Monday, May 3, 2010

Lawatan Ke Acheh

Assalamualaikum wbt.

Bertemu kembali, baru baru ini (29/4/10 – 01/05/10) saya mengikuti rombongan Lawatan Sambil Belajar Pengetua SM Teknik Zon Kedah Perlis ke Nanggroe Acheh Darus Salam. Lawatan utama adalah ke Sekolah Menengah Kejuruan , SMK Negeri 1,2,dan 3 Banda Acheh,

Sambutan diberikan seperti kita sambut PPD datang majlis peramian mesyuarat Agong PIBG. Tak sangka yang kami akan disambut sedemikian, iangatkan biasa- biasa saja. Rupa-rupanya luar biasa.

SM Kejuruan ini macam sekolah Vokasional di Malaysia. Sekolah ini hebatnya ialah semua peralatan yang digunakan semasa pembelajaran adalah teknologi terkini dari German. Peralatan dan bangunan adalah sumbangan dari Negara German selepas tsunami 2004, dari pagi hingga tengahari melawat 3 buah sekolah tersebut yang letaknya dalam satu kawasan.

Selain itu sempat pergi melawat kawasan yang dilanda tsunami, sesetengah kawasan telah dibangunkan semua, Cuma ada kawasan yang belum dibangunkan, rumah-rumah yang musnah telah dibangunkan dengan bantuan dari banyak Negara, NGO dan Syarikat Multinasional.

Kami juga pergi melihat sebuah kapal besar yang terdampar didaratan dan sebuah kapal tersangkut diatas sebuah rumah. Hari ini mungkin kita masih dapat terima kenyataan bahawa itu adalah kesan tsunami melalui pembacaan dan cerita orang, Apakah kapal didaratan ini akan menjadi cerita dongeng masyarakat 200 tahun akan datang. Atau pengkaji sejarah akan kata disitu terdapat sebuah dermaga membina kapal, tau mereka membuat kesimpulan bahawa memang kapal itu sengaja dibina disitu. Gambar dibawah diambil dari atas kapal yang terdampar didaratan. Rumah-rumah yang nampak adalah binaan semula selepas tsunami.


Makam Syiah Kuala (Mufti Kerajaan Acheh suatu ketika dahulu) yang berada di tepi pantai langsung tidak terjejas semasa tsunami, padahal kawasan perkampungan sekelilingnya musnah bagai padang jarak.

Kami juga berkesempatan melawat dan sembahyang di Masjid Rahmatullah yang tidak runtuh dilanda tsunami. Semoga lawatan tersebut dapat memberi iktibar dan pengajaran kepada saya.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment