Thursday, November 18, 2010

Iktibar Jari

Assalamualaikum wbt.

Dedikasi buat sahabat bernama KMN

Allah memberikan lima batang jari untuk sebelah tangan kita, bermakna kita ada 10 jari tangan, begitu juga dengan jari kaki, kecuali mereka yang diberikan kelebihan atau keistimewaan (lebih atau kurang jari)

Setiap kejadian yang Allah jadikan itu amat sempurna, sehingga tiada cacat celanya, Cuma mulut manusia yang celupar, suka mencela tanpa sebarang sebab dan alasan munasabah. Bila hari panas manuasia harap hujan, bila hari hujan manusia minta panas. Manusia suka menyatakan kesukaan dan kegemaran mereka tanpa ‘berlapik’. Manusia juga suka memilih, yang puth lebih cantik, yang hitam lebih manis, yang coklat ?. akibat suka memilih ada dikalangan manusia yang cukup sempurna dicipta Allah tersisih.

Jari yang Allah kurniakan kita namakan dengan nama-nama yang indah, yang besar panggil ibu jari (tak panggil bapa jari), jari telunjuk, kelingking, manis dan yang mengerikan ialah jari hantu.

Kelima-lima jari tersebut ada fungsi tersendiri dan saling lengkap melengkapi. Tanpa salah satu kita tidak sempurna. (buat kawan-kawan yang hilang jari, Di – terputus jari kerana mercun, Di – terputus jari kerana mesin, Herman – terputus ibu jari kerana pintu tandas – bersabarlah dan redalah).

Dalam artikel ini saya tidak mahu menghurai fungsi jari, namun saya ingin ingatkan diri saya sendiri dan pembaca yang seiring pendapat dengan saya.

Budaya kita, mengambil iktibar dari lima jari yang dikurniakan kepada kita, jari yang dinamakan jari telunjuk, ia berfungsi untuk menunjuk, menunding, memang sesuai menjalankan tugasnya, namun kesesuaian itu untuk tika dan saatnya sahaja, dalam situaisi tertentu tidak sesuai digunakan. Dalam budaya kita (merujuk kepada Melayu Islam), lebih manis menunjukkan sesuatu dengan menggunakan ibu jari.

Bila ibu jari digunakan ia akan menunjuk kehadapan manakala empat jari lagi akan menunjuk kearah diri kita sendiri, ia adalah automatic terjadi sedemikian, lalu kta mengambil iktibar, satu kali kita ‘tunjuk’ orang, 4 kali orang tunjuk kita. Sekali kita melihat kesalahan orang bermakna dalam diri kita ada 4 kesalahan.

Iktibar tersebut bersesuaian dengan ayat Quran (tak ingat surah dan ayat) supaya kita tidak mengata kepada orang lain, dibimbangi, orang yang kita mengata tersebut lebih baik dari diri kita.

Namun ada juga manusia-manusia yang suka berbalah dengan apa yang Allah kurniakan, sekadar hendak menunjukkan diri sendiri degil terhadap iktibar yang Allah suruh kita ambil dari setiap kejadian yang diciptanya. Dan mengatakan pula “sudah begitu ciptaan Allah, dalam kes jari- bila satu ditunjuk kehadapan, 4 lagi akan menunjuk kebelakang.

Allah beri akal untuk kita berfikir, setiap makhluk yang Allah ciptakan boleh diambil iktibar, dan dari iktibar tersebut, melambangkan/ menunjukkan kekusaan Allah dan menerangkan sifat/zat Allah yang lainnya. Dari situ akan lahir dan menebal keimanan kita, bukan makin degil dan dungu diri kita, sekadar hendak berhujah dengan akal semata-mata.

Memang lumrah manusia sering menunding jari kepada orang lain, bila jari ditunding, bentuknya seperti pistol, khas untuk menembak sasaran, dua jari kearah hadapan, 3 jari kearah diri dan lebihan jari dari genggaman adalah lebih panjang berbanding dengan menggunakan ibu jari sebagai penunjuk.

Manusia sering menyalahkan orang lain, seolah-olah dirinya sahaja yang betul dan ‘kena’ orang lain semua salah dan bodoh belaka, bahasa yang dikeluarkan tidak berlapuk, tak memikirkan orang lain, hanya untuk kepentingan diri sendiri, melepaskan perkataan untuk kepuasan diri, memang diri puas (sebenarnya tidak puas). Kita kena ingat juga pepatah “kerana mulut badan binasa”, “terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata terguris juga”

Jangan kita fikir kalau kita pendamkan dalam diri kita akan binasa, kita perlu bayangkan kalau kita lepaskan kata berapa ramai yang akan terasa .

Adakah kata yang kita lepaskan benar-benar ada kebenarannya, sudahkah kita selidik orang-orang lain, adakah kita kaji kenapa keputusan sedemikian dibuat oleh ketua kita.

Hakikat menunding jari adalah sekadar menunjukkan diri kita hebat…. Sori tak dak mood nak sambung…

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment