Friday, November 26, 2010

NASIHAT TENTANG CINTA - 2 (JODOH)

NASIHAT TENTANG CINTA – 2 (Jodoh)

Dedikasi untuk pelajar ex-STEP, Kedah tahun 2004 -2009.

Jodoh, ajal maut dan rezeki telah ditentukan oleh Allah. Membaca tarikh lahir untuk melihat masa depan atau melihat jodoh tak ubah seperti tukang tilik yang dari berpalit kapur 2, 3 line, melihat tapak tangan atau nujum melihat bintang dilangit dan meneka nasib seseorang, atau si sotong yang teka bola tepat belaka, atau mengoncang bilah colok.

Setiap bangsa ada nujumnya dan kaedah yang diguna macam sama sahaja, ilmu turun temurun. Harus diingat menilik nasib adalah salah satu dosa besar. Remaja serta dewasa baik lelaki mahupun wanita suka melihat bintang dan membintangkan diri dalam kelompok tertentu berdasarkan tarikh lahir. Lahir dari tarikh sekian ketarikh sekian dikelas dalam bintang sekian-sekian. Orang dalam bintang sekian-sekian akan berperwtakan sedemikian, nak percaya pun tak boleh, kerana macam betul, last sekali termenung sendirian kerana bintang tersebut kata, anda ditinggalkan kekasih.

Bintang-bintang ini kononnya mengambarkan perwatakan, lalu kita pun melihat si dia bintang apa, match atau tidak dengan kita. Abaikan kerana ia seolah-olah tilikan nasib. Pun begitu saya tidak nafikan ilmu sebegini memang wujud.

Bintang-bintang yang menghiasi langit digunakan Allah untuk merejam syaitan seperti difirmankan surah Al Mulk : 5. “ sesungguhnya kami hiasi langit yang dekat dengan dunia dengan bintang-bintang sebagai pelita dan kami jadikannya sebagai perejam syaitan, Bagi mereka yang kafir kepada tuhannya akan mendapatkan seksa neraka jahanam, tempat kembali yang paling buruk”.

Dalam surah Al Buruj : 1 “demi langit yang mempunyai tempat-tempat peredaran bintang-bintang”.
Surah At Thaariq :1 “demi langit dan bintang yang muncul pada malam hari”

Bintang ada 12 gugusan, 6 di utara, 6 di selatan. Melalui bintang, manusia mengambil iktibar dan kebaikan, sehinggalah ilmu tenung nasib berdasarkan bintang-bintang. Kajilah bintang-bintang, tapi ingat tilikan nasib akan menjadikan seseorang itu menyekutu Allah dan balasannya adalah Neraka Jahannam.

Lagu cinta,

Sinaran mata mu bak kejora
Ditengah malam
Menyuluh kedamaian hati.

Kejora = bintang kejora.
Entah-entah bintang kejora diguna Allah untuk melastik syaitan.

..3

No comments:

Post a Comment