Sunday, November 28, 2010

NASIHAT TENTANG CINTA - 4 (JODOH)

NASIHAT TENTANG CINTA – 4 (jodoh)

Dedikasi untuk pelajar ex-STEP, Kedah tahun 2004 -2009.

Lihat bagaimana tilikan secara tak sengaja menganggu kehidupan kita

Cerita sikit 1.

Semasa saya mengikuti program matrikulasi dahulu saya ada berkawan baik dengan orang Melaka, sekadar kawan dalam kelas dan amali , satu grup, saya tak berkenan dengan dia ni, tak tau lah kalau dia berkenan dengan saya, tapi saya rasa imposibel, musatahil. Tiada sebarang perhubungan diluar waktu kuliah dan amali.

Cerita sikit 2.

Masa mengajar di NS dulu ada seorang GSTT perempuan yang kira ok, tapi saya kan jenis pemalu, kesimpulannya selamat, tiada sebarang urusan.

Cerita sikit 3.

Di Johol, NS , saya sewa rumah seseorang, saya datang bayar sewa dirumah beliau dengan kawan saya, seorang ustaz dipelawa masuk dan duduk di anjung rumah, setelah berbual agak lama, anak perempuannya membawa minuman, dan disuruh anak perempuannya berbual dengan kami, dia kata nak buat kerja dibawah. Kami mana tahu berbual dengan orang perempuan. Selepas minum kami minta izin pulang. (menolak jodoh orang NS). “Ustaz , orang dah bagi green light, teruskan le ustaz”. Kata saya kepada kawan saya. Ustaz pun kata tak rela. Banyak tahun juga saya terkena ilmu pengasih orang NS, tapi tak le teruk, 2, 3 tahun kebelakang baru habis, ayat mereka dalam badan saya. Ingatkan dah baca perisai tak kena, kena juga.., baru-baru ini lalu kat kawasan rumah itu, nak lihat apa ‘terjadi’ disitu.

Ketiga-tiga cerita sikit itu nak beritahu bahawa saya menolak tilikan bomoh dahulu, supaya saya tidak tergolong dalam golongan menilik nasib, walaupun perkara tersebut berlaku secara tak sengaja.

…5

No comments:

Post a Comment