Sunday, May 16, 2010

Guru oh Guru (rindu guru kepada pelajar) - 2

Assalamualakum wbt

1. Saya rindu untuk bertemu dua pelajar perempuan di SMK Datuk Undang, dengan harapan mereka telah berjaya dalam kerjaya masing-masing. Mereka berdua ini bagi saya , cukup nakal dan perlu dibimbing waktu itu, namun waktu itu guru kaunseling dan bimbingan bukan ada macam sekarang.
2. Saya teringin juga hendak berjumpa dengan Azuar Abdul Karim, dulu saya terjumpa dia di Airport Subang, bekerja dengan MAS, dia kata isteri saya cukup lawa. Yang lain-lain pun teringin nak jumpa juga, Rozita Abdul Rahman, Siti Hanifah, Khairul Azhar. Dan lain-lain. Juga Alias anak cikgu Jamin yang risau tak ada guru mengajar Tae Kwon Do, masa saya masuk maktab. (nak muat gambar-gambar pun tak ada alat dirumah)
3. Saya rindu juga nak tahu dan jumpa Eddy Rozan, Fadzly Muslik , Azmi, Halimin, Silvia, Tairin, Theresa, Livia, harap-harap mereka ini berjaya dan ada kerja tetap.
4. Saya rindu juga nak jumpa Charlie, Herman Muskin, Mohd Tang, Zainal Chok, Malianah Guding, Kaharuddin, Kahar, Saifuddin, Vedeo, dan lain-lain.
5. Saya teringin sekali nak jumpa dengan 70 murid silat saya. Harap sikit ilmu yang saya berikan, jangan disalahguna, guna tempat yang betul. Tambah pelajaran lagi, cari silat-silat yang mantap pengajaran dan mantap organisasi. Silat Rentap Tangkas tak ada pada orang lain, hanya pada saya. 5 pukulan rentap dan 5 pukulan tangkas, rentap menggunakan tanaga musuh menumpaskan musuh, tangkas menggunakan ketangkasan dan sedikit kekuatan sendiri menumpaskan musuh. Bunga anjung 1, 2, 3 hanya untuk latihan mengingati buah-buah pukulan.
6. Pelajar-pelajar yang tak saya sebut nama jangan kata saya tak rindu sama kamu. Rindu pelajar semenanjung lebih berpeluang nak berjumpa, rindu pelajar Sabah entah bila akan ketemu, mahu nampak pun susah.
7. Suatu hari itu, bertemu dengan Hazlin di Kuala Lumpur, jurujual, buatlah apa kerja sekalipun asalkan halal. Maslianah dan Suaminya pernah datang kerumah.
8. Sekarang ini bila lihat gambar bekas pelajar, tertanya dalam hati, buat apalah sekarang.budak-budak ini, jangan malu jika tidak berjaya dalam akademik, yang penting berjaya dalam sahsiah dan akhlak. Rezeki telah dijanji Allah dan ada dimana-mana.

No comments:

Post a Comment