Saturday, November 27, 2010

NASIHAT TENTANG CINTA - 3 (JODOH)

NASIHAT TENTANG CINTA – 3 (Jodoh)

Dedikasi untuk pelajar ex-STEP, Kedah tahun 2004 -2009.

Pengalaman saya, Peristiwa ini sudah lama berlalu, keluarga saya dari ibubapa termasuk saya sering sakit-sakit dan tidak tenteram, lalu saya mengikuti emak saya bertemu seorang bomoh supaya dia melihat kalau-kalau ada yang menganggu, bomoh ini tidak berubat, sekadar melihat dan scan sahaja. Lalu dia melihat dan scan dan didapati beberapa ekor jin sedang duduk berehat diatas alang rumah saya dan sering menganggu.

Emak saya bertanya, apa yang menyebabkan saya sering lupa sehingga tak dapat mengingat pelajaran walau study bagai nak gila, lalu discannya saya, lalu dia bertanya kepada seseorang yang terberinteraksi dengan dia. “chek ni ke yang selalu dok kacau Pi”. “ dah aiih, tak kacau dia pun” kata bomoh itu, yang ‘dia itu tak kacau saya. “habis mai ‘ buat apa?” Tanya bomoh itu. Diringkas kan cerita ‘dia tu’ setelah beberapa soalan dikemukakan, bomoh beritahu bahawa ‘dia tu’ berkenan kepada saya, sekarang dia ada di Melaka atau Negeri Sembilan bomoh itu tidak pasti, terang bomoh tersebut, ‘dia tu’ sedang kilik buku, mengajar disekolah.

Saya mengabaikan semua itu, berkenaan jin yang ada dirumah dia cadangkan orang-orang tertentu yang boleh menghalau jin tersebut. Di ringkas cerita, setelah berkahwin dengan isteri saya, saya bertanya “awak dimana dan buat apa pada ketika itu (waktu saya bertemu bertemu bomoh)”. Isteri saya berkata yang dia ketika itu sedang menjadi Guru Sandaran di Melaka. Tahun 1994 baru saya kenal isteri saya semasa belajar di MPTKL.

Lihat.. ada perkaitan seperti apa yang diberitahu oleh bomoh tersebut. Saya cuba mengabaikan, kerana sekali lihat seperti tilikan nasib, siap tahu itu ‘jodoh’, atau secara kebetulan terjadi sedemikian. Mari kita baca terjemahan ayat dalam surah Jin ayat 5-9.

5: Kami mengira tidak patut jin dan manusia membuat kebohongan tentang Allah.
6: Bahawa ada beberapa orang lelaki yang mencari perlindungan pada jin, yang akhirnya para jin malah menambah sesat mereka.
7: Dan bahawa para jin mengira sebagaimana perkiraan mu, bahawa Allah tidak akan membangkitkan seseorangpun, dan tidak pula mengutus rasul.
8: Sesungguhnya kami berusaha mendapatkan rahsia langit, tetapi kami dapati ia penuh dengan penjaga yang tegas, dan api yang menyala.
9: Dahulunya kami duduk di situ untuk mendengar rahsia langit, kini siapa yang berusaha mencuri berita, api didepannya siap menyerang.

Agaknya rahsia langit dicuri dengar oleh Jin dan diturunkan sebagai ilmu tilik nasib, tilik jodoh. Banyak jahat punya jin.

Jodoh adalah ketentuan yang telah ditetapkan oleh Allah, kita tidak tahu siapa jodoh kita, bercinta dengan orang lain, berkahwin dengan orang lain, kemudian berkahwin lagi dengan orang lain.
…4

No comments:

Post a Comment