungan hadiahnya. Jika no sekian, hadiahnya sekian, dan kebanyakannnya nombor yang ada dalam kertas kecil tersebut tidak diperuntukkan hadiah. Hampa!. Nampak macam main-main sahaja, tapi rupanya judi. Takrif judi ?

Sempatlah dua tiga kali cabut papan tikam, setelah kena pulas telinga dengan ayah saya, tidak lagi berjudi hingga sekarang , Insya Allah sehingga mati.

Main guli adakah judi ?

Saya tak pernah main guli bank , main biji getah ganti guli ada la.

2. Entah kenapa juga setiap kali bulan Ramaddan ada saja orang nak main daun terup.(kawan-kawan saya dulu). Bertaruh pula. Oleh kerana saya dah kena pulas telinga sebab papan tikam, maka daun terup sehingga kini saya tak kenal, walaupun cikgu matematik ajar kebarangkalian menggunakan daun terup. Tak ada kaedah lain ke nak ajar kebarangkalian selain guna daun terup ?. Bahaya ooo, budak guna ilmu daun terup untuk berjudi, sapa yang ajar.... tanggung ...

Pesanan kepada guru-guru matematik dibawah pentadbiran saya, sila guna cara lain untuk menerangkan kebarangkalian, mulai hari ini saya tak mahu berkongsi tanggungjawab jika anda menggunakan daun terup untuk menerangkan kebarangkalian.

Sekian terima kasih.

No comments:

Post a Comment