Sunday, May 23, 2010

Sekolah keempat -2

Sekolah Keempat (ada rahmat terselindung) - 2
Assalamualaikum wbt.

Setiap kali lepas sembahyang saya berdoa, yang banyak saya doa ialah murah rezeki dan kesihatan yang baik, malah solat-solat hajat saya dikhususkan untuk itu. Saya tak dapat permohonan untuk menjadi pensyarah Kolej Matrikulasi, saya tak dapat tukar ke PPD, saya tak dapat guru tingkatan 6 (belum dapat- masih menaruh harapan), hai... solat hajat tak makbul ke ?. Doa tak makbul ke ?. Salah sebut dalam doa ke ?.

Saya mula bertugas di sekolah keempat mulai 16 Jan 2010 setelah menyelesaikan sebahagian besar urusan tutup SMT Pendang. Lapor diri awal lagi, datang bertugas lambat sikit, Pengetua sudah beri kebenaran.

Seperti biasa saya diperkenalkan dalam perhimpunan, dan cuba mengenali guru seramai 123 orang berbanding sekolah lama saya dahulu 60 orang. Insya Allah lama kelamaan akan ingat semua walau sekali-sekala akan tersilap panggil.

Saya tinggal dikuarters sekolah saya, anak-anak dan isteri saya ditinggalkan di rumah warden di sekolah isteri saya bertugas. Beberapa masalah telah selesai, anak-anak Insya Allah akan selamat, rumah akan selamat. Sekolah anak-anak hanya 1 km sahaja, Ibu Mertua saya pula ofer nak jaga 3 anak kecil saya, senang banyak, Alhamdulillah.

Saya akan bortolak ke sekolah pada hari Sabtu, sebelum maghrib kalau saya tak kekebun sebelah petang, atau lewat lepas Isyak kalau saya ke kebun sebelah petang atau selesaikan urusan keluarga sebelah petang. Sebelum saya bertolak saya akan minta semua anak dan isteri supaya memeluk saya, sesuatu yang luar dari kebiasaan dalam rumah saya.

Jarak dari rumah ke sekolah adalah lebih kurang 120 km. Dari KN melalui Sg Tiang, Gajah Puteh, Kalai, Bukit Selambau, Kuala Ketil, Sg Karangan, masuk ke BKE keluar dekat Paya Besar, lalu sebelah Taman Selasih, masuk jalan Junjong belok kiri sampai sekolah, terus keatas bukit, sebelah surau.

Dirumah tadi riuh rendah dengan anak-anak, sampai dirumah sini, sunyi sepi. Saya tidak mahu ambil sebarang risiko untuk bertolak pada hari Ahad, kerana perlu bangun awal dan mesti bertolak sebelum pukul 5.00 pagi, kalau tidak tak sampai 7.30 pagi.

Baru-baru ini kawan-kawan saya yang jadi pensyarah di Kolej Matrikulasi teknikal Pendang dapat surat tawaran sebagai pensyarah, ingatkan nak dapat lantikan DG48 terus , rupanya DG44 hakiki sahaja.

Pada hari Khamis saya akan berkemas awal, semalam dah basuh pakaian, jemur dan kemas rumah. Masuk waktu Zuhur saya akan sembahyang zuhur, Tapat 2.40 ptg saya punch card dan terus mamandu pulang. Kadang saya singgah di Bukit Choras, balik tengok ibu bapa saya, singgah makan nasi dulu. Tengok tok saya yang dah usia nyanyuk, tapi surah waqiah boleh hafal, dulu dia mengajar Quran dan saya serta ramai orang kampung baik sebaya, tua drpd saya dan yang muda dari saya belajar Quran dengannya. Tok Wan (allahyarham) saya juga guru Quran.

Bersambung....

No comments:

Post a Comment