Monday, November 29, 2010

NASIHAT TENTANG CINTA - 5 (JODOH)

NASIHAT TENTANG CINTA – 5 (jodoh)

Dedikasi untuk pelajar ex-STEP, Kedah tahun 2004 -2009.


Allah jadikan makhluknya berpasang-pasangan, pasangan yang saling lengkap melengkapi antara satu sama lain dan secara fitrah manusia normal akan memerlukan pasangan. Pasangan lelaki dan perempuan, bukan pasangan lelaki dengan lelaki, begitu juga bukan pasangan perempuan dengan perempuan.

Surah Al Naml ayat 54-59 yang menceritakan , sebelum Allah memberi pembalasan kepada manusia homoseks dan lesbian. Allah utuskan Nabi Lut terlebih dahulu untuk memberi peringantan, tetapi umat Nabi Lut menolak dan mereka makin melampaui batas, lalu Allah membinasakan mereka.

54: Juga kami utuskan Lut, ingatlah ketika dia berkata kepada kaumnya “mengapa kamu melakukan hal yang keji sedangkan kamu orang yang berpandangan luas.

55: Sesungguhnya kamu telah mengauli lelaki untuk memuaskan nafsu dan bukan terhadap wanita, kamu benar-benar kaum yang jahil

56: Jawab kaumnya hanyalah seperti yang mereka katakan “usir saja Lut dan keluarganya dari negerimu, mereka orang yang mendakwa dirinya suci.

57: Kemudian kami selamatkan dia dan keluarganya kecuali isterinya yang kami biarkan tertinggal
58: Kami hujani mereka dengan hujan azab, amat buruk nasib orang yang telah diberi peringatan.
59: Katakanlah, “segala puji hanya bagi Allah, selamat sejahtera untuk hamba Allah yang ia pilih, Manakah yang lebih baik?, Allah yang demikian kekuasaannya atau benda yang mereka jadikannya sekutu-sekutu bagiNya?


Janganlah susah hati kalau masih belum bertemu dengan bakal jodoh, kerana jodoh telah ditetapkan oleh Allah, dan kita tak perlupun ‘mencari’nya terlebih dahulu padahal kita belum bersedia untuk dijodohkan dengannya dalam ertikata berkahwin dengannya. ‘Mencari’ dahulu dengan alasan untuk mengenali lebih lama akan membawa kepada kesan buruk yang lain.

…6

No comments:

Post a Comment