Monday, May 31, 2010

PRS - Mencari Qari Senja - 6

Program realiti sendiri – Mencari Qari Senja – 6
Dicatat pada 25/5/10
Pencarian Qari Senja masuk hari keenam, Selasa 13 April 2010. Minggu Kedua.


PRS : Assalamualaikum wbt.
HL : Waalaikumussalam wbt.
PRS : Bagaimana dengan perkembangan bacaan malam ini.
HL : Alhamdulillah, ana sudah cuba yang terbaik, ana telah buat persediaan dengan mengulang baca beberapa kali petang tadi. Kuliah Maghrib tadi Ustaz ada sebut tentang jangan seronok dengan amalan sendiri. Tahukah apa maksud jangan seronok dengan amalan sendiri. Kita mungkin perasan kita telah memenuhi araahan dan larangan Allah, pada hal kita laksanakan semua itu bukan kerana Allah. Kita buat kerana orang lain. 3 kumpulan orang yang akan disoal siasat oleh Allah, kena atas diri ana sendiri.

1. Qari dan Qariah
2. Orang yang bersedekah
3. Pejuang Fi Sabilillah.

Contoh soalan yang akan Malaikat kemukakan kepada Qari dan Qariah. (dalam bahasa harian kita).
M: Kenapa baca Quran ?
Q: Sebagai Ibadat kepada Allah.
M: Bohong ! Hang baca Quran sebab nak bagi orang kata hang pandai baca dan suara hang sedap.
Q: Dak aih, saya baca kerana Allah.
M: Bohong, yang hang dok cerita kat orang, hang mengaji disana, mengaji di sini dengan,guru itu dengan guru ini, siap tulis dalam Blog lagi, buat program Realiti Mencari Qari Senja lagi, hang kata buat kerana Allah. (terkedu si Qari, harap bukan Qari Senja ini).

Lebih kurang begitulah ulasan Ustaz yang beri kuliah tadi, bab tulis dalam blog hanyalah tambahan daripada ana, untuk disesuaikan dengan diri ana.

ana juga rasa macam nak buang serban dari atas kepala dihadapan ustaz tadi, apabila, beliau mengemukakan soalan-soalan menguji keikhlasan kita dalam beribadat dan mengikut sunnah.
Namun ana tetap berkata, ana pakai serban kerana malu ana pada Rasulullah, 8 kali ana ziarah makam Rasulullah, tak kan satu sunnah baginda ana tak dapat ikut.


PRS : Panjang pula ulasan Tn Hj, berbalik kepada bacaan malam ini, baca ayat berapa dan apa komen ustaz.
HL : Malam ini ana baca ayat 38 – 48 surah Al Baqarah. Ustaz kata bacaan ana bertambah baik. Selepas itu kami berbincang Izhar syafawi, bagaimana cara bunyi izhar syafawi. Ia adalah hokum yang terbit apabila mim sakinah bertemu dengan salah satu dari semua huruf hijaiyah kecuali huruf ba dibaca dengan jelas tanpa dengu.

No comments:

Post a Comment