Sunday, May 16, 2010

Guru oh guru (maafkan saya wahai murid kerana tindakan saya) - 4

Assalamualaikum wbt

Dalam posting lepas, saya cerita kisah dendam saya kepada guru, mungkin juga tindakan saya menyebabkan pelajar saya mendendami saya. Terlebih dahulu saya mohon maaf mungkin tindakan saya menyebabkan anda berdendam kepada saya sehingga kini.

Kisah 1.

Sebagai guru pengurusan ladang, saya sering mengerahkan pelajar asrama (semua pelajat tinggal di asrama) ‘berbakti kepada sekolah’, sebelah petang selalunya mereka tidur saja diasrama, lalu saya mengerahkan mereka membuka ladang sawit dengan menggunakan tenaga 4 kerat, berbekalkan parang dan canggkul sahaja, suara saya yang kuat memberi arahan mungkin menggentarkan mereka, tambahan saya adalah PK HEM dan Guru Silat lagi tu. Dan/Maka tidak hairanlah mereka memanggil saya “Tombak” .

Pelajar-pelajar ini juga saya kerahkan supaya ambil tombak dan tombak kelapa sawit, mengikut giliran kelas masing-masing. Namun yang positifnya mereka juga menganugerahkan “Bapa Pengurusan Ladang Sekolah” kepada saya.

Pelajar sekelian saya mohon maaf dari kamu semua kalau arahan saya supaya kamu berbakti kepada sekolah menyebabkan anda semua marah kepada saya dan berdendam kepada saya.

Hasil kelapa sawit sekolah dimasukkan kedalam akaun sekolah sebelum diarahkan masuk sebagai hasil kerajaan. (bila dah jadi hasil kerajaan , buat apa kita nak sibuk buka ladang lagi!.

Kisah 2

Kes yang lebih ekstreem.

Saya menerima laporan dari guru dan ibu mangsa telah membuat laporan polis bahawa anak nya kena C**** atas katil dalam dorm blok asramanya. Sebagai warden serta HEM yang bertanggungjawab keatas keselamatan para pelajar, dengan laporan dan keterangan yang dibuat oleh mangsa, saya telah mengambil tindakan terhadap 7 pelajar. Saya mengambil tindakan sebagai pengajaran kepada mereka yang melakukan agar mereka tidak membuat perkara yang lebih berat dari yang mereka telah lakukan.

Namun adakah tindakan saya ‘keterlaluan’. Pada suatu malam, saya telah membelasah dengan teruk pelajar-pelajar berkenaan, kerana mereka sehingga sut tidak mengaku salah “biar kau bunuh aku, aku tidak mengaku” kata seorang pelajar menahan pukulan saya. (ganti diri ‘aku ‘ , ‘kau’ dan ‘mu ‘ adalah biasa disana). Hari ini saya mohon maaf dari semua pelajar tersebut, jika benar kamu tidak melakukan kesalahan yang saya maksudkan. Saya harap kamu tahu yang tindakan saya adalah sebagai pengajaran supaya kamu tidak lakukan yang lebih berat dari itu, dan saya tidak sanggup suatu hari terpampang di muka akhbar, yang menuduh kamu melakukannya, tentu saya akan lebih bersalah kerana tidak menghukum kamu lebih awal. Dan kita tahu semua manusia beragama dan normal melarang perbuatan C****. Kanun Kesiksaan , Hukuman sebat dan penjara dalam undang-undang Malaysia.

Saya hanya yakin keterangan yang dibuat kepada pihak polis, yang menyebabkan saya mengambil tindakan tersebut. Polis tidak mengambil tindakan kera kamu dibawah umur dan demi menjaga masa depan kamu.
Yang saya terkilan sekali, antara pelajar tersebut adalah anak murid silat saya. Dia kena belasah agak teruk, bengkak telinga dan saya sendiri pula bawa dia jumpa doktor.


Kisah 3.

Aku minta maaf sama kau, J , kerana saya belasah kamu dengan teruk, kamu memang jenis kental hati, lasak dan kamu tidak melawan saya, walaupun fizikal kamu hampir sama dengan saya, waktu itu, kamu kena faham tindakan saya adalah tindakan pencegahan sebelum kamu lakukan yang lebih teruk, kamu langgar peraturan sekolah lebih-lebih, saya kasihan pelajar-pelajar yang menjadi mangsa. Mereka datang dari jauh untuk belajar dengan aman, tapi perbuatan kamu menyebabkan ramai pelajar tarik diri.

J, jika tindakan saya keterlaluan saya mohon maaf dari kamu, saya harap kamu jadi orang yang baik dan seorang yang lebih patriotik, bukan penganggu masyarakat.


Cukuplah 3 kisah yang saya paparkan, sepanjang 07 tahun saya menjadi guru disana banyak yang dah merasa tangan dan kaki saya, siapa sahaja palajar saya yang pernah rasa tangan saya atau kaki saya dan rasa dirinya diinanya oleh saya, saya mohon maaf atau sesiapa yang terkena ucapan saya yang memedihkan, saya minta maaf.

Sekian, selamat hari guru.

No comments:

Post a Comment