Monday, May 31, 2010

Lawatan ke Bandung dan Jakarta

Lawatan Ke Bandung dan Jakarta.

Assalamualaikum wbt,

Sudahkah anda cari atau layari Program realiti Sendiri – Mencari Qari Senja.? Dalam blog saya ini. Sila lah layari, sekadar berkongsi pengalaman dan kelemahan yang mungkin boleh tuan/puan jadikan sempadan.

Baiklah, artikel saya hari ini adalah dalam label pengalaman dan kehidupan.

Pada hari Rabu 26 Mei saya dan 7 dan seorang isteri kepada rakan kami (jumlah semua 9 orang) mengadakan lawatan ke Bandung dan Jakarta. Kawan-kawan ini terdiri daripada Penolong Kanan HEM, Ketua Bidang Bahasa, Ketua Bidang Teknik, ketua Bidang Vokasional, Ketua Warden, Guru ICT dan Setiausaha Unit Latihan Sekolah.

Lawatan kami adalah untuk Benchmark ‘School Enterprise’ – mencari idea untuk menjayakan school enterprise di sekolah. Sama seperti saya diarah keluar melihat apa yang dijual di Kota Kinabalu semasa saya mengikuti kursus Asas perniagaan anjuran MARA. Keluar melihat apa yang sedang diniaga, yang banyak diniaga, yang sedikit diniaga, dan apa yang boleh kita niagakan, sehari juga di kota kinabalu mencari apa yang kita sendiri boleh niagakan, namun sehingga hari ini saya belum membuka perniagan?, tapi saya dapat idea untuk buat perniagaan semasa berada di Bandung dan Jakarta selama 3 hari 3 malam. Perniagaan apa ? (rahsia)

Bertolak dari Bayan Lepas dengan Air Asia Indonesia, Tiba di Jakarta, disambut oleh Panjiwisata (Panji = panji, bendera, Wisata = visitror) , pergi makan di Selera Jumbo (masakan Padang), solat jamak takhdim, bertolak ke Bandong, 4 jam baru sampai di Bandung. (tak payah buat lawak le, air bandung dan mee bandung tak ada disini). Makan malam, Terus menuju Factory outlet, kemudian baru pergi hotel, Hotel cemerlang. Besok pagi pergi Pekan Baru, tempat jualan, layaknya seperti pekan Rabu Alor Setar, tetapi Pekan Baru merupakan kompleks seperti City pLaza Alor Setar, tetapi lebih besar dari City Plaza Alor Setar, dan jualannya, Masya Allah, tak terbeli.

Saya yang bukan kaki belanja, tapi bila di kata oleh jurujual, “boleh belanja lagi..” saya pun berbelanja. Kali ini habis tak banyak RM 400 sahaja. Mujurlah saya bukan kaki belanja, dan isteri saya tak pergi berama, kalau tidak,...

Sempat beli telekong 3 pasang 195,000 Rp. Baju Muslim 2 helai 200,000 Rp, baju anak-anak, dan isteri. Tapi yang mengejutkan, dalam perjalanan pulang dari Kulim ke Kuala Nerang, saya singgah di Kuala Ketil membeli pakaian anak-anak. Harga nya lebih murah. Dalam hal macam ini saya buat bandingan juga, buat apa nak usung penat-penat dari Indonesia, padahal benda yang sama boleh didapati dengan harga yang lebih murah. Benda yang tak ada bolehlah beli disana sebagai kenang-kenangan.

Beli Kurma di Malaysia lebih murah dari beli kurma di Madinah, jadi beli kurma Ajwa sudahlah di Madinah, kurma jenis lain, beli di Malaysia sahaja.

Kemudian pergi melawat pasar Cibaduyut, beli barangan kulit, belum tentu kulit, walau dikatakan kulit, disini saya beli dompet sahaja, dalam bas saya tukar guna dompet baru, manakala dompet lama dimasukkan kedalam pakaian-pakaian yang dibeli, semasa dirumah anak lelaki saya, kata kopek duit ayah kosong, saya jawab semua duit telah habis buat beli kain baju. Dia pun percaya, katanya kesian kat ayah, duit habis. Namun apabila dia ternampak dompet baru, baru dia kata ... oo ayah guna kopek baru, (kopek bahasa orang Kedah untuk dompet, bukan kopek orang kelantan)

Dari Cibaduyut, bertolak ke Jakarta, dan Check in dihotel Spark dua malam. Sebelum check ini, makan malam di rumah makan Minang. Malam ini tidak kemana-mana, hotel terletak dikawasan Orang Cina, maka makanan pelik-pelik pun dijual oleh mereka, antaranya, sup ular tedung, biawak dan lain-lain, Bah kut teh Malaysia pun ada. Dan Obat Perkasa pun banyak dijual di siring jalan.

Pagi esok 28 Mei, awal-awal lagi keluar, pakai baju koperat sekolah pergi melawat tempat kraftangan. (sesuaikah kraftangan dijadikan industri ? ), pergi melawat Tanah Abang, masya Allah sekali lagi, ramainya orang membeli belah, pening kepala saya , terpaksa cari hujung-hujung kedai, itupun ramai juga. Beli baju raya upin dan Ipin untuk 3 anak lelaki saya. Kemudian naik ketingkat atas sekali bangunan komplek perniagaan tersebut utnuk sembahyang Jumaat, bagus kerana ada masjid di tempat membeli belah. Khatib pula khutbah tanpa teks, sama semasa saya di Acheh bulan lepas, beliau mengupas Surah Al – Asr, demi masa, sesuai dengan jemaah hari tersebut, khatib merangkap imam Jumaat memakai serban hitam, ikut sunah nabi, saya pakai serban coklat, kami berdua saja yang berserban waktu itu. WARNA HITAM adalah warna serban nabi.

Masa nak masuk Indonesia hari itu saya tak pakai serban, takut, tak lepas di Imigration, nanti diambil keterangan lebih pula, JI , dalam tak pakai serbanpun , ditanya macam-macam, . ambil cop jari sepuluh jari.

Selepas solat Jumaat kami ke Rumah makan minang yang semalam, kemudian melawat Monumen Nasional (disingkat jadi Monas), ambil gambar sahaja, kemudian pergi ke Mangga 3 (tempat beli belah). Disini saya guna wang rupiah terakhir selain simpanan Rp 150000 untuk airport tax. Tak cukup, dan saya kata tak jadi beli sebab uang rupiah sudah habis, Cikgu Shukri pula kata, nah ambil Rp dia dulu 10,000 = RM 3.70, maka beli juga baju anak saya yang kecil sekali, harga lebih mahal dari di wah siah kuala ketil, walaupun kualitas nya hampir sama.

29 Mei 2010 pukul 4.00 pagi waktu Jawa barat , kami bertolak ke airport, kapal terbang berlepas pukul 7.25 pagi, sampai di Bayan Lepas 10.30 pagi (2.30 menit) . Menit = ejaan bahasa Indonesia.

Sekian, jumpa lagi, selepas ini mungkin Umrah (dah diulang sebut dalam perbualan dengan isteri dan beberapa rakan agar menjadi azam).