Wednesday, December 16, 2009

LABBAI KALLAH HUM MALABBAIK - 26

Assalamualaikum wbt.

Seperti biasa saya datang kerja, mengenakan kemeja, bertali leher dan tambahan aksesori bersongkok hitam. Saya tak banyak cerita tentang haji, kerana kawan-kawan pun tak tanya, kecuali yang berminat sahaja seorang dua, saya hadiahkan tasbih kepada rakan-rakan sekerja lelaki dan wanita.

Kawan-kawan pun bukan ada yang datang ziarah dirumah, inipun saya tak kisah, masing-masing sibuk dengan urusan sendiri, saya pergi menziarahi saudara mara saya, seperti saya nak pergi ke Tanah Suci dahulu, bawa seidikt cenderamata, nak nanti mereka datang, lambat sangat, atau bila mereka nak datang saya tiada dirumah. Lebih baik saya pergi menemui mereka, saya ada kenderaan, saya ada masa dan mereka ada dirumah. Bila mereka ada masa belum tentu saya ada dirumah.

Kami buat kenduri kesyukuran di kantin sekolah, panggil kawan-kawan. Sebulan dua selepas haji, kemanisan haji masih dirasai, doa orang yang balik haji 'laku' dalam tempoh dua bulan sekembalinya dari tanah suci. Jadi kalau anda jumpa orang baru balik haji, minta dia yang bacakan doa, insya Allah mustajab, tuan imam kena prihatin tentang perkara ini, jangan duk fikir dia imam, dia saja yang kena baca doa, bagi can orang yang baru balik haji baca doa, untung-untung doa beliau dimakbul, kerana dosa tak banyak (dengan andaian dan keyakinan bahawa Allah telah ampun dosa semasa di Arafah)

Pada bulan februari 2009 saya pergi ke TH Pendang untuk daftar semula, namun tak dapat daftar kerana nama masih belum dipotong dari senari tahun 2008. Pada bulan April saya dan isteri sekali lagi mendaftar untuk Ke Tanah Suci, kali ini daftar di TH Kuala Nerang dan diberi giliran tahun 2026, tahun kami akan pencen dari perkhidmatan awam. Namun saya yakin tiga hingga lima tahun lagi saya akan berpeluang sekali lagi mengerjakan haji.

Marilah kawan-kawan pergi daftar haji, cukupkan RM 1300 dalam akaun tabung haji, segera daftar, pergi haji masa umur muda dan sihat best, kuat, nak tawaf senang, nak sae senang, nak melontar pun senang sebab sihat dan kuat, nak ronda dan beli belah (no komen). Selepas artikel ini saya akan mula menceritakan pengalaman secara khusus seperti, cerita peminta sedekah, cerita bilik barakah, cerita sicapek rajin ke masjid, insya Allah.

sekian, wassalam.

No comments:

Post a Comment